ایسنا-در حال حاضر مشکلات تندر۹۰ مربوط به مسایل مالی است، بنابراین خودروسازان باید بدهی‌های خود را با رنو پارس تسویه کنند.

داوود میرخانی رشتی دبیر پیشین انجمن خودروسازان با اظهار این مطلب افزود: باید مقید به قرارداد تندر۹۰ باشیم و اگر به مشکل بر می‌خوریم، به دنبال حل آن باشیم. انحلال رنوپارس نمی‌تواند مشکلی را حل کند. وی با اشاره به این که باید یک ریشه‌یابی در جریان تندر۹۰ صورت گیرد که مشخص شود رنو پارس مانع است یا خیر، گفت: وقتی خودروسازان حدود ۱۰۰‌میلیارد تومان به این شرکت بدهکارند، نمی‌توان در مورد این شرکت و حذف آن با این صراحت صحبت کرد.

او درباره تامین قطعات CKD از سوی رنو پارس توضیح داد: برای واردات این قطعات ۱۰‌درصد قرارداد واردات قبل از ورود محموله واریز و وقتی محموله روی کشتی بارگیری می‌شود، ۹۰‌درصد بقیه نیز پرداخت می‌شود و پس از دو ماه دیگر قطعات به کشور مقصد می‌رسند، بنابراین بدون پرداخت‌های به موقع، این شرکت نیز توانایی تامین را ندارد.

وی با اشاره به پیش‌فروش اولیه ۸۰هزار تندر۹۰ از سوی خودروسازان گفت: بدون این‌که تحویل خودرویی انجام شود، خودروسازان ۴۰۰‌میلیارد تومان از مردم جمع‌آوری کردند و به جای این‌که آن را صرف بدهی‌های خود به رنوپارس کنند، برای کارهای دیگر استفاده کردند. ساپکو و سازه گستر معتقدند با حذف رنو پارس می‌توانند کار تامین قطعات را انجام دهند، در حالی که رنو پارس معتقد است در صورت انجام این کار کیفیت تولید زیر سوال می‌رود. او با تاکید بر این‌که وزیر صنایع و معادن براساس یک سری اطلاعات غلط واصله بحث حذف رنو پارس را مطرح کرده است، یادآور شد: کجای دنیا قطعه تحویل و پولی به تامین کننده‌ بابت آن پرداخت نمی‌شود؟ جالب است که تولید تندر ۹۰‌ همزمان در کشورهای دیگر نیز انجام می‌شود و آنها از ما جلوتر نیز هستند.

به گفته وی اگر از پلت‌فرم مشترک خودرو استفاده و چند مدل تولید می‌شد، به دلیل وجود قطعات یکسان، تیراژ تولید بالا می‌رفت و قیمت خودرو پایین می‌آمد، اما این کار انجام نشد و حتی در این میان قطعاتی که رنو پارس از قطعه‌ساز داخلی دریافت می‌کرد، با قیمت بالا بود. دبیر پیشین انجمن خودروسازان درباره تمرکز تولید در یک کارخانه خودروسازی نیز توضیح داد: این کار خلاف قرارداد است، چرا که باید توافق لازم انجام شود. اگر تصمیم این است که تولید محصول به صورت دستوری ۱۰۰‌هزار دستگاه در سال باشد، یکی از خودروسازان می‌تواند به این تیراژ دست یابد و اگر می‌خواهیم بازار تصمیم گیری کند، نباید آمرانه برخورد کرد. این خودرو حتی قابلیت تولید ۴۰۰هزار دستگاه در سال را نیز دارد و باید با مدل‌های مختلف رقابت میان خودروسازان ایجاد شود.