گروه خودرو- حرکت خودروسازهای کشورمان به سمت سوخت‌های جایگزین پس از تشکیل ستاد تبصره ۱۳ و همچنین عملیاتی شدن بودجه سال ۸۶ شکل جدی به خود گرفت، به طوری که خودروسازان داخلی در نیمه دوم سال‌جاری حتی از تولید خودروهای بنزین‌سوز منع شدند؛ اما بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که حرکت به سوی خودروهای گازسوز، جایگزین مناسبی برای بنزین‌سوزها نیست وتجربه جهانی نیز نشان‌دهنده این نکته است که استفاده از مخازن گاز در خودروها نه تنها منجر به کاهش قدرت موتور می‌شود بلکه حاشیه و آسیب‌های زیادی را نیز برای این نوع خودرو به وجود می‌آ‌ورد. از سویی دیگر این کارشناسان اعتقاد دارند که ممکن است سناریوی بنزین برای گاز نیز تکرار شود، بدین معنا که کمبود بنزین مسوولان را با این شتاب به سمت خودروهای گازسوز کشاند.این در حالی است که مسوولان نفتی کشور هم چندان به تامین گاز مصرفی در مخازن خودروها اطمینان کافی ندارند.

اما دولت طی لایحه‌ای که در ماه گذشته از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت، سوخت‌های جایگزین دیگری را در برنامه خودروسازها قرار داد، از جمله تولید خودروهای برقی و هیبریدی.

این لایحه که در قالب قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به ارگان‌های ذی‌ربط ابلاغ شد، دولت را موظف به حمایت از تولید خودروهای برقی، هیبریدی و کم‌مصرف کرد.

هرچند خودروسازها پیش از این اعلام کردند که تحقیقات بر خودروهای هیبریدی را آغاز کرده است اما به دلیل هزینه زیاد و عدم حمایت دولتی، به طور جدی پیش نمی‌رود. اما ظاهرا پس از تصویب قانون مذکور و اعلام حمایت‌های دولتی پیشبرد این طرح شکل دیگری به خود گرفته است.

به طوری که منوچهر منطقی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو در روز گذشته چهارمین نشست «مدیریت تکنولوژی، صنعت و تجارت پایدار» بر این نکته تاکید کرده که تا سال ۲۰۲۰ استفاده از سوخت CNG یک درصد، موتور دیزلی ۱۶ و هیبریدها ۱۸درصد خواهد بود.وی همچنین تاکید کرده است که در این میان موتورهای کم‌مصرف بنزینی، دیزلی و هیبریدها اولویت آینده صنعت خودرو است، بنابراین مشخص می‌شود که خیلی نباید وزن تحقیقات را روی CNG متمرکز کرد.