ایرنا- گازسوز کردن خودروها با روش‌های غیراستاندارد به دلیل کمبود امکانات مناسب، مالکان این خودروها را با خطر مواجه کرده است. امکانات لازم برای گازسوزکردن خودروها در کشور متناسب با نیاز خودروداران فراهم نیست و صاحبان برخی خودروها برای گازسوز کردن خودروی خود به روش‌های غیراستاندارد با استفاده از کپسول‌های گاز مایع روی آورده‌اند. کارشناسان بارها در زمینه خطر آتش‌سوزی خودروهایی که ‌از کپسول‌های گاز مایع در خودرو استفاده می‌کنند، هشدار داده‌اند؛ اما باز هم عده‌ای از مالکان خودرو با آگاهی از این خطر، حاضر می‌شوند که خودروی خود را به شیوه غیراستاندارد گازسوز کنند.

روش غیراستاندار گازسوزکردن خودرو، اغلب در کارگاه‌های بدون مجوز و با امکانات اولیه ‌انجام می‌شود و هزینه آن گاهی‌ اوقات از نصب تجهیزات استاندارد بر روی خودرو نیز بیشتر است. در این روش با نصب تجهیزات ابتدایی در روی موتور خودرو، گاز مایع از قسمت عقب خودرو از کپسول‌های گاز مایع ۱۱کیلویی و ازطریق شیلنگهای پلاستیکی از داخل خودرو به موتور متصل می‌شود. در این میان‌اقدام برخی از رانندگان خودروهای مسافرکش به استفاده از این شیوه احتمال صدمه دیدن افراد بیشتری را در صورت بروز حادثه به وجود آورده است. یکی از صاحبان خودرو در شهرکرد که اقدام به نصب این سیستم برروی خودروی خود کرده است به ایرنا گفت: برای گازسوزکردن خودرو در این استان باید یک تا دو سال در نوبت منتظر ماند.

«حبیب‌ا... حقانی» افزود: برخی رانندگان دو تا سه‌سیلندر گاز در صندوق عقب خودروی خود می‌گذارند که‌ این امر خطرات احتمالی را افزایش می‌دهد. نماینده سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در چهارمحال‌وبختیاری می‌گوید: به دلیل نبود مخزن، ماهانه حدود ۳۰خودرو در این استان گازسوز می‌شود. «نادر تقی‌زاده» افزود: عمده خودروهایی نیز که ‌در این استان‌ گازسوز شده، خودروهای عمومی شامل تاکسی، وانت‌بار و خودروهای‌ آژانس‌های مسافربری است. وی اظهار داشت: در این استان سه کارگاه بدون‌ مجوز در حال نصب تجهیزات غیراستاندارد برروی خودروها است و تاکنون نیز کسی مانع کار آنها نشده است. به گفته وی در خصوص خطرآفرین بودن استفاده‌از این روش غیراستاندارد هیچ شکی وجود ندارد؛ ولی ظاهرا مسوولان منتظر وقوع حادثه هستند تا پس از آن با متخلفان برخورد کنند. مسوولان استان نیز می‌گویند: با اجرای طرح ساماندهی مصرف بنزین، تمایل صاحبان خودروها برای استفاده از گاز CNGافزایش یافته است. «حسین صادقیان» مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی چهارمحال و بختیاری گفت: در حالی که با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین میزان مصرف این فرآورده نفتی در استان ماهانه حدودا ۲۰درصد کاهش یافته است، باید امکانات لازم برای گازسوزکردن خودروها را فراهم کرد تا این میزان صرفه‌جویی باز هم کاهش پیدا کند. وی اظهار داشت: در این استان مشکل عرضه سوخت گاز با ایجاد جایگاه‌های جدید وجود ندارد؛ ولی باید خودرو گازسوز نیز وجود داشته باشد تا صاحبان این جایگاه‌ها متضرر نشوند. معاون عمرانی استاندار چهارمحال وبختیاری نیز می‌گوید: درحالی‌که استقبال مردم از طرح دوگانه‌سوز شدن خودروها در استان افزایش پیدا کرده است، اما ماندن در نوبت‌های دوساله برای گازسوزکردن خودرو منطقی به نظر نمی‌رسد.

«احمد ایرج پور» در جلسه اخیر کارگروه بهینه‌سازی مصرف سوخت استان افزود: اختصاص تنها یک واحد کارگاهی برای گازسوزکردن خودروها در این استان موجب شده است تا مردم در نوبت‌های طولانی برای نصب تجهیزات بر روی خودروهایشان منتظر بمانند.