حذف رنوپارس یعنی خداحافظی تندر با کیفیت

حمید رضا بهداد

اظهارات اخیر وزیر صنایع مبنی بر حذف رنوپارس از زنجیره تولید قطعات تندر-۹۰ سبب شد تا مدیر عامل این شرکت پنج شنبه هفته گذشته میزبان خبرنگاران شده و نسبت به عواقب منفی حذف رنوپارس هشدار دهد. میشل کربل که از هجمه‌های اخیر علیه رنوپارس بسیار ناراحت به نظر می‌رسید، صراحتا عنوان کرد که حذف این شرکت نه تنها هزینه و خسارت سنگینی را روی دست خودروسازان خواهد گذاشت، بلکه کیفیت تندر-۹۰ نیز سیر نزولی در پیش می‌گیرد.

این گفته کربل در حالی است که وزیر صنایع چندی پیش از تمایل خود برای حذف رنوپارس از زنجیره تولید تندر-۹۰ خبر داد و عنوان کرد که تولید این محصول‌، بدون رنوپارس روند سریع تر و بهتری را به خود خواهد گرفت.

خداحافظی با کیفیت تندر

وزیر صنایع در حالی عنوان کرده که تولید تندر بدون رنوپارس روند بهتری به خود می‌گیرد که تجربه نشان داده هرگاه تولید یک خودرو در ایران از نظارت شرکت مادر خارج و با ارز بری کمتری تولید و با نظارت خودروسازان داخلی تولید شده، کیفیت آن محصول سیر نزولی به خود گرفته و پایین آمده است. در حال حاضر اگر نگاهی به پراید‌های وارداتی بیندازیم‌، متوجه خواهیم شد کیفیت آنها از پرایدهای تولیدی سایپا و پارس خودرو بالاتر بوده و مشتریان آنها راضی ترند. همچنین مرور خاطرات داغ آتش سوزی در پژو ۴۰۵‌های تولیدی سال‌های ۸۳ و ۸۴ نیز از این واقعیت تلخ حکایت می‌کند که حذف نظارت شرکت‌های مادر بر تولید خودرو در ایران سبب افت کیفی این محصولات طی سال‌های گذشته شده و این احتمال می‌رود که با حذف رنوپارس‌، تندر-۹۰ قربانی بعدی این ماجرا باشد.

مدیرعامل رنوپارس با ابراز نگرانی در این زمینه گفت: تندر-۹۰ هم اکنون خودرویی با کیفیت به حساب می‌آید و این موضوع به نظارت مستقیم رنوپارس در امر تولید و تامین قطعات مربوط است پس اگر ما حذف شویم، کیفیت تندر-۹۰ هم تحت تاثیر قرار گرفته و پایین می‌آید. در واقع رنوپارس برود‌، کیفیت تندر-۹۰ هم خواهد رفت.

کربل با بیان اینکه رنوپارس فقط تامین کننده قطعات تندر به حساب نمی‌آید، افزود: ما مثل کوه یخ می‌مانیم که همه تنها قسمتی را که بیرون از آب مانده، دیده و توجهی به بخش زیر آب رفته نمی‌کنند. وی ادامه داد: تنها ۲۰‌درصد از پرسنل رنوپارس در بخش خرید کار می‌کنند و این نشان دهنده آن است که کار اصلی ما در بخش‌های دیگری نظیر نظارت کیفی و آموزش فنی بوده و تنها تامین قطعه نیست.

وی در واکنش به این گفته وزیر صنایع که قطعه سازان داخلی بدون رنوپارس هم می‌توانند تولید تندر را با شرایط کیفی مناسب ادامه دهند، تاکید کرد: با تمام احترامی‌که برای قطعه سازان ایرانی قائلم، اما مطمئن باشید آنها نمی‌توانند کار ما را انجام دهند. به نظر من حذف رنوپارس و اینکه فکر کنیم کار ما را شرکت‌های قطعه سازی ساپکو و سازه گستر به خوبی انجام خواهند داد، اشتباه محض است.

اظهارات مدیرعامل رنوپارس در شرایطی است که جواد سلیمانی قائم مقام ایران خودرو نیز مانند وزیر صنایع عنوان کرده که قطعه سازان داخلی، آن قدر توانایی دارند که بار رنوپارس را نیز به دوش کشیده و تندر-۹۰ را در صنعت خودرو کشور عاقبت به خیر کنند.

