ایرنا- معاون اداره کل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: با اجرای سومین مرحله کنترل ساعات کار رانندگان باری کشور، کلیه کامیون‌های تولید سال ۱۳۶۶ و بالاتر از آن باید به دستگاه «تاخوگراف» مجهز شوند. «تاخوگراف» دستگاهی‌است که قادر به ثبت نمودار سرعت خودروها در طول شبانه روز و در شرایط مختلف اقلیمی است که براساس آن می‌توان عملکرد رانندگان را از نظر سرعت و مدت کار کنترل کرد. «عباس محمودآبادی» روز یکشنبه با اشاره به طرح کنترل ساعات کار مجاز رانندگان خودروهای باری کشور، افزود: بر اساس دستورالعمل این طرح، رانندگان بخش حمل‌ونقل باری کشور مجاز به رانندگی بیش از ۱۰ساعت در شبانه روز نیستند.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور اضافه کرد: در صورتی که سفر وسایل نقلیه بیش از این مدت باشد، شرکت مزبور موظف است راننده کمکی دارای شرایط مجاز رانندگی را پیش‌بینی کند و برنامه زمانی توقف رانندگان در محل‌های مناسب را در اختیار رانندگان قرار دهد. وی تصریح کرد: بر اساس این دستورالعمل، شرکت‌های حمل‌ونقل باید از تحویل بار و صدور بارنامه به رانندگان فاقد صلاحیت که بدون کارت هوشمند یا دفترچه کار هستند، رانندگان محروم از فعالیت مشمول ماده ۱۲قانون رسیدگی به تخلفات و همچنین رانندگان فاقد «تاخوگراف» مربوط به دو سفر آخر و آخرین سفر خالی ناوگان مربوطه خودداری کنند. وی افزود: همچنین شرکت‌های حمل‌ونقل موظف هستند در آغاز سفر به تعداد کافی صفحه تاخوگراف استاندارد ممهور به مهر شرکت و حاوی نام راننده و مشخصات کارت هوشمند و شماره بارنامه را به رانندگان تحویل دهند. محمودآبادی گفت: دستورالعمل یادشده درراستای اجرای ماده ۳۱ آیین‌نامه تاسیس و بهره‌برداری از موسسات ترابری جاده‌ای داخلی و مقررات ایمنی رفت و آمد وسایل ترابری در راه‌های کشور و براساس مصوبات جلسه شانزدهم کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، برای کنترل ساعات کاری رانندگان حمل‌ونقل باری کشور و جلوگیری از خطرات ناشی از خواب آلودگی و خستگی رانندگان تدوین شده است.

این مقام مسوول تاکید کرد، انتظار می‌رود با اجرای کامل این دستورالعمل از حوادث رانندگی ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان جلوگیری شود.