سایپا 132 دو هفته دیگر در بازار

مژگان میرزایی

شرکت سایپا پس از گذشت ۸ ماه از اولین نشست خبری احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل این شرکت، روز گذشته برای دومین بار میزبان خبرنگاران رسانه‌‌های مختلف بود. مسوولان این شرکت در اولین نشست خبری قلعه‌بانی که در فروردین‌ماه سال‌جاری برگزار شد، وعده نشست مطبوعاتی منظم را به خبرنگاران داده بودند که این وعده از سوی مسوولان سایپا محقق نشد. اما در دومین نشست مطبوعاتی قلعه‌بانی، پس از اعلام برنامه‌های شرکت سایپا در سال ۸۶ و عملکرد این شرکت در سال‌های گذشته به سوالات خبرنگاران در خصوص تولید خودروی ملی، افزایش قیمت محصولات این شرکت، توقف فروش نقدی، گزارش تحقیق و تفحص و برنامه‌های آتی شرکت سایپا پاسخ داد.

احمد قلعه‌بانی در این نشست خبری در ابتدا به ارائه گزارشی از عملکرد و برنامه‌های گروه صنعتی سایپا پرداخت و اظهار داشت: گروه خودروسازی سایپا متشکل از چهار شرکت خودروسازی و بیش از ۸۰ شرکت تابعه در بخش‌های مختلف است که مجموع فروش این شرکت‌ها در سال گذشته به ۵۳هزار میلیارد ریال رسید و سود حاصله از این شرکت‌ها بالغ بر ۸هزار میلیارد بوده است.

به گفته قلعه‌بانی برنامه گروه سایپا براساس چهار برنامه پنج ساله تدوین شده است. برنامه اول این شرکت تحقق تولید انبوه در یک یا چند محصول برای جذب سرمایه و پاسخ به نیاز بازار بوده که این برنامه در سال ۸۵ محقق شده است اما برنامه پنج ساله دوم که از سال ۸۶ آغاز شده شاخص‌های آن متفاوت از برنامه پنج ساله اول خواهد بود به طوری که تنوع محصول و رنج کردن تولیدات در این برنامه مدنظر شرکت سایپا است.

قلعه‌بانی در ادامه اظهار داشت: عرضه یک محصول جدید هر دو سال و همچنین تولید خودروهای فیس لنت: در هر سال از برنامه آتی این شرکت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سایپا در خصوص برنامه‌های صادراتی این شرکت نیز گفت: در برنامه پنج ساله دوم صادرات ۲۰درصدی را پیگیری می‌کنیم به طوری که در سال ۱۳۹۰ باید شاهد تولید سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودرو باشیم که ۹۰۰هزار دستگاه آن در داخل و مابقی در بازارها و کشورهای هدف تولید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سایپا در خصوص برنامه سایپا به منظور حضور در مناطق کمتر توسعه یافته عنوان کرد. تاکنون در حدود ۴۰۰میلیارد تومان در خرمشهر و گلپایگان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که ظرف چند سال آینده نیز بیش از ۵۵۰میلیارد تومان پروژه در شهرهای کاشان، خمین، ایلام و سیستان و بلوچستان اجرا خواهیم کرد.

به گفته قلعه‌بانی در حال حاضر کارخانه تولید مخازن CNG سایپا در ایلام آماده افتتاح است همچنین پروژه مشترک سایپا و ایران‌خودرو برای تولید مخزن CNG در اسفراین در حال پیگیری است.

سایپا طرح خصوصی‌سازی را آغاز کرد

قلعه‌بانی پس از ارائه گزارش عملکرد این شرکت در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص واگذاری سهام شرکت‌های تابعه و خصوصی‌سازی این گروه اظهار داشت: مساله خصوصی‌سازی را از سال ۱۳۸۲ در این شرکت آغاز کرده‌ایم و بهترین روش، واگذاری از طریق بورس و مکانیزم‌های آن می‌دانیم به طوری که در سال‌های گذشته ۲۰درصد سایپادیزل، ۴۰درصد زامیاد، ۴۵درصد ایندامین و ۴۰درصد سایپاآذین به فروش رفته است.

