گروه خودرو- پیرو چاپ مطلبی در صفحه ۱۶ این روزنامه مورخ ۳۰/۷/۸۶ تحت عنوان «ایران‌خودرو تهدید کرد!» مناسب است، نویسنده محترم این مطلب برای ممانعت از تشویش اذهان عمومی به نکات زیر که در پی می‌آید توجه کند: ۱ - نویسنده محترم در ابتدای یادداشت خویش با ذکر این جمله به نقل از یکی از بخشنامه‌های ایران‌خودرو در خصوص خودرو تندر-۹۰ یادآور می‌شود، در صورت عدم مراجعه به نمایندگی، عواقب بعدی به عهده مشتری است؛ این در حالی است که متولیان بخشنامه‌های ابلاغی ایران خودرو بر این ادعا هستند که تاکنون چنین بخشنامه‌ای تحت این جمله از سوی ایران‌خودرو منتشر نشده است؛ بنابراین برای رفع ابهام از افکار توهمی نویسنده محترم، مناسب است که بخشنامه مورد نظر جهت صحت ادعای ایشان ارائه شود.

۲ - با توجه به آنکه از سوی تمامی مسوولان صنعت خودرو ثابت شده است که تاخیر در تحویل خودرو تندر-۹۰ به جهت کسری در تامین قطعه از سوی شرکت رنوپارس است و حتی مشتریان دو شرکت خودروساز کشور نیز نسبت به این امر تاحدودی آگاه هستند، بنابراین اقدام ایران‌خودرو مبنی بر تبدیل خودرو درخواستی به خودرو دیگر، جهت خشنودی مشتریانی که به وسیله نقلیه نیاز مبرم دارند و سرگردان هستند، امری عجیب و غریب نیست.

همچنین اگر شرایط تبدیلی موجب نارضایتی مشتریان بود، پس چرا ۲ ساعت از اعلام تبدیل تندر-۹۰ به پژو ۲۰۶، ظرفیت ثبت‌نام برای این خودرو تکمیل شد و از سویی تاکنون بیش از ۳هزار نفر خودرو تبدیلی خود را از شرکت ایران‌خودرو دریافت کرده‌اند؛ این در حالی است که تعداد تحویلی‌های خودرو تندر-۹۰ توسط دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در مجموع تاکنون حدود ۳هزار دستگاه بیشتر نبوده است.

بنابراین، این آمار میزان استقبال از طرح تبدیل خودرو را نشان می‌دهد.

۳ - تناقض در گزارش مذکور کاملا آشکار است؛ به طوری که این روزنامه در تیتر خویش می‌نویسد: ایران‌خودرو تهدید کرد، اما در متن این گزارش شاهد آن هستیم که بر اختیاری بودن شرایط تبدیل به نقل از مسوولان ایران‌خودرو اعتراف می‌کند.

۴ - نویسنده مطلب مجددا در پایان به نقل از مسوولان ایران‌خودرو می‌نویسد که در صورت عدم تبدیل عواقب بعدی متوجه مشتریان است که مناسب است مستنداتی را مبنی بر صحت ادعای جمله مذکور ارائه کند.

در پایان باید متذکر شد که ایران‌خودرو براساس رسالت خویش، همواره رضایت مشتریانش را در اولویت قرار داده است، بنابراین تبدیل اختیاری تندر-۹۰ به دیگر محصولات خود نه تنها به منزله تهدیدی برای مشتریان محسوب نمی‌شود، بلکه با وجود در نظر گرفتن تخفیفات ویژه برای خودروهای تبدیلی می‌توان این اقدام را در راستای طرح تکریم ارباب‌‌رجوع به شمار آورد.

توضیح دنیای اقتصاد:

۱ - روابط عمومی محترم ایران‌خودرو در بند اول جوابیه خود ‌آورده است که بخشنامه‌ای با مضمون (عواقب بعدی متوجه مشتری است) تاکنون از سوی متولیان این امر در ایران‌خودرو، منتشر نشده است. این در حالی است که در مطلب «ایران‌خودرو تهدید کرد» یکی از نمایندگی‌های این شرکت به عنوان صادر کننده بخشنامه (دعوت‌نامه) مذکور معرفی شده است نه خود شرکت ایران‌خودرو. از طرفی نمایندگی مذکور در دعوتنامه ذکر شده به بخشنامه گویای ۱۸۴۰ ایران‌خودرو استناد کرده است که در آن مشکل تامین قطعه مانعی برای تحویل به موقع تندر-۹۰ به مشتریان عنوان شده و از آنان خواسته شده است که جهت جایگزینی تندر-۹۰ با سایر محصولات ایران‌خودرو به نمایندگی مربوط مراجعه کنند؛ چرا که ایران‌خودرو توانایی عمل به تعهدات خود را در این زمینه در موعد مقرر و پیش‌بینی شده ندارد که دعوت‌نامه مذکور در دفتر روزنامه موجود است.

۲ - اینکه روابط عمومی محترم ایران‌خودرو در بند دوم جوابیه خود به سرگردانی متقاضیان تندر-۹۰ اشاره کرده است، نکته مثبتی است و این صداقت آنها جای تقدیر دارد! از طرفی اینکه ایران‌خودرو به فکر رفاه حال مشتریان خود باشد، عجیب و غریب نیست. عجیب و غریب آن است که به جای تندر-۹۰ با قیمت ۸میلیون تومانی در زمان ثبت‌نام، این شرکت وانت پیکان و پژو ۱۲میلیونی را به مشتریان خود پیشنهاد می‌کند.

۳ - روزنامه دنیای اقتصاد و به طور خاص صفحه خودرو براساس رسالت خویش، همواره اطلاع‌رسانی صحیح به مخاطبان را سرلوحه کار خویش قرار داده است. بنابراین چاپ هرگونه مطلبی در این صفحه در راستای اعتلای همین هدف صورت می‌گیرد. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه درست است که ایران‌خودرو به طور مستقیم هیچ‌گونه بخش‌نامه تهدیدآمیزی را در قبال مشتریان خود صادر نکرده است، ولی از آنجا که نمایندگی‌های این شرکت در راستای سیاست‌های کلی ایران‌خودرو حرکت کرده و در واقع تحت نظر این شرکت فعالیت می‌کنند؛ بنابراین هرگونه عمل مثبت و منفی که از آنها سر بزند مسلما به پای این شرکت نوشته می‌شود و ایران‌خودرو نمی‌تواند خود را در قبال آن غیر متعهد بداند. پس بهتر است این شرکت بزرگ خودروساز، نظارت بیشتری روی نمایندگی‌های خود در زمینه‌های مختلف داشته باشد.