تعهد 200هزاری عملکرد 50هزاری

حمیدرضا بهداد

در حالی که ستاد تبصره ۱۳ تا پایان تیرماه ۸۷ باید تعداد ۲۰۰هزار خودروی فرسوده را اسقاط و جایگزین کند، مجری طرح خروج خودروهای فرسوده تنها وعده تحویل ۵۰هزار دستگاه خودروی جایگزین را به متقاضیان تا پایان سال جاری داد. مهدی داداشی روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما تاکید کرد که ستاد تبصره ۱۳ در زمینه طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سال ۸۶ با چهار خودروساز داخلی قرارداد بسته و تا پایان تیرماه ۸۷ نیز تمامی ۲۰۰هزار تعهد خود را انجام خواهد داد. وی افزود: طبق برنامه سال ۸۶، اسقاط تدریجی ۲۰۰هزار خودروی فرسوده تحت برنامه را از نیمه دوم امسال آغاز و اقدامات لازم را برای جایگزینی این تعداد خودروی فرسوده تا پایان تیر سال آینده نیز انجام داده‌ایم.

اظهارات داداشی در شرایطی است که متقاضیان شرکت‌کننده در طرح جایگزینی سال ۸۶ با مشکلاتی در زمینه دریافت وام از بانک‌های عامل و همچنین تهیه پیش‌ فاکتور از شرکت‌های خودروساز رو‌به‌رو هستند. باتوجه به آنکه در روزهای پایانی سال قرار داریم، معمولا بانک‌ها خدماتی برای ارائه تسهیلات از جمله وام در نظر نمی‌گیرند و تکمیل پرونده متقاضیان را به سال آینده موکول می‌کنند، ظاهرا همین موضوع نیز سبب شده که خودروهای تولیدی در پارکینگ برخی خودروسازان خاک بخورد، موضوعی که رضا تقی‌زاده، مدیر پروژه جمع‌آوری خودروهای فرسوده ایران‌خودرو نیز به آن اشاره کرده است.

وی با بیان اینکه ۱۴هزار خودرو تولیدی و آماده تحویل در پارکینگ ایران‌خودرو وجود دارد، تکمیل نشدن مدارک متقاضیان طرح جایگزینی را دلیل عدم واگذاری ۱۴هزار خودروی مذکور خوانده است.

مجری طرح خروج خودروهای فرسوده نیز با تایید این موضوع تشریح کرد: خودروسازان داخلی توانایی لازم را برای تحویل خودروی جایگزین به متقاضیان دارند؛ اما به هر حال مشکلاتی که بانک‌ها طی روزهای پایانی سال برای پرداخت وام با آن روبه‌رو هستند، اندکی این موضوع را به چالش کشانده است.

داداشی با اشاره به اینکه تا پایان امسال ۵۰هزار متقاضی شرکت‌کننده در طرح جایگزینی وام مربوطه را دریافت می‌کنند، تاکید کرد: طبق مذاکراتی که انجام داده‌ایم بانک‌های عامل تمهیدات لازم را برای تسریع پرداخت وام به متقاضیان تا پایان سال در نظر خواهند گرفت که طی آن ۵۰هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح جایگزینی هم موفق به دریافت وام خود شده و هم خودرویشان را تحویل خواهند گرفت.

مدیر پروژ‌ه جمع‌آوری خودروهای فرسوده ایران‌خودرو نیز از آمادگی این شرکت برای تحویل خودروهای جایگزین ظرف ۴۸ ساعت خبر داده و اعلام کرده است: ایران‌خودرو حتی از برنامه‌های ستاد تبصره «۱۳» نیز در این زمینه جلو بوده و توانایی تحویل روزانه هزار دستگاه خودرو را به متقاضیان دارد.

به گفته وی تاکنون نیز ۴هزار خودرو برای تحویل فوری به متقاضیان به عنوان جایگزینی خودروهای فرسوده در اختیار نمایندگی‌های ایران‌خودرو قرار گرفته است.

این اظهارات در حالی است که سایپا نیز در زمره خودروسازان متعهد برای خروج خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها قرار دارد.

داداشی در مورد تعهدات این شرکت نیز گفت: با توجه به میزان تولید سایپا، ستاد تبصره (۱۳) تصمیم دارد اسقاط خودروهای فرسوده برخی از متقاضیان خودروهای این شرکت را به سال ۸۷ موکول کند.