ایسنا- تولید آزمایشی محصولاتمان نهایی شده و تولید انبوه از سه ماه آینده آغاز خواهد شد.

حسنعلی علی بیگی، مدیرکارخانه کیش خودرو، ضمن بیان این مطلب افزود: محدودیت تولید خودروهای بنزین‌سوز با وجود این‌که در منطقه آزاد قرار داریم، شامل ما نیز می‌شود. وی افزود: تولیدات ما وانت دوکابین (صحرا) و آمبولانس است که در حال حاضر میزان داخلی‌سازی برای آمبولانس و وانت به ترتیب ۵۰ و ۷۰‌درصد است.

وی با بیان این که اعتقادی به تولید خودروهای دوگانه‌سوز نداریم، افزود: برنامه تولید ما روی موتور پایه‌ گازسوز است؛ به طوری که با همکاری یک کارخانه چینی و آلمانی در حال طراحی موتور پایه گازسوز هستیم که نمونه‌های آزمایشی آن تا دو ماه آینده به تولید می‌رسد و هم اکنون نیز در حال تست نهایی آن هستیم.

او خاطرنشان کرد: با نصب این موتور روی وانت، این خودرو تا ۴۵۰ کیلومتر می‌تواند تردد کند و این در حالی است که میزان تردد خودروهای دوگانه سوز زیر ۳۰۰ کیلومتر است.

وی درباره این که آیا با شرایط فعلی مشکلی برای دریافت مجوز پلاک‌گذاری ندارید؟ اظهار کرد: در این باره به رغم این‌که در منطقه آزاد هستیم، ولی برای ما از سوی ستاد تبصره ۱۳ فرصتی گذاشته‌اند و ما نیز به همراه بقیه خودروسازان آمادگی خود را برای انجام تعهدات تبصره ۱۳ اعلام کرده‌ایم.

علی‌بیگی دوگانه‌سوز کردن خودروهای پایه‌بنزینی را از نظر منافع ملی اقتصادی ندانسته و تاکید کرد: به دلیل این که دوگانه‌سوزکردن خودرو استهلاک آن را بالا می‌برد، پس از ۲ سال هزینه سربار خودرو افزایش می‌یابد.

وی درباره تولید محصولات بنزین‌سوز کیش خودرو نیز گفت: در حال حاضر وانت تک کابین را که دارای حجم ۱۱۰۰ سی‌سی است و‌ مصرف زیر ۶ لیتر را در ۱۰۰ کیلومتر دارد تولید می‌کنیم، ولی وانت دوکابین با حجم ۲۴۰۰ سی سی مصرف ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد که برای آن نیز از قبل برای تولید موتور پایه گازسوز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این موتور در اروپا در حال انجام تست‌های لازم است.

او با اشاره به این که ظرفیت تولیدی خودرو را تا پایان سال، پنج هزار خودرو پیش‌بینی کرده‌ایم، افزود: در این میان احتمالا۱۵۰۰ دستگاه را دو گانه‌سوز تولید خواهیم کرد که با همکاری یک شرکت اماراتی مخزن‌های مورد نظر خود را تا دو ماه آینده دریافت می‌کنیم.

علی بیگی در باره تولید آمبولانس نیز گفت: آمبولانس از محدودیت تولید خودروهای بنزین سوز مستثنا شده است و در حال حاضر اجازه گازسوزکردن آن را با توجه به توانی که باید داشته باشد، نمی‌دهند. البته تا چند روز آینده و پس از طی تشریفات قانونی اولین محموله آمبولانس تحویل هلال احمر اردبیل می‌شود.

وی اذعان کرد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار دلار از سوی طرف ایرانی برای موتور پایه گازسوز هزینه شده و برای تولید ۲۰هزار موتور قرارداد اولیه داریم. البته قیمت تمام شده هنوز به دست نیامده، ولی نسبت به موتورهای معمولی بنزین سوز، این موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار گران‌تر خواهد بود.