چراغی که به خانه رواست...

حمیدرضا بهداد

هفته گذشته هنگامی که مهدی مفیدی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور، در مناظره تلویزیونی با حمیدرضا کاتوزیان، نماینده مردم تهران در مجلس، مدعی شد که تولید روزانه تندر-۹۰ در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به ۲۰۰ دستگاه رسیده است و تا پایان سال‌جاری نیز این رقم به ۶۰۰دستگاه خواهد رسید. متقاضیان این خودرو اندکی نسبت به دریافت تندر-۹۰ خود امیدوار شدند؛ اما ظاهرا این افزایش شگفت‌انگیز تولید تندر-۹۰ که باید بابت آن از خودروسازان و شرکت رنو پارس سپاسگزار بود. بیش از آنکه متقاضیان این خودرو را تحت تاثیر قرار دهد، رییس سازمان گسترش را به نوعی امیدوارتر کرده است؛ چرا که وی گفته است: امسال برای صادرات تندر-۹۰ هم برنامه داریم!

این گفته مفیدی در حالی است که خودروسازان کشور تاکنون فقط ۷هزار دستگاه تندر-۹۰ را از برنامه تولید ۱۰۰‌هزار دستگاهی آن تا پایان سال‌جاری محقق کرده‌اند که با شرایط مذکور ادعای صادرات این خودرو آن هم از سوی رییس سازمان گسترش که به مشکلات و تاخیرات موجود در تولید و عرضه تندر-۹۰ به طور کامل آگاه است، کمی عجیب به نظر می‌رسد.

البته در این موضوع شکی نیست که به هر حال صادرات تندر-۹۰ نیز بخش مهمی از قرارداد منعقد شده میان خودروسازان ایرانی و شرکت رنوی فرانسه است و در هر صورت اجرای جامع و کامل آن جزو تعهدات شرکت رنو پارس است. اما مساله اینجا است که فقط ۲۰درصد تندر-۹۰های تولیدی در یکسال کاری قرار است، صادر شود و ۸۰درصد باقیمانده، سهم بازار داخل و ثبت‌نام‌کنندگان آن در کشور است که به طور قطع تامین نیاز بازار داخلی، نسبت به صادرات در اولویت آشکاری قرار دارد. از طرفی جالب است، بدانیم که حتی اگر به فرض محال از همین امروز، تولید روزانه تندر-۹۰ را در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو ۶۰۰دستگاه در نظر بگیریم تا پایان سال‌جاری حدود ۷۸هزار دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد. این در حالی است که از برنامه تولید ۱۰۰هزار دستگاهی تندر-۹۰ در سال‌جاری، ۷۵هزار دستگاه آن متعلق به ثبت‌ نام‌کنندگان داخلی بوده است و مابقی نیز به سهم صادرات این خودرو اختصاص دارد. بنابراین حتی با این میزان تولید احتمالی هم نمی‌توان امیدی به صادرات داشت؛ چرا که قدم اول سازمان گسترش عمل به تعهدات داخلی است و دیگر سهمی برای صادرات باقی نخواهد ماند. در واقع صادرات ۲۰درصدی تندر-۹۰ طی سال‌جاری که منوچهر منطقی، مدیر عامل ایران‌خودرو نیز روی آن تاکید دارد، زمانی توجیه‌پذیر و منطقی است که شرکت رنوپارس از پس تامین نیاز بازار داخل برآمده و بتواند ابتدا مشتریان و متقاضیان داخلی را راضی کند و پس از آن سودای صادرات تندر-۹۰ را در سر بپروراند.