هر چند تولید ۶۰‌درصد از قطعات تندر-۹۰ توسط قطعه سازان داخلی‌، آن هم با وجود شرایط سخت گیرانه رنو‌، نکته بسیار مثبتی به حساب می‌آید، اما با نگاهی منصفانه به ماجرای تندر متوجه خواهیم شد که مشکل تولید این محصول تنها بر گردن رنوپارس نیست. در حال حاضر به فرض آنکه به قطعه سازان داخلی اعتماد کرده و رنوپارس را هم حذف کنیم‌، آیا به واقع مشکلات پیش روی تولید تندر رفع خواهد شد؟

آنچه که هم اکنون صنعت خودرو و قطعه سازی ما را رنج می‌دهد، بحران مالی و کمبود نقدینگی است، بحرانی که سبب شده تا پرداخت‌های خودروسازان به قطعه سازها روندی کند و نامناسب را در پیش گرفته و کیفیت تولید را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرعامل رنوپارس در این زمینه گفت: موضوعی که تولید تندر را در ایران با مشکل مواجه کرده‌، بدهی خودروسازان به رنوپارس است . در واقع وقتی آنها پول قطعاتی را که در اختیارشان گذاشته‌ایم به ما نمی‌دهند رنوپارس هم توانایی تامین قطعات را ندارد.

کربل با بیان اینکه خودروسازان ایرانی در حال حاضر حدود ۱۰۰‌میلیارد تومان به رنوپارس بدهکارند، تاکید کرد: اینکه عنوان می‌شود با حذف رنوپارس‌، تولید تندر روند مناسب تری به خود خواهد گرفت‌، پاک کردن صورت مساله است نه حل آن.

حذف رنوپارس‌؛ تهدید سرمایه‌گذاری خارجی

پروژه پلت فرم مشترک x۹۰ (تندر بخشی از این پروژه به حساب می‌آید) بزرگترین سرمایه‌گذاری یک شرکت خارجی در صنعت خودرو ایران محسوب می‌شود و این در شرایطی است که با حذف رنوپارس احتمال به خطر افتادن این سرمایه‌گذاری نیز وجود دارد.

از طرفی در حال حاضر به لحاظ شرایط سیاسی‌، کمتر شرکت خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران می‌شود‌، بنابراین اگر شرایط به گونه ای پیش رود که رنو نیز از سرمایه گذاری خود پشیمان شود این موضوع قطعا دید منفی سرمایه‌گذاران خارجی را نسبت به امنیت سرمایه‌گذاری در ایران‌، بیشتر خواهد کرد.

مدیرعامل رنوپارس در این زمینه گفت: وزارت صنایع با حذف رنوپارس پیغام بدی را به سرمایه‌گذاران خارجی می‌دهد و آن عدم امنیت سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو ایران است.

کربل افزود‌: شرکتی مثل رنو سرمایه‌گذاری بزرگی را در ایران انجام داده و قطعا نتایج کار آن تحت رصد سرمایه گذاران خارجی است. بنابراین اگر ما در این زمینه موفق نباشیم آنها نیز با دیده تردید به سرمایه گذاری در ایران می‌نگرند.وی همچنین در مورد واکنش رنو به موضوع حذف رنوپارس گفت: به این فکر نکرده‌ام که اگر رنوپارس حذف شود‌، رنو چه واکنشی را نشان خواهد داد اما به هرحال حذف رنوپارس برای خود من قابل درک نیست.

چرا روی خودروهای ۳۰ سال پیش سرمایه‌گذاری می‌کنید؟

باید به مدیرعامل رنوپارس حق داد که از تولید محصولاتی قدیمی‌در صنعت خودرو ایرا‌ن مانند پژو ۴۰۵ و پراید متعجب باشد‌؛ چرا که امثال این دو خودرو با وجود قدیمی‌بودن و عدم سرمایه گذاری شرکت‌های مادر‌، تیراژ و فروش خوبی در ایران دارند، اما تندر-۹۰ به رغم به روز بودن و سرمایه‌گذاری که رنو در تولید آن به خرج داده‌، به دلیل تیراژ اندک‌، هنوز نتوانسته سهم مناسبی از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص دهد.