فروش نقدی از نیمه دوم آذر

طی ماه‌های گذشته و پس از آغاز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین قیمت انواع خودرو در بازار با افزایش چشمگیر مواجه شد علاوه بر افزایش قیمت محصولات در بازار شرکت‌های خودروسازی به دلیل ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای با مصرف بیش از ۶ لیتر فروش نقدی خود را نیز متوقف کردند.

اما شرکت ایران‌خودرو پس از اخذ مجوز چندی پیش خبر از آغاز فروش نقدی محصولات خود را داد اما شرکت سایپا به دلیل افزایش تعهدات قبلی خود، هنوز فروش نقدی را آغاز نکرده است.

قلعه‌بانی درخصوص دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار اظهار داشت: محصولاتی که توسط شرکت‌های خودروساز عرضه می‌شوند تاکنون هیچ افزایش قیمتی نداشته است هر چند قیمت خودرو در بازار با کارخانه تفاوت بسیاری داشته و دلیل آن هم به خاطر مشکل عرضه در بازار بوده است.

به گفته قلعه‌بانی این شرکت طی یک‌ماه گذشته و با اخذ مجوز جدید برای تولید خودروهای بنزین‌سوز و افزایش تیراژ تولید خودروهای گازسوز تا حدودی توانسته قیمت بازار را متعادل کند و ظرف ماه‌های آینده تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه به صفر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت سایپا در خصوص دلیل افزایش قیمت زانتیا و شایعه توقف تولید آن نیز عنوان کرد: تولید این خودرو متوقف نشده است و افزایش نرخ یورو موجب افزایش قیمت تمام شده زانتیا شد و به همین دلیل نرخ آن در بازار با افزایش مواجه بود.

قلعه‌بانی در این نشست به مقایسه تویوتا کرولا و زانتیا پرداخت و عنوان کرد که پس از عرضه خودروی کرولا به بازار از اعضای هیات‌مدیره این شرکت درخواست کردیم که با افزایش قیمت زانتیا و همسطح شدن آن با قیمت خودروی کرولا موافقت کنند به همین دلیل این خودرو با افزایش ۳میلیونی مواجه و در بازار با قیمت ۲۵میلیون تومان عرضه شده است.

قلعه‌بانی در خصوص توقف فروش نقدی سایپا نیز گفت: به دلیل عقب ماندن تعهدات قبلی فروش نقدی را مدتی متوقف کردیم که در حال حاضر فروش نقدی محصولات بنزین‌سوز آغاز شده و خرید نقدی خودروهای دوگانه‌سوز نیز پس از اتمام تعهدات و تا نیمه دوم آذر ماه آغاز خواهد شد.

تولید اولین خودروی الکتریکی در سایپا

نمایندگان مجلس چندی پیش لایحه توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت را به تصویب رساندند که بر اساس این طرح دولت موظف شد از شرکت‌های خودروساز برای تولید خودروهای برقی، هیبریدی و کم‌مصرف حمایت کند. پس از اعلام این مصوبه مسوولان اعلام کردند که مرکز تحقیقات دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده‌اند. اما به دلیل پرهزینه بودن آن این تحقیقات مسکوت مانده است. اما قلعه‌بانی در این خصوص اظهار داشت: مرکز تحقیقات سایپا اولین خودروی الکتریکی را بر روی پراید آزمایش کرده و نتایج مرکز تحقیقات موجود است اما به دلیل اینکه تولید آن از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر نبود این خودرو به تولید انبوه نرسید.

وی در ادامه اظهار داشت: در خصوص تولید خودروهای هیبریدی مرکز تحقیقات این شرکت در حال انجام مطالعه و برنامه‌ریزی است و سعی ما بر آن است که تولید این خودرو برای محصولات آتی در نظر گرفته شود اما هنوز نمی‌توان در خصوص زمان ورود این خودروها به بازار اظهارنظر کرد.

