پارس‌خودرو پیشی‌گرفت، سایپا عقب ماند ایران‌خودرو در حرکت است
حمیدرضا بهداد
تولید خودروی سواری در کشور طی ۹ماه سال جاری، با گذشتن از مرز ۶۸۶هزار و ۲۵۱دستگاه رشد ۸/۵درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تجربه کرد که این درصد رشد با توجه به آمار ارائه شده از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دست‌آمده و تنها مربوط به خودروسازان نیمه‌‌دولتی کشور بوده و آمار تولید خودروسازان خصوصی در آن لحاظ نشده است.

این در حالی است که بیشترین رشد تولید، به شرکت پارس‌خودرو (زیرمجموعه سایپا) اختصاص دارد که با تولید 142هزار و 610دستگاه خودروی سواری طی 9ماه امسال به 8/12درصد نسبت به مدت مشابه سال 85 رسید. سایپا نیز، همانند دو سه ماه گذشته، با رشد منفی در تولیدات خود روبه‌رو شد. این شرکت به‌رغم تولید، 215هزار و 87دستگاه خودروی سواری، رشد منفی هشت دهم درصدی را در تولید محصولاتش تجربه کرد.
البته اگر تولیدات پارس‌خودرو را نیز در آمار تولید سایپا لحاظ کنیم، این شرکت طی ۹ماه امسال، با تولید ۳۵۷هزار و ۶۹۷دستگاه خودروی سواری، به رشد ۲/۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش دست یافته است. ایران‌خودرو هم به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، ضمن تولید ۳۲۸هزار و ۵۵۴دستگاه خودروی سواری، طی ۹ماه نخست امسال، به رشد ۶/۷درصدی نسبت به همین بازه زمانی در سال ۸۵ رسید.
بیشترین رشد تولیدبرای سمند
تولید سمند، خودروی ملی ایران‌خودرو، طی ۹ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، ۷/۲۹درصد رشد کرد است که از این منظر، سمند بیشترین درصد رشد را در میان محصولات این شرکت به خود اختصاص داده است که این امر نشان می‌دهد ایران‌خودرو، کماکان حساب ویژه‌ای روی نورچشمی خود باز کرده است.
البته این شرکت حدود 12درصد از برنامه تولید سمند طی 9ماه سال جاری عقب بوده و نتوانسته، کل برنامه مذکور را عملی کند. هر چند که این خودرو بیشترین رشد تولید در میان خودروهای سواری کشور را در این مدت داشته است.
زیان‌دهی که رکورددار تولید است!
رکورد تولید در ایران‌خودرو را کماکان پژو روآ یدک می‌کشد. خودرویی که این شرکت ظاهرا در تولید آن ضرر می‌کند! حال اینکه چرا ایران‌خودرو با وجود متضرر شدن از تولید روآ، کماکان بیشترین رقم تولید را به آن اختصاص داده، سوالی است که باید از مسوولان این شرکت پرسید. در هر صورت تولید این خودرو طی 9ماه امسال، 8/20درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تجربه کرد. این خودرو تقریبا 100درصد برنامه تولید روآ را طی این بازه زمانی، تحقق بخشیده است.
منفی پژو ۴۰۵
اما پژو 405، طی 9ماه امسال نسبت به سال گذشته با رشد منفی 22درصدی در تولید مواجه شده است. ایران‌خودرو حدود 81درصد از برنامه‌ تولید 9 ماه امسال پژو 405 را محقق کرده‌ است. 405 تنها محصول ایران‌خودرو است که طی این مدت، با کاهش تولید روبه‌رو شد.
پژو۲۰۶
پژو 206 که به نوعی محبوب‌ترین محصول ایران‌خودرو به حساب می‌آید، از برنامه تولید 9ماه سال‌جاری خود پیش افتاده و طی این مدت، 2/8درصد رشد را نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تجربه کرده است. این در حالی است که کماکان قیمت انواع مدل‌های این خودرو در بازار داخل، بالا بوده و کارشناسان دلیل آن را کاهش تولید و عرضه پژو 206 می‌دانند.
سیر صعودی در تولیدپژو پارس
ایران‌خودرو علاوه بر پژو 206، از برنامه تولید پژو پارس نیز طی 9ماه امسال، پیش افتاده است. به نحوی که 5/10درصد رشد، در تولید پژو پارس، طی این بازه زمانی 9ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال پیش مشاهده می‌شود. این در حالی است که تا آبان ماه امسال، ایران‌خودرو به واسطه مصرف سوخت نسبتا بالای این خودرو و همچنین سهمیه‌بندی بنزین، اندکی تولید پژوپارس را به حاشیه برده بود. اما طی آبان و آذر سال‌جاری، این شرکت، دوباره تیراژ تولید، این خودرو را افزایش داده هر چند که تغییری در برنامه سهمیه‌بندی بنزین نشده و ایران‌خودرو هم در مصرف سوخت این خودرو تجدیدنظر نکرده است.
چری از تاتی‌تاتی هم افتاد
ظاهرا تغییرات مدیریتی آن هم در سطح کلان وزارت صنایع و معادن، بر روند تولید خودروی تولیدی شرکت چری نیز تاثیرگذار بوده است.
