توافقی با خودروسازان حاصل نشد

مژگان میرزایی

با گذشت پنج ماه از زمان ابلاغ مصوبه وزارت صنایع و معادن مبنی بر ثبات قیمت تندر ۹۰ در دو مدل E۰ وE۱ ، هنوز قیمت نهایی مدل E۲ این خودرو که بیشترین تقاضا را نسبت به دو مدل دیگر دارد، به رغم وعده این وزارتخانه اعلام نشده است. خلف وعده این وزارتخانه در اعلام قیمت نهایی E۲ موجب شده تا شرکت های خودروساز دومیلیون و ۱۰۰هزار تومان به قیمت این خودرو بیفزایند به طوریکه هم اکنون تندر E۲ با قیمت ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

این افزایش قیمت در حالی از سوی شرکت‌های خودروساز اعمال می‌شود که وزارت صنایع پس از گذشت پنج ماه همچنان وعده اعلام قیمت نهایی تندر E۲ را به متقاضیان می‌دهد . از سوی دیگر وزارت صنایع بر عرضه این خودرو با قیمت مصوب سال ۸۵ تاکید دارد که براساس این مصوبه که اوایل دی‌ماه سال گذشته ابلاغ شد شرکت‌های خودروساز ملزم به تحویل تندر۹۰ در دو مدل E۰ وE۱ با قیمت مصوب سال ۸۵ شدند، اما به اعتقاد خودروسازان اجرای این مصوبه برای مدل E۲که به صورت آپشن به بازار عرضه می‌شود امکان‌پذیر نخواهد بود، به همین دلیل قیمت جدید E۲ همچنان مورد اختلاف وزارت صنایع و شرکت‌های خودروساز است.

اما قیمت نهایی تندر ۹۰ در دو مدل E۰ وE۱ در حالی از سوی وزارت صنایع ابلاغ و از سوی شرکتهای خودورسازی نیز پذیرفته شده که شرکت‌های مذکور پیش از ابلاغ این مصوبه عرضه تندر ۹۰ با قیمت مصوب سال ۸۵ را ضرر ده خوانده بودند و حتی بارها تهدید کردند، خط تولید این خودرو را متوقف خواهند کرد، هر چند سکوت خودروسازان در خصوص ابلاغیه وزارت صنایع و معادن در همان ابتدا سوال بر انگیز شد، اما عدم ابلاغ قیمت نهایی مدل E۲ از سوی وزارت صنایع و واگذاری تعیین قیمت این خودرو به صورت موقت به خودروسازان نشان داد که آنها سعی دارند تا حاشیه ضرر به وجود آمده را با افزایش قیمت مدل E۲ جبران کنند.

از سوی دیگر و به گفته یک منبع آگاه شرکت‌های خودروساز در سال جاری تولید ۱۰ الی ۱۵درصد از تندر۹۰ را به دو مدل E۰ وE۱ اختصاص داده‌اند و مابقی تولید به تندر E۲ اختصاص یافته است، به همین دلیل ثبات قیمت در دو مدل E۰ و ۱ E هیچ ضرری را متوجه خودروسازان نخواهد کرد، زیرا حاشیه ضرر این دو مدل با افزایش قیمت E۲ از بین خواهد رفت.

پیشنهاد خودروسازها را نپذیرفتیم

به گفته فیضی، مدیر کل ارزیابی عملکرد بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت صنایع و معادن سال گذشته خودروی تندر ۹۰ بیشترین شکایات مشتریان به این وزارتخانه را به خود اختصاص داده که‌ این شکایات بخشی به دلیل تاخیر در زمان تحویل و بخشی دیگر نیز به قیمت مدل تندر E۲ مربوط می‌شد، بر همین اساس مکاتباتی در خصوص قیمت نهایی ‌این خودرو با کمیته قیمت گذاری صورت گرفته تا در ‌این خصوص تعیین تکلیف شود‌ اما هنوز این کمیته تصمیم گیری نکرده است.