وی در خصوص تولید خودروی کم مصرف در بازار نیز عنوان کرد: پروژه‌ای را در سایپا در نظر گرفته‌ایم که طی سال آینده وارد بازار خواهد شد.

به گفته قلعه‌بانی این خودروی کم مصرف بر روی پلت‌فرم‌های که در حال حاضر در شرکت موجود است طراحی و به بازار عرضه خواهد شد.

از سوی دیگر قلعه‌بانی در اولین نشست خبری خود در سال ۸۶ ورود سایپا ۱۳۲ در نیمه دوم سال‌جاری را وعده داده بود. وی درخصوص زمان ورود سایپا ۱۳۲ به بازار گفت: تولید این خودرو در شرکت آغاز شده و طی دو هفته آینده این خودرو وارد بازار خواهد شد.

گزارش تحقیق و تفحص مغرضانه است

احمد قلعه‌بانی درخصوص گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو نیز که چندی پیش انتشار یافت، اظهار داشت: گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی ظالمانه و مغرضانه بوده است.

احمد قلعه‌‌بانی، اظهار داشت: گروه خودروسازی سایپا به این گزارش معترض است و برای تمامی اشکالات مطرح شده، می‌تواند مستندات کارشناسی ارائه دهد.

وی با انتقاد از ایران خودرو پیرامون ساخت خودرو ملی گفت: نباید واژه «خودروی ملی» را برای محصولی با پلتفرم پژو ۴۰۵ به کار، بردو بهتر است از آن به عنوان خودرو ایرانی نام برده شود.

قلعه‌بانی پیرامون ساخت خودرو S۸۱ در گروه خودروسازی سایپا نیز خاطر نشان کرد: تمام مراحل طراحی و ساخت این خودرو توسط کارشناسان ایرانی انجام شده است و این محصول کاملا ایرانی است اما نمایندگان مجلس پیش از آنکه از قابلیت‌های S۸۱ اطلاعی داشته باشند از این محصول انتقاد کرده‌اند که گروه خودروسازی سایپا آمادگی دارد تا با ارائه مستندات کارشناسی شده قابلیت‌های این خودرو را به هیات تحقیق و تفحص نشان دهد. از سوی دیگر مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در زمینه همکاری با چری گفت: چند سال قبل شرکت چری برای همکاری با سایپا اعلام آمادگی کرد اما با بررسی‌های مرکز تحقیقات استراتژیک سایپا، مشخص شد خودروی مورد نظر شرکت چری فاقد استاندارد‌های ملی است و این امر باعث شد تا همکاری سایپا و چری منتفی شود. وی در مورد ساخت خودروی اسلامی اظهار داشت: علم و دانش را نمی‌توان محدود کرد و استفاده از واژه‌خودروی اسلامی تاسف‌ بار است اما در صورتی که ساخت محصول مشترک برای بازارهای کشورهای مسلمان مطرح شود این ایده مناسب است.

تولید مازاد E۱ در پارس خودرو

قلعه‌بانی در این نشست خبری در پاسخ به طرح این سوال که از سوی برخی منابع عنوان شده که شرکت پارس خودرو توانسته تولید خود را افزایش دهد اما به دلیل اینکه باید هماهنگ با ایران‌خودرو این خودرو را وارد باز کند عنوان کرد: این گفته صحت ندارد. قبل از انجام ثبت‌نام از متقاضیان با توجه به اینکه انتظار می‌رفت که مدل E۰ و E۱ با استقبال بیشتری مواجه شوند.

تعدادی خودرو تندر-۹۰ مدل E۱ در شرکت پارس خودرو تولید شد ولی پس از انجام ثبت‌نام و برخلاف تصور استقبال مردم بیشتر از مدل E۲ این خودرو بود به همین دلیل خودروهای تولیدی در انبار باقی مانند و در حال حاضر و به دلیل مشکلات به وجود آمده در تولید مدل E۲ ما به متقاضیان پیشنهاد دادیم که مدل خودروی خود را تغییر دهند و بلافاصله مدل E۱ را تحویل بگیرند.