گروه خودرو- احمد قلعه‌بانی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شاید اولین مدیر دولتی باشد که مخالفت خود را با کاهش تعرفه‌‌های وارداتی توسط دولت اعلام کرد. هرچند که کمیسیون ماده یک در مورد کاهش تعرفه برخی از کالاها هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نکرده، اما تعیین تکلیف در مورد تعرفه واردات خودرو قبل از دیگر محصولات، نشان‌دهنده نگرانی مستقیم عده‌ای بود که به طور حتم از افزایش واردات خودرو ضرر می‌کردند.

سخنان قلعه‌بانی در نشست خبری روز گذشته که عنوان کرده بود «تغییرات ناگهانی در تعرفه‌‌های وارداتی باعث سردرگمی تولیدکننده و کاهش‌ انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در بخش تولید می‌شود» نکته‌ای است کاملا منطقی و اصولی. یک تولیدکننده به طور حتم باید از جدول زمان‌بندی کاهش تعرفه‌‌های وارداتی مطلع باشد تا بتواند در زمانی مناسب هم اقدام به افزایش سطح کیفی محصولات خود جهت رقابت با نمونه خارجی آن کند و هم برنامه‌ریزی مناسب برای عرضه و تولید را در دستور کار خود قرار دهد.خطرات کاهش ناگهانی تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه، شاید هم‌اکنون تنها متوجه تولیدکننده ایرانی باشد که با هزاران وعده و وعید وزارت صنایع وقت، قدم در این راه گذاشت.

در هر صورت احمد قلعه‌بانی نیز ظاهرا به جدول زمان‌بندی تعرفه واردات کالا پایبند است. جدولی که در زمان اسحاق جهانگیری، وزیر سابق صنایع و معادن تهیه شد، اما طهماسبی به راحتی از آن گذشت.

در زمان وزارت طهماسبی هیچ مسوول و مدیر دولتی به نادیده گرفتن جدول تعرفه واردات اعتراض نکرد و به ثابت ماندن تعرفه برخی کالاها از جمله خودرو رضایت دادند.

اما چندی است که برخی از همین مدیران به جدول خاک‌خورده وزیر صنایع و معادن سابق استناد می‌کنند، این اعتراض‌ها اگر در زمان ثابت ماندن یا افزایش برخی تعرفه‌ها شنیده می‌شد به طور حتم بیشتر مورد قبول واقع می‌شد تا امروز.