بودجه هزار میلیاردی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باری کشور

مژگان میرزایی - در سال جاری بودجه هزار میلیارد تومانی برای نوسازی ناوگان باری کشور در نظر گرفته شده تا طرح نوسازی شتاب بیشتری گیرد. عبدا... جلالی، معاون برنامه‌ریزی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب اظهار داشت: طی جلساتی با بانک مرکزی مقرر شدکه در سال‌جاری و به منظور تسریع در اجرای نوسازی ناوگان باری کشور، بودجه هزارمیلیارد تومانی در نظر گرفته شود تا به این طریق مشکل مالی طرح برطرف شده و طرح نوسازی شتاب بیشتری گیرد.

تخصیص بودجه هزار میلیارد تومانی برای شتاب بخشیدن به طرح نوسازی در حالی است که با توجه به کاهش ۴۲درصدی تولید خودروهای تجاری و کاهش ۶۹درصدی واردات این نوع خودروها به کشور ،می‌توان کمبود خودروهای مورد نیاز را عمده مشکل طرح نوسازی ناوگان باری کشور در سال‌جاری دانست.

هر چند سال‌های گذشته نیز طرح نوسازی با مشکل کمبود خودروهای مناسب مواجه بود، اما در سال جاری توقف ثبت سفارش خودروهای تجاری از سویی و عدم تدوین ضوابط جدید واردات از سوی دیگر، کمبود خودروهای تجاری در کشور را در پی داشته و موجب شده تا این کمبود تاثیر گذارتر از سال‌های گذشته باشد، چرا که این کمبود در سال‌جاری منجر به افزایش ۱۵ تا ۲۰درصدی قیمت خودروهای تجاری در کشور شده است.

کمبود خودروهای تجاری مناسب و عدم تخصیص بودجه مورد نیاز منجر به آن شده تا طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور که از سال ۸۱ آغاز و بر اساس آن مقرر شده سالانه دوهزار کامیون فرسوده در کشور نوسازی شود با کندی بسیار به مرحله اجرا درآید، به طوری که تاکنون تنها ۱۰درصد طرح نوسازی محقق شده است و با توجه به مشکل کمبود خودرو می‌توان گفت که تحقق برنامه نوسازی سال‌جاری نیز در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

براساس آمار اعلام شده از سوی راهنمایی و رانندگی کشور در حال حاضر نزدیک به ۳۰هزار خودروی فرسوده با عمر بیش از ۳۵ سال در کشور موجود است که این تعداد خودرو باید تا پایان سال گذشته نوسازی و از اوایل سال‌جاری از تردد آنها در سطح کشور جلوگیری می‌شد، اما خروج کامیون‌های با عمر بیش از ۳۵ سال با گذشت هفت سال از اجرای طرح محقق نشده، به همین دلیل طرح ممنوعیت تردد این خودروها به مرحله اجرا درنیامد و تردد خودروهای با عمر بیش از ۳۵ سال به داشتن برگه معاینه فنی منوط گردید، اما این‌بار مسوولان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت بودجه هزار میلیاردی را برای اجرای طرح اختصاص دادند تا شاید طرح شتاب گیرد.

از سوی دیگر و بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان راهداری کشور در حال حاضر ۲۴۶هزار و ۴۴۲ دستگاه ناوگان عمومی باری با عمر متوسط ۹/۱۷ سال در کشور فعالیت دارند که بیش از یکصد هزار دستگاه کامیون دارای سن بالای ۲۵ سال هستند که پس از نوسازی کامیون‌های با عمر بیش از ۳۵ سال نوسازی این خودروها در دستور کار قرار می‌گیرد.

اولویت برای کامیون‌های ۴۰ ساله

جلالی، معاون برنامه‌ریزی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در خصوص زمان اجرای طرح خروج کامیون‌های فرسوده در سال جاری می‌گوید: طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده در سال‌جاری استارت خورده، اما به دلیل بروز برخی از مشکلات طرح شتاب نگرفته و هم‌اکنون ستاد در حال پیگیری برای برطرف کردن مشکلات این طرح است.

به گفته جلالی در سال جاری، نوسازی ۱۲هزار و ۸۰۰ دستگاه کامیون فرسوده پیش‌بینی شده که خودروهای سنگین بالای ۴۰ سال عمر در اولویت قرار دارند.

