برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قطعات و مجموعه‌های خودرو بدون حضور فرانسه

مژگان میرزایی

در غیاب برگزاری نمایشگاه بین‌المللی خودرو، قطعه‌سازان با اخذ مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران برای دومین بار و مستقل از خودروسازها، اقدام به برپایی نمایشگاه بین‌المللی قطعه‌سازی در نمایشگاه بین‌المللی تهران خواهند کرد. زمان برگزاری این نمایشگاه مانند سال گذشته در ابتدای سال کاری کشورهای اروپایی در نظر گرفته شده که این امر به‌طور حتم حضور کمرنگ قطعه‌سازان سایر کشورها را در پی خواهد داشت. هر چند دبیر انجمن قطعه‌سازان تکمیل بودن جدول نمایشگاه بین‌المللی را دلیل برگزاری این نمایشگاه در ابتدای سال کاری کشورهای صنعتی عنوان کرد اما برگزاری چنین نمایشگاهی در شرایطی که قطعه‌سازان داخلی نیازمند معرفی محصولات خود به سایر کشورها هستند برنامه‌ریزی بیشتری می‌طلبد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان در نشست خبری که روز گذشته در این انجمن برگزار شد. از حضور ۲۴۱شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه خبر داد و اظهار داشت که تاکنون ۱۵۱شرکت داخلی و ۹۰قطعه‌ساز خارجی از کشورهای ترکیه، هند، آلمان، اسپانیا، انگلیس، چین، تایوان و تایلند برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند که این آمار نشان‌دهنده رشد ۸۰درصدی حضور قطعه‌سازان خارجی دومین نمایشگاه قطعه‌سازی نسبت به دوره قبل است.

در میان کشورهایی که آمادگی خود را برای حضور در این نمایشگاه اعلام کرده‌اند نام کشور فرانسه که بیشترین مبادلات قطعه‌سازی را با قطعه‌سازان داخلی دارد خالی است. این در حالی است که عدم حضور کشور فرانسه در این نمایشگاه شائبه تغییر سیاست‌های فرانسه نسبت به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور را قوت می‌بخشد. از سویی دیگر شرکت پژو تنها شرکت خارجی است که هم‌اکنون دفتر خرید قطعه از قطعه‌سازان ایرانی را در کشور راه‌اندازی کرده است. دکتر محمدباقر رجال، دبیر انجمن قطعه‌سازان درخصوص دلیل عدم حضور کشور فرانسه اظهار داشت: نماینده خرید شرکت پژو در ایران برای قطعه‌سازان این کشور دعوتنامه حضور در نمایشگاه را ارسال کرده و از آنها خواسته که به صورت گسترده در این نمایشگاه حضور یابند اما قطعه‌سازان فرانسوی در نمایشگاه امسال تنها به عنوان بازدیدکننده حضور خواهند یافت.

در ادامه این نشست خبری دبیر انجمن قطعه‌سازان به برخی سوالات خبرنگاران درخصوص مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان، مشکلات به وجود آمده در تولید تندر-۹۰ و تاثیر تحریم بر صنعت قطعه‌سازی کشور پاسخ گفت که در ذیل می‌آید.

