دنیای اقتصاد- قیمت هر خودروی صادراتی در دو ماه ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۴۱ درصدی را تجربه کرد. بر اساس آمار رسمی‌گمرک جمهوری اسلامی‌ایران در این مدت، قیمت هر خودروی صادراتی به پنج‌هزار و ۱۱۱ دلار و ۱۳ سنت رسید که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است. همچنین در این مدت صادرات خودرو نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش ۶۸‌درصدی را از لحاظ تعداد تجربه کرده است. براساس آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران

قیمت خودروهای صادراتی کاهش یافت

مژگان میرزایی

قیمت هر خودروی صادراتی در دو ماه ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۰۴/۴۱ را تجربه کرد.

بر اساس آمار رسمی‌گمرک جمهوری اسلامی‌ایران در این مدت، قیمت هر خودروی صادراتی به پنج‌هزار و ۱۱۱ دلار و ۱۳ سنت رسید که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است. همچنین در این مدت صادرات خودرو نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش ۶۸‌درصدی را از لحاظ تعداد تجربه کرده است.

به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو در پی شدت گرفتن بحران‌های مالی جهان و رسیدن این بحران به خودروسازان موجب شد تا کشورهای هدف به منظور حمایت از خودروسازان داخلی خود، افزایش تعرفه واردات خودرو و استفاده از روش‌های تشویقی برای خرید خودروهای داخلی را در دستور کار قرار دهند تا به این طریق بتوانند خودروسازان خود را از گزند بحران جهانی مصون بدارند. همچنین اعمال روش‌های تشویقی موجب شد تا صادرکنندگان خودرو برای حفظ بازارهای صادراتی قیمت محصولات خود را در سایر کشور‌ها کاهش دهند، اجرای این روش از سوی سایر خودروسازان موجب شده تا ظاهرا خودروسازان داخلی نیز روش کاهش قیمت را در دستور کار خود قرار دهند، هر چند کاهش قیمت محصولات صادراتی تاکنون از سوی مسوولان شرکت‌های خودروسازی پذیرفته نشده است، با این حال طی سال‌های گذشته همواره قیمت محصولات صادراتی و برابر نبودن قیمت این محصولات در کشورهای هدف و داخل کشور بحث برانگیز بوده است، با این حال هیچ گاه خودروسازان این تفاوت قیمت را نپذیرفته‌اند.

سبد محصولات صادراتی تغییر کرده است

اما بر خلاف آمار گمرک که خبر از کاهش ۰۴/۴۱‌درصدی قیمت هر خودروی صادراتی را می‌دهد یک منبع آگاه در مورد قیمت خودروهای صادراتی به خبرنگار ما می‌گوید: وزارت بازرگانی با توجه به شرایط موجود به خودروسازان کشور این امکان را نمی‌دهد تا برای رقابت، نرخ خودروهای داخلی را در بازار جهانی کاهش دهند، که این امر موجب شده تا خودروسازان داخلی امکان حضور پر رنگ در بازارهای جهانی را نداشته باشند. به گفته این منبع آگاه، عدم صدور مجوز از سوی وزارت بازرگانی موجب شده تا شرایط برای افزایش قیمت فراهم نشود و به این طریق خودروسازان در بازارهای صادراتی خود با مشکل مواجه شوند.

این منبع آگاه معتقد است ادامه این روند در نهایت موجب از دست دادن بازار‌های صادراتی منطقه خواهد شد و به این طریق خودروسازان با مشکل مواجه خواهندشد.

قیمت‌ها کاهش نیافته

فیض بخش معاونت صادرات ایران خودرو نیز کاهش قیمت محصولات صادراتی ایران خودرو را رد و عنوان کرده این شرکت هیچ کاهش قیمتی در محصولات صادراتی خود از ابتدای سال جاری نداشته است.

به گفته فیض بخش، قیمت محصولات صادراتی تغییر نکرده بلکه در سال جاری سبد محصولات تغییر کرده است.

وی در ادامه می‌گوید: سال گذشته بیشتر صادرات به پژو ۲۰۶SD اختصاص داشت، اما در سال جاری مشکلات به وجود آمده برای صادرات این خودرو موجب شد تا صادرات این خودرو متوقف شود ، به همین دلیل در این مدت «روآ» بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص مشکلات به وجود آمده در صادرات پژو ۲۰۶SD می‌گوید:شرکت پژو فرانسه که صادرات این خودرو را به عهده دارد اواخر سال گذشته در خواست کاهش قیمت این خودرو را مطرح کرد که این پیشنهاد مورد پذیرش ایران خودرو قرار نگرفت به همین دلیل صادرات این خودرو در حال حاضر متوقف است، اما با مذاکراتی که با شرکت پژو صورت گرفته این شرکت شرایط ایران خودرو را برای صادرات پذیرفته و صادرات این خودرو از مهر ماه مجدد آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت عدم تغییر قیمت خودروهای صادراتی چرا آمار گمرک کاهش قیمت را نشان می‌دهد گفت: قیمت محصولات کاهش نیافته، بلکه تغییر سبد موجب کاهش قیمت محصولات صادراتی شده است.

