کرایسلر به ثبات می‌اندیشد

گروه خودرو- شرکت خودروسازی کرایسلر از دیرباز به دلیل اتخاذ شیوه‌های نامتعارف و اغلب جذاب بازاریابی، زبانزد بوده است.

یکی از آخرین نمونه‌‌ها در نمایشگاه خودروی دیترویت در ژانویه سال‌جاری میلادی به منصه ظهور رسید که این شرکت برای رونمایی دوج‌رام جدید چندکابوی اسب‌سوار را به همراه ۱۲۰راس گاو به خدمت گرفت تا با عبور از خیابان‌های حاشیه نمایشگاه ظهور این محصول جدید را یادآوری کنند.

جیمز پرس، جانشین مدیرعامل جدید کرایسلر هم با پوشیدن جلیقه‌ای چرمی به سهم خود با کابوی‌ها همراه شده بود. او در حالی که کنار محصول رونمایی‌شده ایستاده بود خطاب به حاضران در مراسم اعلام کرد نباید رام جدید را مشابه نمونه‌های قدیمی این محصول بدانند.

پرس که ازکارمندان کهنه‌کار تویوتا بود نامش تا همین اواخر به محصولاتی چون کمری و کرولا گره خورده بود. او به رغم تجربیاتی که در تویوتا کسب می‌کند فعالیت در کرایسلر را دشوار توصیف کرده و تاکید دارد این شرکت برای ماندن باید تغییرات زیادی را پشت‌سر بگذارد.

به اعتقاد پرس با تغییر استراتژی کرایسلر باید به جای تمرکز صرف بر تبلیغات، ارتقای کیفیت محصولات کرایسلر و تولید خودروهایی مطابق با ذائقه و سلیقه مشتری در دستور کار این شرکت قرار گیرد. او اخیرا در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود باید کاری کنیم که به جای آنکه مشتری محصول‌‌مان را با گله به خاطر بسپارد آن را به دلیل خوشنامی و کیفیت‌اش به یاد آورد. وی افزود: موفقیت وقتی به دست می‌آید که محصول ما بتواند رقبای قدرتمندی چون فورد F۱۵۰ را مغلوب خود کند.

پرس وقتی سال گذشته تویوتا، شرکتی که به عضویت هیات‌مدیره‌اش درآمده بود و عنوان تنها آمریکایی حاضر در ساختار مدیریتی ارشد این شرکت ژاپنی را از آن خود کرده بود، ترک کرد تا به کرایسلر بپیوندد خیلی‌ها را متعجب کرد او از تویوتا خارج شد تا به پرمشکل‌ترین خودروساز در بین سه غول آمریکای شمالی بپیوندد.

با غرق شدن در فرهنگ مشتری‌مدار و توسعه‌گرایی تویوتا بود که پرس ۶۱ ساله به یکی از چهره‌های تاثیر‌گذار در رشد گام به گام تویوتا در آمریکای شمالی تبدیل شد. او اکنون در مقام جانشینی رییس هیات‌مدیره کرایسلر در تلاش است تا ثبات را به کرایسلر که همیشه در حال نوسان‌بینی شکوفایی و رکود بوده است، بازگرداند.

اولین گام در دستیابی به این هدف بهبود وجهه کرایسلر است. او شرایط امروز کرایسلر را با وضعیتی که تویوتا تا حدود چهار دهه قبل و زمانی که پرس به این شرکت پیوست قابل مقایسه می‌داند. با این‌حال با وجود سهمی در حال کاهش از بازار داخلی و نداشتن اعتباری قابل توجه در بازارهای خارجی به نظر می‌رسد کرایسلر فرصت‌های ممکن برای بازگشت را از دست داده است.

کرایسلر با وجود طیفی از محصولات پرمصرف سال گذشته متحمل زیانی ۶/۱میلیاردی شد و عملکرد ضعیف آن طی سال‌های پیاپی راهی جز فروش سهام این شرکت پیش روی دایملر، سهامدار اصلی پیشین این شرکت باقی نگذاشت. اوایل سال گذشته میلادی بود که شرکت سرمایه‌گذاری سربروس ۸۰درصد سهام کرایسلر را با پرداخت ۵/۷میلیارد دلار خریداری کرد و بلافاصله طرح نوسازی این شرکت را با کاهش نیروی کار و حذف هزینه‌های تولید شروع کرد.

سربروس برای اجرای این پروژه رابرت ناردلی، مدیرعامل سابق هوم دی‌پوت را به عنوان رییس هیات‌مدیره به کرایسلر آورد و پرس را به خدمت گرفت تا روند تولید را متحول کرده و ساختار بازاریابی و فروش این شرکت را از نو بسازد.

از نقطه‌نظر پرس، مشتری هیچ علاقه‌ای به شنیدن جملات شعارگونه ندارد بلکه واقعیت‌هایی چون کیفیت محصولات، چگونگی ارائه خدمات پس از فروش و قیمتی که برای محصول خریداری شده، می‌پردازد بهترین تبلیغ برای هر شرکت هستند.

این فهرست بلند بالا حتی برای مدیر با تجربه‌ای چون پرس هم سرگیجه‌‌آور است. فروش کرایسلر تا این مقطع از سال‌جاری میلادی ۱۳درصد در قیاس با مدت مشابه سال گذشته میلادی کاهش یافته و محصولات این شرکت وقتی با تولیدات رقبا مقایسه می‌شوند حرف زیادی برای گفتن ندارند.

ناظران صنعت خودرو وقتی به جایگاه کرایسلر در بازار پرتردد ایالات متحده می‌نگرند که به واسطه حضور غول‌هایی چون جنرال موتورز، تویوتا و فورد زیر فشاری خردکننده قرار گرفته جای زیادی برای امیدواری کرایسلر نمی‌یابند.

امروز کرایسلر شرکتی به نسبت کوچک است که فروش‌اش در بازار داخلی ایالات متحده به کمتر از ۲۵۰هزار دستگاه در سال کاهش یافته است.

با این حال پرس اعتقاد دارد کوچکی کرایسلر تا آنجا که به تحرک‌پذیری و توان واکنش نشان دادن به تحولات بازار بازمی‌گردد مولفه‌ای مثبت و امید بخش است. او امید دارد بتواند کرایسلر را با فروش جهانی‌ در حدود سه میلیون دستگاه به رقیبی برای تویوتا و جنرال موتورز که سه برابر کرایسلر تولید دارند، تبدیل کند.

سال گذشته بود که مدیریت جدید شرکت از آغاز اجرای پروژه جنسیس خبر دادند که متضمن کاهش محصولات شرکت از ۳۰ مدل کنونی به کمتر از ۲۰مدل و یکپارچه کرده سیستم فروش است. اگر چه به نظر می‌رسد تا ثمردهی این استراتژی راهی طولانی در پیش است اما به نظر می‌رسد تا این مقطع لااقل نمایندگی‌های فروش از اعمال آن راضی هستند.