چرا که طی آذرماه سال‌جاری حتی یک دستگاه خودروی وعده داده شده که قرار است توسط ایران‌خودرو و شرکت چری چین به ثمر برسد، به تولید نرسید و آمار تولید این خودرو طی ۹ماه امسال، همان ۲۱۰دستگاهی است که تا پایان آبان ماه، تولید شده بود. این در حالی است که تولید ۲هزار و ۴۹۰دستگاه، از این خودرو، در برنامه تولید سال‌جاری ایران‌خودرو، جای گرفته است.
مهمان با کلاس
سواری مرسدس بنز که حدود دو ماهی است در خط تولید ایران‌خودرو جای گرفته است، از این باب گران‌ترین محصول این شرکت به حساب می‌آید، عدد ۷۹ در ستون مربوطه به تولید آن مشاهده می‌شود. این در حالی است که برنامه تولید سال‌جاری ایران‌خودرو برای مرسدس بنز، ۷۵۰ دستگاه بوده و تا پایان آذر ماه بنز می‌بایست، ۳۶۰دستگاه از محصول لوکس، تولید می‌شد.
اگر پراید نبود...
در مجموع طی ۹ماه امسال، ۳۲۹هزار و ۱۸۱دستگاه پراید در کشور تولید شده که طی آن ۹/۳درصد رشد در آمار تولید این خودرو مشاهده می‌شود.
از این میزان، 195هزار و 873دستگاه پراید مربوط به سایپا بوده و 133هزار و 308دستگاه دیگر نیز در پارس‌خودرو به تولید رسیده است که سایپا، 1/2درصد و پارس‌خودرو 6/6درصد رشد در زمینه تولید پراید را طی 9ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.
این دو شرکت کماکان از برنامه‌ تولید این خودرو طی بازه زمانی مذکور جلو بوده و مجموعا تولید ۴۰۵هزار دستگاه پراید را در برنامه سال‌جاری خود جای داده‌اند تا به این وسیله، همچنان رکورد تولید خودروی سواری در کشور را به نام این خودرو حفظ کنند.
زانتیا و سیر نزولی تولید
در حالی که سایپا، تولید ۱۴هزار دستگاه زانتیا را در برنامه امسال خود جای داده است، تا پایان ۹ماه امسال، ۸هزار و ۳۶۸دستگاه از این خودروی محبوب را به تولید رسانده که از این لحاظ، ۷/۲۱درصد، رشد منفی در مقایسه با میزان تولید زانتیا طی مدت مشابه سال ۸۵ دیده می‌شود که با توجه به این موضوع، ظاهرا باید کاهش تولید این خودرو را جدی گرفت.
کارشناسان، ورود خودروهایی مانند، مگان، سوناتا و مزدا 3 را که تقریبا در رنج قیمتی زانتیا قرار دارند، موجب کاهش تولید این خودرو دانسته و البته بحث‌هایی نیز مبنی بر کمبود قطعات آن مطرح است. خودروی ریو نیز در زمینه کاهش تولید، شرایطی مشابه زانتیا را تجربه می‌کند.
سایپا تولید ۱۴هزار دستگاه از این محصول کره‌ای را در برنامه امسال خود جای داده که با تولید ۱۰هزار و ۸۴۶ دستگاه ریو طی ۹ماه امسال، با کاهش تولید ۲۵درصدی در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته مواجه شده است.
همچنان بدون حاشیه
خودرو ماکسیما که جزو محصولات پارس‌خورو به شمار می‌رود، کماکان بدون کوچک‌ترین حاشیه‌ای در حال تولید بوده و پارس‌خودرو، طی ۹ماه امسال، بیش از ۷۵درصد از برنامه تولید این خودرو را محقق ساخته و طی آن، به ۲/۱۹درصد رشد، نسبت به مدت مشابه سال پیش دست یافت. قرار است تا پایان سال ۲هزار دستگاه ماکسیما در این شرکت تولید شود.
عیدی در کار نیست
ایران‌خودرو و پارس‌خودرو همچنان مشغول تولید تندر-۹۰ هستند. این در حالی است که مدت زیادی تا پایان سال ۸۶ که طی آن، دو شرکت مذکور، می‌بایست، ۱۰۰هزار تندر-۹۰ را به متقاضیان تحویل دهند، نمانده است که با این میزان تولید، به دلیل عدم تامین قطعه مورد نیاز، عمل کردن به تمامی تعهدات غیرممکن به نظر می‌رسد. تا پایان آذرماه امسال، مجموعا ۱۴هزار و ۱۳۵دستگاه تندر-۹۰در کشور به تولید‌ رسیده که ۷هزار و ۷۲۳دستگاه مربوط به پارس‌خودرو و ۶‌هزار و ۴۱۲دستگاه دیگر نیز به ایران‌خودرو اختصاص دارد. در واقع طی ۹‌ماه امسال، ایران‌خودرو ۸/۱۲درصد و پارس‌خودرو ۶/۱۵درصد از برنامه تولید ۱۰۰هزار و ۳۵دستگاهی این خودرو را محقق کرده‌اند.
مگان بالاخره تولید شد؟
در حالی که یکی دو هفته پیش پارس‌خودرو اعلام کرد مجوز شماره‌گذاری مگان‌های تولیدی خود را گرفته است، اما در آمار تولیدات این شرکت، تا پایان آذرماه سال جاری، خبری از این خودرو نیست.
این شرکت، تولید 3هزار دستگاه مگان را در برنامه سال جاری خود قرار داده است. مگان از جمله خودروهای روز اروپا محسوب شده و ظاهرا متقاضیان خاص خود را نیز در کشور دارد.