ادامه بحران تندر

حمید رضا بهداد

سه خودروساز نیمه دولتی کشور با تولید ۱۵۳‌هزار و ۴۳۶ دستگاه خودرو سواری طی اردیبهشت امسال به رشدی ۱/۱۸‌درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافتند.

این‌درصد رشد که با توجه به آمار رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌دست آمده، تنها مربوط به ایران خودرو‌، سایپا و پارس خودرو است و تولیدات خودروسازان بخش خصوصی نقشی در آن ندارد‌. طی این آمار ایران خودرو با تولید ۶۸‌هزار و ۲۷۶ دستگاه خودرو سواری طی اردیبهشت ماه به رشد ‌۲۵درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رسید و سایپا و پارس خودرو نیز رشدی به ترتیب ۶ و ۲۳‌درصدی در بازه زمانی مذکور تجربه کردند، هرچند آمار کلی از رشد تولید خودرو سواری در کشور طی دومین ماه بهار و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد اما هستند خودروهایی که طی اردیبهشت ماه با کاهش تولید مواجه و آمارشان منفی بود. در این بین تندر -۹۰ در مجموع بیشترین افت را تجربه کرد و بیشترین رشد تولید نیز نصیب پژو ۴۰۵ شد.

لقب پرتیراژترین خودرو را هم طبق معمول پراید در اختیار گرفته و سواری مرسدس بنز هم کم تیراژترین خودرو تولیدی اردیبهشت امسال به حساب می‌آید‌. هرچند سازمان گسترش طی سال‌های گذشته برنامه تولید خودروسازان را نیز روی سایت رسمی خود قرار می‌داد، اما طی فروردین و اردیبهشت امسال خبری از برنامه مذکور نبوده و مشخص نیست کدام خودرو، تیراژشان پایین آمده و کدام یک بالا رفته است. با این وجود طبق گفته مدیر کل دفتر ماشین سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن، یک و نیم‌میلیون دستگاه خودرو اعم از سواری و غیرسواری طی سال جاری در کشور به تولید خواهد رسید.

ادامه بحران تندر

کاهش ۸۲‌درصدی تولید تندر- ۹۰ در ایران خودرو و ۳۵‌درصدی در پارس خودرو طی اردیبهشت امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته‌، نشان از اوضاع نامناسب تولید این محصول دارد‌. همچنین چند روز پیش میشل کربل، مدیر عامل رنوپارس (شرکت تامین کننده قطعات تندر- ۹۰ در ایران ) خبر از کمبود نقدینگی برای تامین قطعات تندر- ۹۰ داد و صراحتا در زمینه مشکلات تولید این فرانسوی پرحاشیه‌، توپ را به زمین خودروسازان انداخت و عنوان کرد که تا پول نباشد قطعه هم نیست.

هرچند وی از عادی شدن روال تولید تندر- ۹۰ در روزهای آتی خبر داد اما با توجه به شرایط تولید اردیبهشت ماه این محصول‌، عادی شدن این اوضاع بحرانی کمی سخت و غیرقابل باور به نظر می‌رسد‌. چون خودروسازان در شرایط مالی نامناسبی به سر می‌برند، بنابراین وقتی اصل صورت مساله یعنی مشکل نقدینگی همچنان پا برجاست و دو طرف نیز حاضر به انعطاف بیشتری نیستند‌، ماجرای تندر کماکان مسیر پرپیچ و خم، خود را طی خواهد کرد.

افت تولید زانتیا

«ماکسیما هنوز هم بازار مناسبی دارد و هیچ خودرویی هم فعلا جایگزین آن نمی‌شود» این گفته مدیرعامل پارس خودرو در حالی است که ماکسیما در اردیبهشت امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت تولیدی ۴۹‌درصدی را تجربه کرده است. گفته می‌شد این مونتاژی ژاپنی طی سال جاری از پارس خودرو می‌رود و هموطن‌اش یعنی تینا جای آن را می‌گیرد، اما ظاهرا مسوولان این شرکت چندان مهیای وداع با ماکسیما نبوده و طاقت دوری آن را ندارند. این محصول طی اردیبهشت امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته‌،افت تولیدی ۴۹‌درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر زانتیا نیز که مانند ماکسیما جزو اخراجی‌های احتمالی صنعت خودرو کشور طی سال آینده به حساب می‌آید، طی دومین ماه بهار و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته متحمل کاهش تولیدی ۲۴‌درصدی شد. این محصول فرانسوی جزو محبوب ترین خودروهای بازار در محدوده قیمتی ۲۰ تا ۳۰‌میلیون تومان بازار خودرو کشور به حساب می‌آید و فعلا سایپایی‌ها خبر وداع خود را با آن طی سال آینده، تکذیب نکرده‌اند. ظاهرا قرار است نماینده دیگری از سیتروئن فرانسه جای زانتیا را در کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص بگیرد‌.