این در شرایطی است که به اعتقاد کربل خودروسازان داخلی باید وقت و سرمایه خود را صرف تولید محصولاتی مانند تندر-۹۰ که به گفته وی از کیفیت بالایی برخوردارند، کنند.

وی در این زمینه گفت: شما الان نگاهی به تولیدات صنعت خودرو ایران بیندازید، تکنولوژی بیشتر آنها مربوط به سی چهل سال پیش است‌. کربل ادامه داد: . برای من همواره این پرسش پیش می‌آید که چرا خودروسازان ایرانی سرمایه خود را به جای اینکه صرف محصولاتی قدیمی‌کنند در توسعه تولید خودروهایی مثل تندر-۹۰ به کار نمی‌گیرند؟! من از شما می‌پرسم ایران خودرو که طی ۳ ماه ابتدایی امسال حدود ۲۰‌هزار دستگاه پژو روآ تولید کرده‌، چرا سرمایه خود را به جای هدر دادن در تولید این محصول صرف تندر-۹۰ که هم باکیفیت است و هم مشتری دارد، نمی‌کند؟

اظهارات کربل در این زمینه از آن جهت بیشتر مورد اهمیت است که اصل اقتصادی می‌گوید وقتی تیراژ تولید یک محصول بالا رود هزینه‌های تولید آن کاهش خواهد یافت‌، بنابراین اگر به قول کربل ایران خودرو و پارس خودرو به تدریج از تیراژ محصولاتی مانند پژو ۴۰۵ و روآ و پراید کاسته و تولید تندر را افزایش دهند‌، بازار نیز با آنها راه آمده و مشتریان نیز قطعا خودرویی به روز و با کیفیت را به خودرویی قدیمی‌و کم کیفیت ترجیح خواهند داد.

شاید با کیفیت مخالفند!

مدیرعامل رنو پارس در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چرا خودروسازان داخلی سرمایه گذاری روی خودروهای قدیمی‌را به محصولی مانند تندر-۹۰ ترجیح می‌دهند، گفت: رنوپارس برای کار کردن به ایران آمده و نظر سنجی‌ها نیز نشان می‌دهد مشتریان از کیفیت تندر -۹۰ راضی هستند. برای ما‌، کیفیت فصل الخطاب است و شاید در ایران برخی کیفیت را دوست ندارند که حاضر به سرمایه‌گذاری بیشتری در تولید محصولات با کیفیت نیستند.

در مورد تمرکز تولید تندر نظر نمی‌دهم

در حالی که هفته گذشته قائم مقام ایران خودرو خبر از احتمال حذف یکی از دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو از جریان تولید تندر-۹۰ خبر داد‌، مدیرعامل رنو پارس از این موضوع ابراز بی اطلاعی کرد. کربل گفت: هیچ پیشنهاد رسمی‌در این زمینه به رنوپارس ارائه نشده‌، بنابراین من نمی‌توانم نظری بدهم، ولی در هر صورت این اقدام نیازمند ایجاد تغییراتی در قرارداد است.

این گفته کربل در شرایطی است که احتمالا ایران خودرو به دلیل مشکلات مالی، تولید تندر را متوقف و آن را به طور کامل به پارس خودرو واگذار خواهد کرد. البته هنوز این موضوع به مراحل نهایی نرسیده و به گفته قائم مقام ایران خودرو در دست بررسی است.

بد حسابی خودروسازها یا بی‌مدیریتی رنو پارس

چندی پیش مدیر پروژه تندر-۹۰ ایران خودرو با بیان اینکه رنوپارس به وظایف خود آن چنان که شایسته است عمل نکرده‌، مدیریت در این شرکت را مورد انتقاد قرار داد و آن را ضعیف خواند. مدیرعامل رنوپارس در واکنش به این اظهار نظر گفت: ایرادی ندارد سعی می‌کنم مدیریت را از مدیران ایرانی یاد بگیرم. اما مطمئن باشید موضوعی که تولید تندر را در ایران با مشکل مواجه کرده‌، بد حسابی خودروسازان است نه مدیریت رنوپارس.