پس لرزه‌های زیان در جنرال موتورز

گروه خودرو- اگرچه نزدیک به یک هفته از اعلام زیان ۳۹میلیارد دلاری شرکت جنرال‌موتورز در فصل سوم سال‌جاری میلادی گذشته است، اما به ظاهر این شرکت کماکان درگیر پس‌لرزه‌های انتشار بیلان کاری اخیر خود است. به ظاهر اتمام سقف معافیت مالیاتی جنرال‌موتورز و انباشت سیاست‌های پرداخت نشده این شرکت علت اساسی دادن چنین زیانی بوده که دومین مورد زیاندهی بزرگ یک شرکت آمریکایی نام گرفته است.

با این همه گویی روزهای تیره و تار جنرال‌موتورز پایانی ندارد و دورنمای فعالیت این شرکت در سال ۲۰۰۸ میلادی چندان بهتر از گذشته نخواهد بود.

زیان ۳۹میلیارد دلاری فصل گذشته جنرال‌موتورز دومین زیان فصلی در تاریخ شرکت‌های ایالات متحده بود.

پیش از این و در سال ۲۰۰۲ میلادی شرکت تایم‌وارنر در فصل مالی چهارم آن سال از زیانی ۹/۴۴میلیارد دلاری خود پرده برداشت و بازار بورس ایالات‌متحده را در شوکی عمیق‌ فرو برد.

این زیان به معنای کاهش ۱۰دلاری ارزش هر سهم تایم‌وارنر بود. واکنش به انتشار بیلان مالی جنرال‌موتورز سریع بود و ارزش سهام این شرکت بلافاصله ۵درصد کاهش یافت؛ اگرچه به اعتقاد کارشناسان جدی‌ترین زیانی که به جنرال‌موتورز وارد آمده، مخدوش شدن چهره این شرکت نزد افکار عمومی است.

بدتر آن که تنها به فاصله چند روز پس از انتشار بیلان مالی جنرال‌موتورز بود که شرکت تویوتا از رشد ۱۱درصدی سوددهی خود در فصل سوم امسال و کسب سود خالص به میزان ۴میلیارد دلار پرده برداشت.

براساس پیش‌بینی‌های موسسه تحلیل بازار S&P فروش خودرو طی سا‌ل‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در ایالات‌متحده به ۱۶میلیون دستگاه در سال کاهش خواهد یافت که یک میلیون دستگاه کمتر از میانگین فروش سال‌های اخیر است.

در واقع زیان ناشی از عملکرد جنرال‌موتورز طی فصل سوم امسال ۶/۱میلیارد دلار بوده است. البته به این مبلغ باید سود ۵/۳میلیارد دلاری فروش مجتمع تولید سیستم انتقال نیرو را نیز افزود.

دیک واگونیر، مدیرعامل جنرال‌موتورز بلافاصله پس از انتشار بیلان عملکرد مالی فصل سوم سال ۲۰۰۷ و طی اظهاراتی تاکید کرد این زیان هیچ تاثیری بر عملکرد آینده این شرکت نخواهد گذاشت.

او یادآور شد این زیان در واقع ناشی از روی هم تلنبار شدن مالیات‌های پرداخت نشده سال‌های گذشته است و ربطی به عملکرد بخش‌های تولیدی شرکت و توفیق‌شان در بازارهای داخلی و خارجی ندارد.

آنچه واگونیر و سایر مدیران ارشد جنرال‌موتورز قادر به کتمان آن نیستند اینکه سهم شرکت جنرال‌موتورز از بازار داخلی ایالات متحده در حال از دست رفتن است.

جنرال‌موتورز در این راه تنها نیست و کرایسلر و فورد هم به‌رغم تلاش‌های خود در برابر همتایان آسیایی خود ناکام بوده‌اند و سهم خود را به خودروسازهای ژاپن و کره‌ای واگذار کرده‌اند.

مدیران ارشد جنرال‌موتورز تاکید دارند این شرکت با به ثمر نشستن اقدامات صورت گرفته در جهت احیای ساختار مدیریتی و تولیدی تا سال ۲۰۱۰ میلادی به سوددهی مجدد برسد.

فرنیز هندرسون، مدیر واحد مالی جنرال‌موتورز می‌گوید قادر به پیش‌بینی میزان سوددهی این شرکت در پایان دهه جاری نیست؛ اما تاکید دارد جنرال‌موتورز در سال ۲۰۱۰ قطعا زیان‌ده نخواهد بود.

عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند تا جنرال‌موتورز در بازار داخلی ایالات متحده چندان موفق عمل نکند.

رقابت شدید حاکم بر بازار، افزایش بهای بنزین و بی‌رغبتی مردم به خرید خودروهای جدید تنها بخشی از مشکلات جنرال‌موتورز هستند.

به این فهرست باید مشکلات داخلی جنرال‌موتورز چون وجود نیروی مازاد و پایین بودن بهره‌وری در قیاس با خودروسازهای آسیایی را نیز افزود.

عملکرد جنرال‌موتورز در بازارهای خارجی در نقطه مقابل وضعیت این شرکت در بازار ایالات‌متحده قرار دارد.

فروش و سود این شرکت در بازارهای خارجی طی سال‌‌جاری کاملا قابل دفاع بوده است. فروش جنرال‌موتورز در آمریکای لاتین طی سه ماهه اول امسال ۱۶درصد و در آسیا ۲۲درصد در قیاس با سال گذشته رشد داشته است.

شاید به همین دلیل است که جنرال‌موتورز مترصد متمرکز کردن سرمایه‌گذاری‌های جدید خود بر روسیه و هند است.

با کاهش هزینه‌های تولیدی در داخل آمریکا و حذف بخشی از نیروی کار جنرال‌موتورز در بازار داخلی آمریکا مجددا به سوددهی می‌رسد و راه برای رقابتی سالم با سایر شرکت‌های حاضر در بازار آمریکای شمالی برای این شرکت هموار می‌شود.

علاقه نوظهور جنرال‌موتورز به بازارهای در حال ظهور و تلاش این شرکت برای فروش محصولاتش در کشورهای شرق اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه برگرفته از استراتژی جدید این شرکت برای کاهش اتکا به بازار ایالات متحده و گسترش فعالیت‌های خارج از مرزهای آمریکا است.با این حال غول خودروساز آمریکایی احتمالا در این راه هم با مشکلاتی مواجه خواهد شد؛ چرا که براساس پیش‌بینی تحلیل‌گران بازار جهانی خودرو با رشد خودروسازهای کوچک در کشورهای در حال توسعه به ویژه چین، بازار خودرو در کشورهای جهان سوم تحت سلطه این خودروسازها قرار می‌گیرد.