خودروهای گازسوز در انتظار بحران سوخت‌گیری

حمیدرضا بهداد- نمایشگاه تخصصی خودروهای گازسوز و صنایع وابسته روز گذشته در حالی افتتاح شد که از مسوولان ستاد تبصره «۱۳» که متولی گسترش خودروهای مذکور هستند، هیچ خبری نبود. در این نمایشگاه که افتتاح آن را احمد قلعه‌بانی، مدیر عامل سایپا و با حضور دانشیار، رییس کمیسیون انرژی مجلس به عهده داشت، مجموعه‌ای از شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز داخلی و خارجی با ارائه آخرین دستاوردهای خود در زمینه خودروهای گازسوز و موتورهای پایه گازسوز حضور داشتند.

در نمایشگاه مذکور که در هتل المپیک تهران برگزار شد و تا دو روز دیگر نیز دایر است، چند نوع خودرو به صورت نمادین گازسوز شده بودند که جالب‌ترین آنها زانتیا بود. البته تندر-۹۰ گازسوز شده نیز در غرفه مربوط به شرکت رنو پارس جاخوش کرده بود و خودنمایی می‌کرد.

از جمله شرکت‌‌های خارجی که در این نمایشگاه حضور داشتند، می‌توان به ولوو فرانسه اشاره کرد. در میان داخلی‌ها نیز شاید معروف‌ترین آنها، شرکت تام ایران‌خودرو بود؛ البته تعداد نسبتا زیادی از شرکت‌‌های خصوصی نیز مهمان این نمایشگاه هستند.

اما از نکات جالب افتتاحیه اینکه قلعه‌بانی که به همراه دانشیار بازدید از غرفه‌‌ها را بر عهده داشت، تقریبا هیچ‌کدام از غرفه‌های مربوط به شرکت ایران‌خودرو را مورد بازدید قرار نداد.

این درحالی است که وی در مقابل تمامی غرفه‌ها اعم از داخلی و خارجی توقف کوتاهی داشت و به گفت‌وگو با مسوولان آنها پرداخت؛ اما یکی از شرکت‌های معروف در این نمایشگاه، شرکت پارس خودرو بود که دیدن نمایندگان آن برابر بود با انبوهی از سوالات پیرامون تندر -۹۰ که همچنان از جانب این شرکت بی‌پاسخ مانده است.

البته نمایندگان آن به بهانه اینکه هدفشان از حضور در نمایشگاه مذکور، تنها ارائه برنامه‌ها و پیشرفت‌های رنو در زمینه خودروهای دوگانه‌سوز است، چندان تمایلی به اظهارنظر در مورد مسائل مربوط به تندر-۹۰ نداشتند. هر چند که مدیرکل ارتباطات رنوپارس به صورت کاملا سربسته به چند سوال خبرنگار ما پاسخ داد. وی با بیان اینکه تاکنون ۱۲هزار تندر-۹۰ در دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو تولید شده است، گفت: مجموعه شرکت رنوپارس، خودروسازها و وزارت صنایع همگی در تلاشند تا هرچه زودتر مشکلات مربوط به تامین قطعات تندر-۹۰ را برطرف کنند. هر چند که مشکلات گذشته همچنان باقی است، ولی اندکی تعدیل شده‌اند.

وی افزود: روند تولید و عرضه تندر-۹۰ از نظر رنوپارس، چندان رضایت‌بخش نیست؛ اما سعی بر این است تا پایان امسال، درصد بالایی از تعهدات خود را به مشتریان ایرانی انجام دهیم. وی در مورد صادرات تندر-۹۰ نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه صادرات این خودرو بخشی از قرارداد منعقد شده میان رنو و خودروسازان ایرانی را تشکیل می‌‌دهد، بنابراین اجرای آن نیز به طور کلی در دستور کار رنو پارس قرار دارد که البته به دلیل مطلوب نبودن میزان تامین بازار داخل، سال آینده برای صادرات در نظر گرفته شده است.

اما قبل از افتتاح نمایشگاه تخصصی خودروهای‌ گازسوز و صنایع وابسته، همایشی نیز در همین زمینه از صبح دیروز شروع شد.

