گروه خودرو- طی دو سه روز گذشته، تامین گاز مورد نیاز خانگی برخی مناطق شمالی و شرقی کشور به‌طوری با بحران مواجه بود که در بعضی مناطق منجر به افت فشار ودر بعضی مناطق دیگر منجر به قطع این سوخت حیاتی شد. این در حالی است که ایجاد مشکل و محدودیت در عرضه گاز به جایگاه‌های CNG و تعطیلی این جایگاه‌ها در تعدادی از استان‌های شمالی مانند مازندران، تردد خودروهای دوگانه‌سوز را نیز در این مناطق مختل کرده است.

بحران مذکور که در پی قطع ناگهانی گاز وارداتی به کشور از طریق ترکمنستان به وجود آمد، می‌تواند هشداری برای تعمیم این بحران به سایر مناطق کشور باشد. چراکه طی اخبار منتشره، به دلیل برودت هوا، مصرف گاز در کشور طی هفته جاری رشد ۱۷درصدی را نسبت به هفته‌های پیشین تجربه می‌کند که این درصد رشد در صورت عدم کنترل، مسلما افت فشار و قطعی گاز را در تمامی مناطق کشور در پی خواهد داشت. هم‌اکنون نیز گاز تحویلی به نیروگاه‌های کشور به پایین‌ترین سطح در سال‌های اخیر رسیده که این موضوع می‌تواند تولید برق کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

بحران تامین گاز، علاوه بر مشکلاتی که برای تامین سوخت خانگی مورد نیاز مردم ایجاد خواهد کرد، قطعا بر تردد خودروهای دوگانه‌سوز عمومی نیز که هم‌اکنون بخش نسبتا عظیمی از مسوولیت جابه‌جایی مسافران را در خیابان‌های کشور، برعهده دارند نیز تاثیر منفی می‌گذارد. کمااینکه هم‌اکنون حمل‌و‌نقل و جابه‌جایی مسافران در مناطق مختلف استان مازندران به دلیل تعطیلی جایگاه‌های CNG مختل شده است.

طی یکی دو سال گذشته که روند تولید خودروهای دوگانه‌سوز در داخل، شتاب بیش از حدی گرفت، بسیاری از کارشناسان نسبت به بروز مشکل در تامین گاز مورد نیاز این خودروها در آینده هشدار داده و رشد و برنامه در نظر گرفته برای تولید دوگانه‌سوزها را بحران‌زا تعبیر کرده و حتی تکرار سناریوی بنزین برای گاز را در آینده نزدیک، دور از ذهن ندانستند.

این موضوع را حتی هامانه، وزیر نفت سابق به طهماسبی،‌ وزیر صنایع پیشین نیز اعلام کرده و نیز نسبت به بروز بحران تامین گاز در زمستان امسال و سال‌های آتی اعلام خطر کرده بود. این در حالی است که دولت و نمایندگان ستاد تبصره (۱۳) کماکان بر تولید و عرضه خودروهای گازسوز، تاکید دارند. این موضوع زمانی پیچیده‌تر و نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم، هم‌اکنون که تنها حدود ۳۰۰جایگاه CNG در کشور فعال است، توانایی تامین نیاز گاز این جایگاه‌ها وجود ندارد چه رسد به سال‌های آینده که قرار است تعداد جایگاه‌های CNG، به ۲هزار جایگاه رسیده و از طرفی ۳میلیون خودروی گازسوز نیز تولید شود که در این صورت، باید در انتظار فاجعه باشیم. اما نکته دیگر اینکه شرکت ملی گاز نیز در اظهارنظری، خبر از احتمال افزایش قیمت گاز CNG داده است.

به گفته رمضانی، مدیر گازرسانی، این شرکت براساس قانون امکان افزایش بهای گاز CNG تا ۵۰درصد قیمت بنزین وجود دارد. هم‌اکنون قیمت هر مترمکعب گاز CNG که به شهروندان عرضه می‌شود، ۳۵تومان است که در صورت تصویب ستاد تبصره (۱۳) می‌توان آن را به ۵۰تومان رساند. صحبت‌های رمضانی در حالی است که یکی از مشوق‌های اصلی استفاده مردم از خودروهای دوگانه‌سوز، قیمت نازل آن است.