اولین خودروی بخش‌خصوصی وارد ناوگان تاکسیرانی شد

گروه خودرو - تفاهمنامه ساخت و تحویل ۵هزار دستگاه خودرو پروتون ایمپیان به بزرگ‌ترین شرکت تاکسیرانی بخش‌خصوصی کشور، میان مقامات ایرانی و مالزیایی امضا شد. به گزارش خبرنگار ما، این خودروها که دوگانه‌سوز هستند و قرار است در ابتدا در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران به کار گرفته شوند، در ۵مرحله و به صورت محموله‌های یک‌هزار دستگاهی وارد ایران خواهد شد.

مهرداد غلامی، رییس هیات‌مدیره شرکت «زاگرس تاکسی» در تایید این مطلب می‌گوید: در فاز نخست و تا پایان سال‌جاری یک‌هزار دستگاه از این خودروها وارد ایران خواهد شد. وی می‌افزاید: این تاکسی‌ها که به ایربگ، ترمزهای ABS و سایر تجهیزات ایمنی مجهز هستند به عنوان مدرن‌‌ترین ناوگان تاکسیرانی پایتخت محسوب خواهند شد.

داتوسید زینال عابدین‌بن سیدمحمد طاهر، مدیرعامل شرکت پروتون مالزی نیز که برای شرکت در این مراسم به تهران آمده است، می‌گوید: این خودروها علاوه‌بر به‌کارگیری در ناوگان تاکسیرانی مالزی و ایران سال‌ها است که در کشورهای اندونزی، انگلستان و استرالیا به عنوان تاکسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هم‌اکنون ۲۰۰هزار دستگاه از خودروهایی که قرار است به عنوان خودروهای مدرن در ناوگان تاکسیرانی تهران به کار گرفته شوند، سال‌‌ها پیش جهت استفاده در ناوگان حمل‌ونقل کشور بریتانیا به این کشور صادر شده است. همچنین تاکسی‌های پروتون ایمپیان که جهت شماره‌گذاری در تهران توانسته‌اند ۵۲نوع استاندارد را پاس کنند، در سخت‌ترین شرایط آزمایش شده‌اند.

سیروس غلامی، مدیرعامل شرکت زاگرس خودرو (تولیدکننده خودروهای پروتون در ایران) نیز در این مراسم گفت: تا ۴سال آینده با ۶۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری در این کارخانه ظرفیت تولید خودروهای پروتون در ایران به ۵۰هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

وی افزود: از بدو تاسیس زاگرس‌خودرو تاکنون بیش از ۱۰هزار دستگاه از خودروهای پروتون در کشور تولید و عرضه شده است.

غلامی با اشاره به اینکه به زودی خودروهای پروتون «ویرا» و «جنتو» نیز مطابق مقررات ایران دوگانه‌سوز می‌شوند،‌گفت: زاگرس‌خودرو با بیش از ۵۰قطعه‌ساز و مجموعه‌ساز ایرانی برای تعمیق ساخت داخل کردن قطعات قرارداد دارد. به گفته غلامی اگرچه سهم زاگرس‌خودرو از ۵درصد سهمی که خودروسازان دولتی برای بخش‌خصوصی قایل شده‌اند کمتر از یک‌درصد است ولی پروتون به سهم بیشتری از بازار می‌اندیشد.

وی اظهار داشت: کسب مقام دومی در ارائه خدمات پس از فروش و کسب مقام نخست در جلب رضایت مشتری توسط زاگرس‌خودرو باعث شده است تا مدیران این مجموعه به آینده امیدوار باشند.

در این مراسم همچنین از آزمایش یک پروتون ارزان‌قیمت موسوم به BLM خبر داده شده که قرار است با قیمتی بین ۵/۹تا ۱۴میلیون تومان یک‌سال دیگر وارد بازار ایران شود. هم‌اکنون یک دستگاه از این پروتون ارزان‌قیمت برای تست جاده وارد ایران شده و در بندرعباس در حال آزمایش است.

تیموری، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی هم در این مراسم گفت: اگرچه تاکنون ناوگان تاکسیرانی را از دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا تامین می‌کردیم، ولی به دنبال گرفتن خدمات بهتر و سریع‌تر قصد داریم از این پس برای تامین ناوگان تاکسیرانی با بخش‌خصوصی هم وارد مذاکره شویم.