در این مراسم احمد قلعه‌بانی با اشاره به سیاست‌های کلی شرکت سایپا در مسیر توسعه خودروهای گازسوز گفت: ظرفیت شرکت برای تولید خودورهای گازسوز، روزانه ۱۸۰۰دستگاه است؛ ولی با توجه به مشکلات مربوط در زمینه تامین کیت و مخزن، این تعداد تولید به ۱۲۰۰دستگاه در روز کاهش یافته و به حد و انتظار مطلوب ما نرسیده است. وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز کمبود جایگاه CNG در شرکت به واسطه تست خودروهای تولیدی است. هم اکنون تنها یک جایگاه CNG در مجموعه سایپا و پارس‌خودرو وجود دارد که آن نیز هرزگاهی خراب می‌شود و کارآیی لازم را ندارد.

قلعه‌بانی همچنین با انتقاد از کمبود جایگاه‌های CNG تصریح کرد: کمبود و پراکندگی جایگاه‌های گاز در کشور هم اکنون به معضل خودروهای گازسوز تبدیل شده است؛‌ به نحوی که مشتریانی که از این خودروها استفاده می‌کنند به لحاظ مشکلات سوخت‌گیری مدت زمان زیادی را در جایگاه‌های CNG می‌کنند و چندان رغبتی به استفاده از گازسوزها نداشته و از وضعیت موجود شکایت دارند.

وی تاکید کرد: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری کلانی که در زمینه توسعه خودروهای گازسوز، صورت گرفته است، شایسته نیست این کمبود و پراکندگی، سبب بلااستفاده ماندن سرمایه‌ها شود.

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه سایپا و ایران‌خودرو تا سال آینده حدود ۲میلیون خودروی گازسوز تولید خواهند کرد، ادامه داد: در صورتی که فکری به حال توسعه جایگاه‌های CNG در کشور نشود، با توجه به حجم عظیم تولید خودروهای گازسوز، با بحران و فاجعه سوخت‌گیری در کشور مواجه خواهیم شد. وی پیشنهاد داد: برای مواجه نشدن با چنین بحرانی، بهتر است دولت یک برنامه ۵ساله در مورد تولید خودروهای گازسوز و استفاده از سوخت CNG در کشور ارائه دهد تا از هدر رفتن سرمایه‌ها نیز جلوگیری شود و CNG نیز به سرنوشت LPG دچار نشود.

۲۰۶ صندوق‌دار پایه گازسوز

اما پورمجیب، معاونت مهندسی ایران‌خودرو و مجری طرح گازسوز این شرکت نیز با اشاره به حجم بالای تولید خودروهای گازسوز در کشور گفت: بنده نیز همانند مدیرعامل سایپا معتقدم اگر شتاب توسعه و ساخت جایگاه‌های CNG در کشور از تولید خودروهای گازسوز پیشی نگیرد، به طور مسلم با بحران سوخت‌گیری مواجه خواهیم شد. این اظهار نظر پورمجیب در حالی است که وی همزمان با این گفته خود از تولید خودروهای گازسوز در ایران‌خودروی خراسان و تبریز خبر داده و افزود: تاکنون در مجموعه صنعتی ایران‌خودرو ۳۳۰هزار دستگاه از این نوع خودرو تولید شده و تولید خودروهای پایه گازسوز نیز در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

وی با نام بردن از خودروهایی مانند روآ و سمند، ۴۰۵ و سورن به عنوان نامزدهای تولید به صورت پایه گازسوز عنوان کرد: تا پایان امسال خودروی پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز به صورت پایه گازسوز روانه بازار خواهد شد و طی یکی دو ماه آینده نیز مراحل تجاری سازی آن آغاز می‌شود.

مجری طرح گازسوز ایران‌خودرو با اشاره به مشکلات مربوط به خودروهای دوگانه سوز تصریح کرد: دوگانه سوزها به لحاظ آن که سوخت اولیه آنها بر پایه بنزین طراحی شده است، دارای افت توان حدودا ۲۰درصدی در موتور هستند؛ در حالی که اگر خودرو با موتور پایه گازسوز طراحی شود، این مقدار بسیار تعدیل می‌یابد و به زیر ۱۰درصد خواهد رسید.

پورمجیب ادامه داد: مراحل طراحی و نصب موتور پایه گازسوز روی پلت‌فرم ۹۰X نیز انجام شده است و تمامی محصولات ناشی از این پلت‌فرم شامل سواری تندر-۹۰ و وانت ۹۰U نیز با این موتور تولید خواهند شد.

در پایان نخستین روز این همایش به قلعه‌بانی، پورمجیب و همچنین نماینده شرکت رنو پارس، تندیسی به رسم یادبود اهدا شد.