موتور پژو 405 و روآ متحول می‌شود
حمیدرضا بهداد
یکی از مشکلات فنی که با گذشت زمان برای قطعات یدکی خودروهای دوگانه‌سوز به وجود می‌آید، تاثیر منفی گاز مایع بر طول عمر آنها است. به این‌گونه که چون موتور اولیه این خودروها بر پایه بنزین‌سوز طراحی‌ شده است، هنگام استفاده مکرر از سوخت دوم (گاز) قطعاتی نظیر سوپاپ و سیت سوپاپ‌ها، دچار خوردگی می‌شود که این موضوع، کاهش عمر آنها را در پی خواهد داشت.

علاوه بر این، مشکل دیگری نیز در پروسه دوگانه‌سوز کردن خودروها وجود دارد که از آن با نام افت توان موتور یاد می‌شود که این افت قابل توجه، بخصوص در شیب‌های تند بر عملکرد خودرو تاثیر منفی می‌گذارد. اما راه‌حل مناسبی که در این زمینه مطرح شده، به‌کارگیری موتور پایه گازسوز در طراحی و تولید دوگانه‌سوزها است. به این معنی که هنگام تولید خودرو، به جای موتور بنزین‌سوز، از موتوری که بر پایه سوخت گاز طراحی و تولید شده است، استفاده شود. یکی از انواع این موتور XUG نام دارد که مراحل طراحی و پیش‌تولید اولیه آن در شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) به پایان رسیده و قرار است که روی خودروی پژو 405سوار شود. با نصب این موتور جدید روی 405 علاوه بر اینکه یک خودرو با موتور پایه‌ گازسوز در اختیار مردم قرار می‌گیرد، در مصرف سوخت بنزین نیز 10درصد صرفه‌جویی خواهد شد. علیرضا نوری، مدیر پروژه‌ موتور جدید 405 تحت عنوان XUG ایپکو در این زمینه به خبرنگار ما گفت: قدرت موتور جدید پژو 405 از 98 اسب بخار به 107 اسب بخار رسیده و به منظور پایه‌ گاز سوز شدن نیز تغییراتی در قطعات اصلی موتور صورت گرفته است. به طوری که قدرت آن در حالت گاز سوز از موتور کنونی پژو 405 نیز بیشتر شده است. وی افزود: در این راستا با تغییر سازوکار باز و بسته شدن دریچه‌ها (سوپاپ‌ها) به صورت هیدرولیکی مشکلات کنونی عمر قطعاتی نظیر سوپاپ و سیت‌ سوپاپ‌ها برطرف شده است.
نوری تصریح کرد: علاوه بر موارد ذکر شده با افزایش حجم موتور مشکلاتی نظیر مدار روغن‌کاری، افت شدید قدرت در حالت گاز سوز و همچنین قابلیت رانندگی در شیب‌های تند در طراحی موتور جدید لحاظ شده است.
وی از نکات حایز اهمیت این موتورها مغز هوشمند آن برای گاز و بنزین دانست و ادامه داد:‌ مدیریت موتور در حالت گاز و بنزین به صورت کاملا مستقل و براساس اطلاعات از قبل برنامه‌ریزی شده خواهد بود.
وی ادامه داد: طراحی و توسعه این موتور توسط ایران‌خودرو با همت نیروهای متخصص ایرانی صورت خواهد گرفت و شرکت پژو نقش ناظر پروژه را ایفا خواهد کرد.
هم‌اکنون فاز اول این پروژه با تولید موتور نمونه در شرکت ایپکو به اتمام رسیده است و این موتور در آبان سال آینده به مرحله تولید خواهد رسید.
موتور روآ هم تغییر می‌کند
اما پروژه در نظر گرفته شده روی پژو روآ نیز اعمال خواهد شد که از این طریق شاهد کارکرد بهتر این خودرو با سوخت گاز و افزایش قدرت آن خواهیم بود. مجید کرباس‌‌فروش‌ها، مدیر پروژه موتور جدید روآ، (OMVG) شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور ایران (ایپکو) در این زمینه به خبرنگار ما گفت: حجم این موتور از 6/1 لیتر به 7/1 لیتر افزایش یافته است و قدرت آن در حالت بنزین از 79 به 85 اسب بخار رسیده است و در حالت گازسوز نیز 78 اسب بخار قدرت دارد. وی افزود: مصرف این موتور در حالت بنزین هم حدودا نیم لیتر کاهش یافته است. این موتور که در بهمن سال‌جاری به تولید انبوه می‌رسد، هم‌اکنون 50 نمونه اولیه‌اش ساخته شده و در حال آزمون دوام است. کرباس‌فروش‌ها ادامه داد: در مجموع 30 قطعه از این موتور تغییر کرده است که 15درصد موتور را شامل می‌شود که می‌توان از آن جمله به میل لنگ، شاتون و سازوکار باز و بسته شدن دریچه‌های هیدرولیکی اشاره کرد. از طرفی این موتور از مغز هوشمند یکپارچه گاز و بنزین هم استفاده می‌کند. قرار است در افتتاحیه سومین نمایشگاه تخصصی موتور ایران IRANENGINEXPO2007، که همزمان با پنجمین همایش موتورهای درونسوز (29 آبان تا اول آذر 86) در محل نمایشگاه‌های هتل المپیک تهران برگزار می‌گردد، از موتور روآ پایه گازسوز پرده‌برداری شود.