جناب آقای محرابیان «ارتقای رضایت مشتریان» را شعار سال ۸۷ عنوان کرده‌اند. برای دستیابی به هدف اعلام شده، توجه ایشان را به چند نکته اساسی جلب می‌کنم: ۱ - هشتاددرصد خودرو قطعات و مجموعه‌هایی است که در کارخانه‌هایی خارج از کارخانه خودروساز ساخته شده و وارد کارخانه خودروسازی می‌شوند.

۲ -کیفیت محصول خودروساز، بستگی مستقیم با کیفیت قطعات و مجموعه‌های وارد شده به کارخانه دارد.

۳ -پس از تحویل خودروی با کیفیت نازل، نمی‌توان نارضایتی مشتری را در تعمیرگاه‌ها (خدمات پس از فروش) تبدیل به رضایت کرد؛ چون قطعه بی‌کیفیت روی خودرو را مجددا با یک قطعه بی‌کیفیت دیگر تعویض می‌کنند. چندهزار قطعه معیوب در یک‌میلیون قطعه تولیدی نشانه چیست؟

۴ - زیربنای صنعت خودروی هر کشور صاحب نامی، شبکه Tiering توانمند و مقتدر (از نظر فنی- مهندسی- طراحی) قطعه/ مجموعه‌سازی آن است که با تیراژ میلیونی، در تمام ابعاد کاری‌اش از جمله قیمت، کیفیت و تحویل به موقع «رقابت‌پذیری»

است.

۵ -تهیه ضوابط و مقررات تشویقی و تنبیهی برای ادغام قطعه/ مجموعه سازان همگن، استفاده و ترغیب سرمایه‌گذاری مشترک با قطعه/ مجموعه‌سازان صاحب نام برای اشتغال دانش فنی تولید، دانش فنی مدیریت، دانش فنی انتخاب تکنولوژی (سخت‌افزاری- نرم‌افزاری) و ... از اهم کارهای وزارت صنایع و معادن است.

۶ -در یک کلام اگر شبکه قدرتمند قطعه/مجموعه‌سازی TIERING درست نشود، شعار «ارتقای رضایت مشتریان» و شعار «صادرات میلیاردی» در حد همان شعار باقی خواهد ماند. برای جلوگیری از این «واقعه» توصیه می‌شود، شورای سیاست‌گذاری وزارت صنایع و معادن و سازمان گسترش تمام هم و غم خود را معطوف به برداشتن موانع قانونی و بازدارنده بر سر راه تجمیع/ادغام مجموعه/ قطعه‌سازان کنند.

۷ - ناگفته نماند که همزمان با اقدام فوق مجبور کردن دو گروه ایران خودروساز و سایپا به واگذاری شرکت‌های قطعه‌ساز زیر مجموعه خود که حالت استراتژیک فروش ندارند، به بخش خصوصی واقعی (نه بخش عمومی و ...) از اوجب واجبات است.

داوود میرخانی رشتی،

دبیر پیشین انجمن خودروسازان ایران