وی در ادامه می‌گوید: پژو ۲۰۶SD ‌از لحاظ قیمتی ۴۰‌درصد گران تر از «روآ» است و خروج آن از سبد صادراتی به تبع موجب کاهش قیمت خودروهای صادراتی خواهد شد. به گفته فیض بخش با آغاز صادرات پژو ۲۰۶SD سبد مجدد تغییر خواهد کرد و این تغییر نرخ خودروهای صادراتی افزایش خواهد یافت. وی در ادامه می‌گوید در سال جاری بیش از ۷۰‌درصد صادرات ایران خودرو به کشور عراق و به خودرو «روآ» اختصاص داشته است. وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت صادرات چه زمانی به حالت عادی باز خواهد گشت گفت: در حال حاضر با چند مشکل در بازارهای صادراتی مواجه هستیم که طی دو ماه آینده و با برطرف شدن مشکل صادرات به روال عادی باز خواهد گشت.

کاهش قیمت بعید است

داود میر خانی رشتی دبیر پیشین انجمن خودروسازان نیز در این خصوص می‌گوید: کاهش قیمت محصولات صادراتی در شرایط کنونی که قیمت محصولات صادراتی خودروسازان ایرانی به کشورهای هدف ، با قیمتی بسیار پایین صورت می‌پذیرد، بعید است. وی در ادامه می‌گوید: پیش از بحران جهانی و بروز مشکلات صادراتی نیز، صادرات خودرو از سوی خودروسازان داخلی به خاطر نفوذ در بازار هدف، با سود بسیار کم یا حتی بدون سود انجام می‌گرفت و عمدتا صرفه اقتصادی نداشت که این امر موجب می‌شود تا در شرایط کنونی،کاهش قیمت محصولات صادراتی بیش از این امکان‌پذیز نباشد.

دبیر پیشین انجمن خودروسازان معتقد است: صادرات در صورتی که با حاشیه ضرر همرا باشد به صلاح نیست امادر صورتی که خودروسازان قادر به تامین سود کافی در داخل و جبران ضرر صادرات توسط سود کسب شده باشند، باید صادرات را ادامه دهند. مسیح تفرشی مدیرعامل شرکت پارس خودرو نیز در خصوص صادرات در شرایط کنونی می‌گوید: صادرات در شرایط کنونی به صلاح خودروسازان نیست.

وی در ادامه می‌گوید: در حال حاضر تنها محصول صادراتی این شرکت تندر- ۹۰ است که صادرات آن نیز از سوی شرکت رنو پارس صورت می‌گیرد، اما در شرایط کنونی و با توجه به نیاز بازار شرکت پارس خودرو تامین نیاز داخلی را در دستور کار خود قرار داده است. وی در ادامه می‌گوید: کاهش قیمت خودرو در دنیا موجب شده تا صادرات در شرایط کنونی به نفع خودروسازان نباشد.

کاهش ۶۸‌درصدی صادرات

همچنین بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات خودرو در دو ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد کاهش ۱۳/۶۸‌‌درصدی و از لحاظ ارزش کاهش ۳۰/۸۱‌درصدی داشته است.

به گفته کارشناسان، روند کاهشی صادرات با توجه به ادامه بحران جهانی و همچنین وخیم‌تر شدن وضعیت خودروسازها، طی ماه‌های آینده نیز پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس آمار رسمی ‌گمرک جمهوری اسلامی‌ ایران، در دو ماه ابتدای سال جاری در مجموع‌هزار و ۶۰۶ دستگاه انواع خودرو به ارزش هشت میلیون و ۲۱هزار دلار از سوی خودروسازان داخلی صادر شده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته است.

بر اساس این آمار در دو ماه ابتدای سال گذشته خودروسازان در مجموع پنج‌هزار و ۲۸ دستگاه انواع خودرو به ارزش ۴۳‌میلیون و ۶۷‌هزار دلار به بازارهای هدف صادر کرده بودند. همچنین بر اساس آمار رسمی ‌گمرک، در دو ماه ابتدای سال جاری بیشترین حجم صادرات خودروسازان به کشور مصر صورت گرفته، به طوری که در این ماه‌هزار و پنج دستگاه انواع خودرو به این کشور صادر شده است.

پس از مصر کشور‌های عراق با ۵۳۸ و سنگال با ۳۶ دستگاه در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند. اختصاص بخش اعظم بازار‌های صادراتی به مصر در سال جاری در حالی صورت گرفته، که سال گذشته کشورهای روسیه و سوریه بازارهای اصلی صادرات خودروسازان محسوب می‌شدند و خودروسازان داخلی برای حضور پر رنگ تر در این کشورها سایت‌های تولیدی نیز احداث کردند، با این حال در سال جاری هیچ صادراتی به این دو کشور صورت نگرفته که این امر تامل‌برانگیز است.