محصولات سایپا در بازار سیاه

مژگان میرزایی

بازار خودرو در سال‌جاری روندی غیرقابل پیش‌بینی را طی کرد.

این در حالی است که طبق روال هر سال پیش‌بینی بازار مبنی‌بر کاهش قیمت خودرو در برخی از فصول محقق نشد. در فصل تابستان طبق روندی که در سال‌های گذشته نیز طی می‌شد، قیمت انواع خودرو در بازار با افزایش مواجه بود، اما امسال علاوه بر آغاز فصل تابستان، اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده، اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای با مصرف بیش از ۶لیتر، موجب شد قیمت خودرو در بازار نه تنها در فصل تابستان بلکه در دیگر فصول نیز افزایش قابل‌توجهی را تجربه کند.

از سوی دیگر، ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای با مصرف بیش از ۶لیتر و ایجاد تعهدات جدید برای شرکت‌های خودروساز مبنی بر تولید خودروهای دوگانه‌سوز موجب شد که این شرکت‌ها نتوانند به تعهدات قبلی خود عمل کنند. تاخیر در اجرای تعهدات قبلی و ایجاد تعهدات جدید موجب شد که دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا برای پیشبرد تعهدات معوقه خود اعلام کنند که ثبت‌نامی جهت فروش نقدی محصولات خود نخواهند داشت.

عدم فروش نقدی در این دو شرکت موجب افزایش قیمت محصولات آنها در بازار شد و مسوولان دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو نبود خودرو در بازار را دلیل این افزایش قیمت اعلام کردند.

اما با وجود عمل به تعهدات صورت گرفته در ایران‌خودرو و آغاز فروش نقدی در این شرکت، قیمت محصولات آن نه تنها کاهش نیافت، بلکه برخی محصولات این شرکت با وجود فروش نقدی باز هم با افزایش قیمت مواجه بودند.

در‌حال‌حاضر پژو ۲۰۶ هاچ‌بک تیپ دو در بازار با قیمت ۱۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان معامله می‌شود. به گفته فعالان بازار خودرو،‌ با وجود آنکه فروش نقدی محصولات شرکت ایران‌خودرو آغاز شد، اما برخی از محصولات آن همچنان در بازار با کمبود مواجه است که این کمبود افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰هزار تومانی آنها در بازار را به همراه داشته است، در‌حال‌حاضر تنها ۲۰۶ تیپ دو در بازار موجود است و سایر مدل‌های این خودرو در بازار عرضه نمی‌شود.

پژو ۲۰۶ SD مدل V۱ نیز در حال حاضر با قیمت ۱۴میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

به گفته فعالان بازار خودرو پژو ۴۰۵ بنزین‌سوز نیز طی هفته گذشته در ثبات نسبی به سر می‌برد و با قیمت ۱۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان معامله می‌شود اما مدل گازسوز این خودرو در این مدت کاهش ۱۰۰هزار تومانی را تجربه کرده است و با قیمت ۱۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان تا ۱۴میلیون در بازار عرضه می‌شود.

از سوی دیگر پژو پارس که طی هفته‌های گذشته به دلیل کمبود در بازار با افزایش قیمت مواجه شده بود، طی هفته گذشته کاهش ۲۰۰هزار تومانی را تجربه کرد به قیمت ۱۷میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسید. مدل دوگانه‌سوز این خودرو نیز طی هفته گذشته با قیمت ۱۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان در بازار معامله می‌شود.

بازار سیاه محصولات سایپا

با ادامه روند توقف فروش نقدی در سایپا که از چند ماه پیش در نمایندگی‌های این شرکت آغاز شد، متقاضیان محصولات این شرکت با بازار سیاه محصولات مواجه شده‌اند.

با توقف فروش نقدی محصولات این شرکت و نبود نظارت دقیق بر نمایندگی‌های مجاز فروش محصولات شرکت سایپا، در حال حاضر محصولات این شرکت در بازار و حتی در برخی نمایندگی‌های این شرکت ۱۵۰هزار تومان گران‌تر از قیمت مصوب معامله می‌شود.

با مراجعه خبرنگار ما به نمایندگی‌های شرکت سایپا، برخی نمایندگی‌ها قیمت پراید متالیک را ۷میلیون و ۳۴۰هزار تومان اعلام کردند و اظهار داشتند که درحال حاضر فروش نقدی ندارند. از سوی دیگر برخی از نمایندگی‌های شرکت سایپا قیمت پراید متالیک را ۷میلیون و ۴۹۰هزار تومان و تحویل آن را یک روزه عنوان می‌کنند. همچنین برخی از نمایندگی‌‌ها نیز با این پیشنهاد که اگر خواستار جدی پراید هستید، می‌توانیم آن را از دیگر روزنه‌ها و با قیمت بالاتری تهیه کنیم، پاسخ منفی به مشتری نمی‌دهند.

پراید ۱۴۱ دوگانه‌سوز نیز در حال حاضر در بازار با قیمت ۸میلیون و ۷۰۰هزار تومان معامله می‌شود و خودروی ریو نیز در حال حاضر در بازار موجود نمی‌باشد. از سوی دیگر قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت سایپا در دومین نشست خبری خود علت گرانی زانتیا در بازار، توافق اعضای هیات‌مدیره و هم سطح کردن قیمت آن با خودروی تویوتا کرولا عنوان کرد. طی یک ماه گذشته خودروی زانتیا با افزایش ۴میلیون تومانی مواجه بود و در بازار به قیمت ۲۵میلیون تومان عرضه می‌شود.

به گفته مسوولان شرکت سایپا، فروش نقدی محصولات این شرکت از نیمه دوم آذر ماه آغاز خواهد شد و متقاضیان محصولات این شرکت یا باید در انتظار آغاز فروش نقدی محصولات شرکت سایپا باشند یا خودروی مورد نظر خود را از بازار آزاد تهیه کنند.