گروه خودرو- بر اساس سیاست‌های کلان استراتژی توسعه صنعتی و سند چشم‌انداز ۲۰ساله توسعه کشور، پراکندگی همگون وعادلانه پایگاه‌های خودروسازی در کشور به عنوان یکی از سیاست‌های مهم وزارت صنایع و معادن در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت. به همین خاطر ایجاد پایگاه‌های خودروسازی در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور به ایران خودرو و مراکز کشور به سایپا واگذار شده است و در سایر نقاط کشور به شرط وجود استعدادها و مزیت‌ها نیز پایگاه‌های قطعه‌سازی توسعه خواهد یافت. بر همین اساس در ابتدای امر شرکت ایران‌خودرو سایت تولیدی ایران‌خودرو خراسان را راه‌اندازی کرد و پس از آن سایت‌های تبریز، فارس و بابل به منظور تولید برخی محصولات این شرکت در این شهرها راه‌اندازی شد. پس از شرکت ایران‌خودرو، سایپا نیز راه‌اندازی سایت خمین را در برنامه کاری خود قرار داد. محمدمهدی سیادت، مدیرعامل شرکت ایران‌خودروی خراسان در گفت‌و‌گوی مطبوعاتی که چهارشنبه گذشته در مشهد به منظور تولید یک‌صدهزارمین خودرو این شرکت برگزار شد درخصوص دلایل انتقال سایت‌های خودروسازی به سایر استان‌ها اظهار داشت: به دلیل اینکه بیش از ۹۵درصد صنعت خودروسازی در تهران مستقر شده و مشکلات بسیاری را برای این شهر به وجود آورده بود، طرح تمرکززدایی از پایتخت مطرح شد و به همین منظور شرکت ایران‌خودرو یکی از سایت‌های تولیدی خود را به استان خراسان منتقل کرد.

به گفته سیادت، ایران‌خودروی خراسان در حالی در این استان راه‌اندازی شد که بیش از ۲۵درصد صنعت قطعه‌سازی این استان شکل گرفته بود و این امر موجب شد که تولید در این سایت با مشکل مواجه نشود. یکی از دلایل احداث سایت خودروسازی در سایر استان‌ها دسترسی شرکت‌های خودروساز به کشورهای همجوار به منظور صادرات محصولات تولیدی بوده است. سیادت در خصوص اینکه چرا این استان برای احداث سایت در نظر گرفته شده است، می‌گوید: بخشی از دلایل تاسیس ایران‌خودروی خراسان، دسترسی به بازارهای آسیای میانه بوده به دلیل اینکه بازار این مناطق تاکنون بیشتر تحت تاثیر خودروهای دست‌دوم است و این امر در حال تغییر بوده، به همین منظور شرکت ایران‌خودرو، این استان را برای احداث یکی از سایت‌های خود در نظر گرفت. از سوی دیگر چندی پیش کمیسیون صنایع و معادن کاهش ۱۵درصدی تعرفه واردات خودرو به صورت CBU را در مجلس مطرح کرد که این امر با مخالفت برخی کارشناسان صنعت خودرو مواجه شد. سیادت در این خصوص اظهار داشت: در خصوص چگونگی تعیین میزان تعرفه‌ها در کشور یک تعارضی وجود دارد. ما می‌خواهیم با شرایط جهانی خود را هماهنگ کنیم؛ اما اگر در این منظور هوشمندانه عمل نکنیم، زمینه‌هایی که می‌تواند در کشور ایجاد شود، نه تنها در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار نمی‌گیرد، بلکه سایر کشورها به راحتی می‌توانند بازار داخلی را به دست بگیرند که این تنها به ضرر صنعت داخلی است.

به اعتقاد سیادت در شرایطی که تعرفه CKD نیز همراه با تعرفه CBU کاهش یابد، موجب به وجودآمدن بازار رقابتی در کشور می‌شود.

همچنین با مطرح‌شدن تولید خودروی ارزان قیمت چینی در شرکت ایران خودرو این شرکت در ابتدای امر سایت بابل را برای تولید این محصول معرفی کرد؛ اما به دلیل آماده نبودن این سایت شرکت ایران خودروی خراسان فعلا تا زمان راه‌اندازی سایت بابل تولیدکننده S۲۱ همچنین معرفی شد. سیادت در پاسخ به این پرسش که تولید این خودرو در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار داشت: ما در خصوص تولید این محصول مذاکرات بسیار داشتیم و به نتایج مثبتی نیز رسیدیم؛ اما قرار بود که سایت خراسان تنها به عنوان مونتاژ‌کننده عمل کند اما تا زمانی که شرایط شرکت تجاری فراهم نشود، تولید آغاز نخواهد شد.