ایسنا- رییس طرح نوسازی حمل‌ونقل کشور با اشاره به آغاز طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سال ۸۸ گفت: مالکان خودروهای فرسوده مدل ۵۲ به قبل که هم‌اکنون پلاک ایران داشته و یا در طرح تسجیل شرکت کرده‌اند، از روز ۲۰ مردادماه سال جاری برای تعویض خودروی خود می‌توانند به مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در سراسر کشور مراجعه کنند.

نصیری افزود: بر اساس مذاکرات انجام شده با شرکت‌های ایران خودرو و سایپا هر کدام از این شرکت‌ها ۵۰ هزار خودروی فرسوده را برای جایگزینی تعهد کرده‌اند و تسهیلات بانکی نیز مراحل نهایی خود را طی می‌کند که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از روز ۲۰ مردادماه سال جاری مالکان خودروهای فرسوده بتوانند در این طرح شرکت کنند.

نصیری با اشاره به این که جدول زمان‌بندی مراجعه مالکان سایر خودروهای فرسوده در سال ۸۸ بزودی اعلام می‌شود، افزود: هم‌اکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودروی سبک، سنگین و تاکسی بالای سن فرسودگی در کشور وجود دارد که بر اساس قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت باید این خودروها تا پایان سال ۱۳۹۰ از رده خارج شوند که بر این اساس از سال جاری هر سال ۶۰۰هزار خودرو فرسوده از رده خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۵هزار خودروی فرسوده در سال گذشته از رده خارج شد افزود: از ۶۰۰هزار خودرو فرسوده که قرار است در سال جاری از رده خارج شود، ۳۰۰هزار دستگاه در طرح جایگزینی شرکت کرده و مابقی به صورت نقدی از رده خارج می‌شوند.

وی تصریح کرد: ۳۰۰هزار خودرو فرسوده نیز امسال به صورت نقدی از رده خارج خواهد شد که بر این اساس مالکان خودروهای فرسوده با اسقاط خودروی خود می‌توانند تا سقف ۱۵میلیون ریال به صورت نقدی دریافت کنند که اجرای این طرح نیز به طور هم‌زمان از ۲۰ مردادماه در سراسر کشور آغاز می‌شود.

رییس طرح نوسازی حمل‌ونقل کشور درباره اولویت مراجعه خودروهای فرسوده گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده خودروهای مدل ۵۲ به قبل در مرحله اول باید به مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده مراجعه کنند. همچنین تمامی اشخاصی که خودروهای آنها تا پایان سال ۱۳۹۰ به سن فرسودگی می‌رسد، می‌توانند از امسال از مزایای طرح جایگزینی برخوردار شوند. وی در خصوص خودرو جایگزین تصریح کرد: محدودیتی برای خودرو جایگزین وجود ندارد و مالکان خودروهای فرسوده می‌توانند مابه‌التفاوت قیمت خودرو خود را نقدا پرداخت کنند.

رییس طرح نوسازی حمل‌ونقل کشور در عین حال گفت: افرادی که پیشتر از طرح جایگزینی خودروهای فرسوده استفاده کرده‌اند، مجددا می‌توانند امسال نیز از این طرح بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دو هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیاز باشد، گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی و ابلاغیه این بانک، ارائه تسهیلات برای خرید خودرو توسط بانک‌ها در سال جاری بجز جهت جایگزینی خودروهای فرسوده ممنوع است.

رییس طرح نوسازی حمل‌ونقل کشور تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیات نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری، خودروسازان موظفند پس از معرفی این ستاد نسبت به تحویل خودرو جایگزین ظرف ۳۰ روز اقدام کنند و در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد. وی درباره تاکسی‌های فرسوده نیز گفت: ۲۰هزار تاکسی فرسوده بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال از رده خارج می‌شوند که بر این اساس برای تاکسی‌ها کمک بلاعوض تا سقف ۳۰میلیون ریال، تسهیلات بانکی معادل ۸۰درصد قیمت خودرو تا سقف ۷۰میلیون ریال و دوره بازپرداخت ۶۰ ماهه در نظر گرفته شده است.