افت تولید روآ

احتمالا برای هیچ کس مهم نیست و کسی از ایران خودرو ایراد نخواهد گرفت که تولید پژو روآ طی فروردین امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افتی ۱۷‌درصدی را تجربه کرده است چراکه روآ به گوشه‌نشین بازار خودرو ایران تبدیل شده و حتی چند صد‌هزار تومان نیز زیر قیمت کارخانه به فروش می‌رسد هرچند معلوم نیست ایران خودرو چه تیراژی را برای روآ طی سال جاری درنظر گرفته اما احتمالا با توجه به شرایط فعلی برنامه تولید روآ کاهش یافته است.

پرتیراژ، مثل پژو ۴۰۵

اینکه محصول ۲۰ سال پیش پژو، دومین خودرو پرتیراژ کشور طی اردیبهشت امسال باشد و بالاترین‌درصد رشد تولید را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از آن خود کند قطعا به ذائقه مشتریان ایرانی و خو گرفتن آنها به این فرانسوی از رده خارج شده برمی گردد. ۴۰۵ هر چند از سوی رییس پلیس راهور ناجا خودرویی ناامن معرفی شده، اما طی اردیبهشت امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد تولیدی ۸۲‌درصدی را بدست آورد.

پژو ۲۰۶ نیز در این بازه زمانی به رشد تولیدی ۳۱‌درصدی دست یافت و پارس هم ۳۳‌درصد رشد کرد. همچنین سمند نیز که مدل معمولی آن دیگر به تولید نمی‌رسد، طی اردیبهشت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به رشد تولیدی ۲۸‌درصدی دست یافت.

منفی سوزوکی

تنها شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو یعنی گرند ویتارا‌، طی اردیبهشت امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت تولیدی ۳۴‌درصدی را تجربه کرد‌. این محصول که تحت برند سوزوکی ژاپن در ایران خودرو خراسان به مونتاژ می‌رسد، آمار تولیدی ۵۳۵ دستگاهی را طی دومین ماه بهار از خود به جا گذاشت‌. همچنین مرسدس بنز نیز که لوکس ترین و کم تیراژترین محصول ایران خودرو به حساب می‌آید رشدی ۴۰‌درصدی را طی اردیبهشت امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بدست آورد. ایرن خودرو در دومین ماه بهار امسال تنها ۱۰ دستگاه از این میهمان آلمانی را مونتاژ کرد‌.

رکورد تولید

پراید که مدت‌ها است لقب پرتیراژترین خودرو تولید داخل را به همراه دیگر لقب خود یعنی کم کیفیت ترین‌، یدک می‌کشد اردیبهشت امسال نیز رکورد تولید خودرو سواری در کشور را ازآن خود کرد. این کره‌ای قدیمی که احتمالا به این زودی‌ها جاده مخصوص را رها نخواهد کرد طی دومین ماه بهار امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته‌، ۷‌درصد در سایپا رشد کرد و ۳۰‌درصد نیز در پارس خودرو، این در حالی است که هم وطن‌اش یعنی ریو طی اردیبهشت امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال پیش تنها ۱۰‌درصد رشد را تجربه کرد.

تولید ۴۲ دستگاه مگان

پارس خودرویی‌ها قرار بود سال گذشته ۸‌هزار دستگاه مگان را به مونتاژ برسانند، آن چنان که از آمار تولید اردیبهشت ماه امسال این فرانسوی برمی‌آید هنوز مونتاژ مگان به روال عادی نرسیده است به نحوی که پارس خودرو طی دومین ماه بهار تنها ۴۲ دستگاه از نوع ۱۶۰۰ سی سی این محصول روز رنو را مونتاژ کرده و قصد دارد در آینده مدل ۲‌هزار سی سی مگان را نیز میهمان خط مونتاژ خود کند.