وی در خصوص مشکلات به وجود آمده در طرح نیز می‌گوید: تعیین سقف بودجه برای اجرای طرح یکی از عمده مشکلات اجرای طرح بوده که برای برطرف کردن این مشکل هفته گذشته جلسه‌ای با بانک مرکزی برگزار شد و در این جلسه مقرر گردید تا بودجه هزارمیلیارد تومانی برای اجرای طرح اختصاص یابد تا به این طریق مشکل کمبود بودجه برای اجرای طرح برطرف شود.

به گفته جلالی مصوبه مذکور جهت اجرا به بانک‌های عامل ابلاغ شده است.

از سوی دیگر بر اساس طرح پیشنهادی سازمان راهداری کشور، میزان کل تسهیلات نوسازی ناوگان طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ پیش‌بینی شده و مقرر است در سال ۱۳۸۸ برای نوسازی ۱۲هزار و ۸۱۳ دستگاه ناوگان فرسوده مبلغ ۲/۹۱۸۲میلیارد ریال تسهیلات و ۱/۳۲۴میلیارد ریال یارانه بابت تفاوت سود پرداختی (در سال) و مبلغ ۴/۱۹۶۶میلیارد ریال به عنوان یارانه نقدی پرداخت شود.

تخصیص بودجه برای شتاب بخشیدن به طرح در حالی است که در سال‌های گذشته نیز ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت بودجه‌ای را برای اجرای طرح در نظر می‌گرفت، اما با شروع طرح در برخی مواقع بانک‌ها و به دلایل مختلف از اعطای وام سرباز زده و به این طریق موجب تاخیر در اجرای طرح می‌شدند.

از سوی دیگر در مراحل قبلی دولت تسهیلات بلاعوض نیز در نظر می‌گرفت، اما در سال‌جاری معلوم نیست که آیا تسهیلات بلاعوض به مالکان این خودروها تخصیص می‌یابد یا خیر؟

معاون برنامه‌ریزی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در خصوص چگونگی اعطای تسهیلات بلاعوض در این مرحله از طرح می‌گوید: در این مرحله نیز تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده، اما میزان آن بستگی به نوع کامیون دارد که به زودی رقم آن اعلام خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: وام بلاعوض از سوی وزارت نفت پرداخت می‌شود و این وزارتخانه ملزم به اختصاص مبلغ دو‌هزار و ۳۰۰میلیارد ریال کمک بلاعوض برای اجرای این طرح است.

وی درباره تسهیلات بانکی خودروهای سنگین نیز عنوان کرد: تسهیلات بانکی معادل ۸۰درصد قیمت خودرو فرسوده تا سقف ۶۰۰میلیون ریال به بهره ۱۲درصد در نظر گرفته شده و دوره بازپرداخت وام نیز ۸۴ ماهه است.

وی در ادامه می‌گوید: بازپرداخت بهره ۱۲درصد برای مالکان اینگونه خودروها بسیار مشکل است به همین دلیل سازمان راهداری در حال رایزنی با مسوولان ذی‌ربط است تا به این طریق بخشی از بهره بانکی را دولت به صورت یارانه پرداخت کند.

اما علاوه بر مشکل تامین بودجه در سال‌جاری طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده، به دلیل کاهش تولید خودروهای تجاری و کاهش واردات، با مشکل کمبود خودروهای مناسب نیز مواجه است.

سال‌های گذشته نیز عدم تامین کامیون مناسب از سوی خودروسازان مشکلات بسیاری را برای اجری طرح به همراه داشت و در سال جاری و با توجه به مشکل کمبود خودرو به طور حتم طرح با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور در خصوص چگونگی تامین خودرو مناسب برای اجرای طرح نوسازی در سال‌جاری می‌گوید: توقف ثبت سفارش خودروهای تجاری از سویی و عدم تدوین ضوابط جدید واردات از سوی دیگر موجب شده تا واردات خودروهای تجاری هم‌اکنون به کندی صورت گیرد که در صورت آغاز ثبت سفارش این مشکل نیز برطرف و طرح شتاب خواهد گرفت.

وی در ادامه می‌گوید: با وجود مشکل توقف ثبت سفارش در جلساتی که با خودروسازان بر گزار شده آنها وعده داده‌اند که خودروهای مورد نیاز را تامین کنند که این امر نیز با آغاز ثبت سفارش تحقق می‌یابد.

وی عنوان می‌کند: در حال حاضر واردکنندگان خودروهای تجاری علاوه بر عدم ثبت سفارش به دلیل عدم تدوین ضوابط جدید واردات، امکان تمدید مجوز واردات را نیز ندارند که برای شتاب بخشیدن به این طرح باید این مشکل نیز برطرف شود.