وی افزود: وقتی برخی‌ها اجازه می‌یابند برای تامین ناوگان حمل و نقل شهری به سراغ محصولات بی‌کیفیت چینی و روسی بروند، بعید می‌دانم دولت از تولید و تامین خودروهای باکیفیت برای به‌کارگیری در حمل‌و‌نقل عمومی حمایت نکند. وی ورود ۵هزار دستگاه پروتون ایمپیان به ناوگان تاکسیرانی تهران را آغاز یک تحول در این بخش دانست و گفت: هم‌اکنون ۷۰هزار تاکسی در تهران تردد می‌کند که فقط حدود ۴۲هزار دستگاه آن مستقیما زیر نظر سازمان تاکسیرانی است.

وی افزود: متاسفانه ناوگان تاکسیرانی تهران یا فرسوده‌اند یا ظاهری تکراری دارند، زیرا در این سال‌ها فقط از سوی دو شرکت دولتی تامین می‌شده‌اند، وی اضافه کرد: این خودروها ۱۰۰برابر خودروهای مدرن، محیط‌زیست را آلوده می‌کنند، زیرا مصرف سوخت بالای

۱۵ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر دارند.

به گفته تیموری، ورود زاگرس تاکسی به شبکه تاکسیرانی کشور یک استثنا است و این اولین‌باری است که دو خودروساز، مدیریت یک شبکه تاکسیرانی را برعهده می‌گیرند، زیرا مالکیت تاکسی‌ها و تامین قطعات و خدمات پس از فروش برعهده خودروساز است و رانندگان در دو شیفت در استخدام این شرکت خواهند بود.

همکاری سه شرکت خودروساز اسلامی

چندی پیش منطقی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو اعلام کرد که طرح تولید خودروی اسلامی را به دفتر ریاست جمهوری داده و این طرح در جلسه گروه D۸ مطرح شد و براساس این طرح مقرر شد که خودرویی به صورت مشترک توسط سه کشور ترکیه، ایران و مالزی طراحی و تولید شود تا به این طریق این سه کشور بتوانند بخشی از بازار خودروی کشورهای اسلامی را به دست گیرند، مدیرعامل شرکت پروتون مالزی در پاسخ به پرسشی درباره «تولید خودروی کشورهای اسلامی» پیشنهادی ایران به گروه D۸ گفت: صنعت اتومبیل هم‌اکنون در میان ۳ کشور اسلامی ایران، مالزی و ترکیه جا افتاده است.

زینال عابدین با بیان اینکه در این زمینه می‌تواند همکاری‌های خوبی میان ۳ کشور وجود داشته باشد، تاکید کرد: ما حمایت دولت مالزی را در این زمینه گرفته‌ایم و تولید خودرو کشورهای اسلامی می‌تواند موضوع صحبت دولت ایران و مقامات مالزی باشد.

زینال عابدین افزود: پروتون قادر است این خودرو را بسازد. مدیرعامل شرکت پروتون در خصوص همکاری‌های این شرکت با ایران با توجه به فشارهای سیاسی و بین‌المللی نیز خاطرنشان کرد: نشان داده‌ایم صرفنظر از تحریم‌ها نسبت به همکاری با ایران التزام عملی داریم. وی گفت:‌ تحت هر شرایطی روابط خود با ایران را ادامه خواهیم داد و گمان نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت زاگرس خودرو نیز در خصوص برنامه‌های این شرکت برای دوگانه‌سوز کردن محصولات گفت: محصولات این شرکت از نظر فنی توان دوگانه‌سوز شدن را دارند.

وی در ادامه اظهار داشت: متقاضیان می‌توانند برای دوگانه‌سوز کردن محصولات خود به مراکز خدمات پس از فروش این شرکت مراجعه کرده و در خصوص دوگانه‌سوز کردن محصولات خود اقدام کنند.

به گفته غلامی، به دلیل نبود مرکز CNG در شهر بروجرد که کارخانه پروتون در آن قرار دارد، امکان دوگانه‌سوز کردن محصولات در کارخانه وجود ندارد، به همین منظور مسوولیت دوگانه‌سوز کردن محصولات این شرکت برعهده نمایندگی خدمات پس از فروش این شرکت است.