سیستم بانکی عامل مشکل نقدینگی قطعه‌سازان

رییس انجمن قطعه‌سازان درخصوص مشکل نقدینگی قطعه‌سازان اظهار داشت: سرمایه قطعه‌سازان باید حداقل چهار بار در سال گردش مالی داشته باشد اما در حال حاضر گردش مالی آنها به یکبار در سال نیز نمی‌رسد که این امر موجب شده که قطعه‌سازان با مشکل نقدینگی مواجه شوند.رییس انجمن قطعه‌سازان معتقد است مشکل نقدینگی قطعه‌سازان به سیستم بانکی کشور مربوط می‌شود و در صورت برطرف شدن آن قطعه‌سازان با مشکلات کنار خواهند آمد. رجال در ادامه عنوان کرد: سال گذشته جلسه‌ای که با حضور محمد جهرمی، وزیر کار و دو شرکت خودروساز بزرگ و برخی قطعه‌سازان برگزار شد. قرار بر آن شد که وامی به مبلغ ۱۳۰میلیارد ریال به دو شرکت خودروساز اختصاص یابد تا به این طریق مشکل نقدینگی آنها برطرف شود و خودروسازان بتوانند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند، اما با وجود گذشت بیش از یک‌سال از زمان برگزاری این جلسه تاکنون وامی به خودروسازان اختصاص نیافته است و مشکل نقدینگی قطعه‌سازان و خودروسازان همچنان باقی است. وی در پاسخ به این پرسش که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران چه تاثیری بر صنعت قطعه‌سازی داشته است، اظهار داشت: با توجه به شرایط به وجود آمده قطعه‌سازان مواد اولیه خود را از مسیرهای مختلف تامین می‌کنند و گزینه‌های آنها برای خرید مواد اولیه کاهش یافته است که این امر مشکلات بسیاری را برای آنها به وجود آورده است. از سوی دیگر، شرکت‌های تامین‌کننده مواداولیه در‌حال‌حاضر به صورت نقدی با قطعه‌سازان معامله می‌کنند که این امر افزایش قیمت مواد اولیه را در پی دارد. با وجود این شرایط، قطعه‌سازان ناچار هستند که تمام شرایط آنها را بپذیرند تا بتوانند مواد موردنیاز خود را تامین کنند.

همچنین،‌ مشکلات به وجود آمده در تولید تندر-۹۰ یکی از داغ‌ترین مباحث مطرح شده در این جلسه بود که دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به آخرین نشست انجمن قطعه‌سازان با مدیر جدید شرکت رنوپارس اظهار داشت: که مدیرعامل جدید شرکت رنوپارس هفته گذشته و در جلسه‌ای که در خصوص مشکلات به وجود آمده برای تولید تندر-۹۰ تشکیل شده بود اظهار داشت که سه الی چهار قطعه‌ساز دولتی و خصوصی نتوانسته بودند به موقع قطعه را برای تولید برسانند که این امر تاخیر در تولید را در پی داشته است. به گفته مدیرعامل رنوپارس، این مشکلات برطرف شده و در‌حال‌حاضر تمام قطعه‌سازان در حال تولید قطعات موردنیاز هستند.دبیرانجمن قطعه‌سازان در ادامه اظهار داشت: مدیرعامل جدید شرکت رنوپارس در این نشست سهم قطعه‌سازان ایرانی را برای تولید تندر-۹۰ حدود ۵۲درصد اعلام کرد. بنا به گفته وی، تاکنون ۸هزار و ۱۷۱ دستگاه تندر-۹۰ به تولید رسیده و در‌حال‌حاضر روزانه ۲۰۰ دستگاه خودروی تندر-۹۰ توسط شرکت‌های خودروساز تولید می‌شود که تا اوایل فوریه این آمار به روزی ۶۰۰دستگاه خواهد رسید.

انجمن جوابیه می‌دهد

هفته گذشته و پس از کش و قوس فراوان، نمایندگان مجلس قسمت‌هایی از گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو را قرائت و کل گزارش را به رسانه‌ها ارسال کردند. برخی مفاد این گزارش به صنعت قطعه‌سازی پرداخته بود و پایین بودن کیفیت قطعات تولیدی در ایران را مورد انتقاد قرار داد. رجال، دبیر انجمن قطعه‌سازان در خصوص گزارش قرائت شده و همچنین واکنش این انجمن اظهار داشت: اعضای انجمن قطعه‌سازان در حال بررسی و مطالعه دقیق گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو هستند و انجمن سعی دارد که جوابیه را برای مجلس ارائه کند.

رجال معتقد است، در گزارش تحقیق و تفحص از صنعت قطعه‌سازی منصفانه قضاوت نشده است.

مذاکره‌ای با چری نداشته‌ایم

بهرام شهریاری،‌ عضو انجمن قطعه‌سازان نیز در این نشست در خصوص تولید خودروی S۲۱ در ایران و حضور قطعه‌سازان ایرانی در این قرارداد اظهار داشت: در‌حال‌حاضر شرکت ایران‌خودرو و شرکت چری چین شرکتی را تشکیل داده‌اند و با برخی قطعه‌سازان و شرکت ایران‌خودرو در این خصوص مذاکراتی صورت داده‌اند، اما در خصوص تولید این خودرو و تامین قطعه‌ آن تاکنون هیچ مذاکراتی با انجمن قطعه‌سازان صورت نگرفته است.