محسن صالحی نیا، مدیر کل دفتر ماشین سازی نیرو محرکه وزارت صنایع نیز در خصوص آخرین وضعیت قیمت مدل E۲ می‌گوید : در خصوص دو مدل E۰ وE۱ خودروسازان موظف به تعیین قیمت بر اساس مصوبه سال ۸۵ شدند که در حال حاضر نیز این امر از سوی خودروسازان رعایت می‌شود، وی ادامه می‌دهد: در خصوص مدل E۲ نیز به دلیل آنکه این خودرو به آپشن‌های جانبی مجهز است، هنوز توافقی بر سر قیمت این خودرو با خودرسازان حاصل نشده و در خصوص این مدل میان خودرسازان و وزارت صنایع اختلاف‌نظر وجود دارد، با این حال همچنان مذاکرات ادامه دارد. به گفته صالحی نیا خودروسازان بر اساس قیمت قطعات دریافتی از شرکت رنو پارس پیشنهادهایی را در خصوص قیمت تندر E۲ به وزارت صنایع ارائه کردند، اما پیشنهادات مورد قبول وزارتخانه قرار نگرفت. وی در خصوص افزایش دومیلیون و ۱۰۰هزار تومانی قیمت این خودرو از سوی خودرسازها نیز می‌گوید: بر اساس مصوبه ابلاغ شده در دی ماه سال گذشته خودروسازها موظف به تحویل تندر با قیمت مصوب سال ۸۵ شدند، در خصوص تندر مدل E۲ نیز باید قیمت آن بر اساس مصوب سال ۸۵ اعمال شود و خودروسازان تنها می‌توانند هزینه آپشن‌های جانبی را محاسبه و به قیمت پایه اضافه کنند. وی در ادامه می‌گوید علاوه بر هزینه های آپشن خودروسازان می‌توانند در صورت افزایش هزینه های جانبی مانند بیمه ،... اقدام به افزایش قیمت خودرو کنند. در غیر این صورت هیچ افزایشی نباید در خصوص این خودرو اعمال شود.

وی در خصوص شکایات مطرح شده در رابطه با تندر ۹۰ در سال گذشته نیز می‌گوید: در ابتدای سال گذشته شکایات مطرح شده به زمان تحویل این خودرو مربوط می‌شد، اما در نیمه دوم سال مشکل تاخیر بر طرف و نحوه قیمت گذاری مدل E۲ تعداد زیادی از شکایات را به خود اختصاص داد. صالحی نیا معتقد است در صورت افزایش تیراژ، هزینه‌های جانبی سر شکن خواهد شد و به این طریق شرایط برای کاهش قیمت فراهم می‌شود.

جلسات، نتیجه‌ای در بر نداشت

یک منبع موثق در ایران خودرو نیز در خصوص تعیین قیمت نهایی E۲ می‌گوید: قبل از عید جلساتی در وزارت صنایع در خصوص تعیین قیمت E۱ برگزار شد اما این جلسات نتیجه ای در بر نداشت.

به گفته وی با توجه به حاشیه ضرر به وجود آمده در دو مدل E۰ وE۱ شرکت های خودروساز از وزارت صنایع خواستند تا

در خصوص مدل E۲ قیمت پایه واقعی اعمال شود، اما وزارت خانه با این پیشنهاد مخالفت کرده و بر اجرای مصوبه سال ۸۵ پافشاری می‌کند. وی در پاسخ به این پرسش نیز که با توجه به عدم تعیین نرخ تندر در مدل E۲ آیا خودروسازان برای عرضه این خودرو با مشکل مواجه‌اند یا خیر می‌گوید: مشکل عرضه E۲ با اعمال قیمت جدید همچنان پابرجا است و وزارت صنایع مجوز برای فروش فوری در این مدل را هنوز صادر نکرده است.

به گفته این منبع موثق، شرکت‌های خودروساز چندی پیش اقدام به عرضه تعداد محدودی تندر E۲ کردند که این امر با مخالفت وزارت صنایع مواجه شد.

وزارت صنایع پیگیر نیست

اما یک منبع موثق در شرکت پارس خودرو نیز در خصوص تعیین قیمت تندر E۲ می‌گوید: افزایش قیمت قطعات که سال گذشته از سوی شرکت رنو پارس اعمال گردید منجر به کاهش سود این خودرو شد، به همین دلیل خودروسازان برای جبران ضرر، پیشنهاد افزایش قیمت تندر را مطرح کردند که این افزایش با مخالفت وزارت صنایع مواجه شد.

وی در ادامه می‌گوید: در این خصوص مذاکراتی با وزارت صنایع صورت گرفت و قرار شد تا این وزارت خانه برای مذاکره و کاهش قیمت قطعات، مذاکراتی با شرکت رنو صورت دهد که با ورود وزارت صنایع به مذاکرات شرکت رنو کاهش قیمت قطعات در دو مدل E۰ وE۱ را پذیرفت اما کاهش قیمت قطعات تندر E۲ به دلیل آنکه جزو قطعات لوکس محسوب می‌شود، با موافقت شرکت رنو مواجه نشد. به گفته این منبع موثق پذیرش کاهش قیمت قطعات در دو مدل E۰ وE۱ موجب شد تا شرایط برای کاهش قیمت این دو مدل فراهم شود اما مدل E۲به دلیل عدم پذیرش این شرکت و عدم پافشاری وزارت صنایع در این خصوص کاهش نیافت.

این منبع موثق در شرکت پارس خودرو در ادامه می‌گوید: وزارت صنایع معتقد است که مدل E۲ خودروی لوکس محسوب می‌شود به همین دلیل این خودرو را از سبد حمایتی وزارت صنایع خارج کرده اند.