دنیای اقتصاد- سه خودروساز نیمه‌دولتی کشور با تولید 53 هزارو 997 دستگاه خودرو سواری طی فروردین‌ماه امسال، رشدی 3/33 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کردند. این درصد رشد که با توجه به آمار رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دست آمده، تنها تولیدات ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو را دربر گرفته و آمار تولید خودروسازان بخش‌خصوصی نقشی در آن ندارد.

همزمان با رشد ۳/۳۳ درصدی تولید خودرو سواری در فروردین ۸۸ روی داد
کاهش 90 درصدی تولید تندر
حمیدرضا بهداد- سه خودروساز نیمه‌دولتی کشور با تولید ۵۳هزارو ۹۹۷ دستگاه خودرو سواری طی فروردین‌ماه امسال، رشدی ۳/۳۳درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کردند.
این درصد رشد که با توجه به آمار رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دست آمده، تنها تولیدات ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو را دربر گرفته و آمار تولید خودروسازان بخش‌خصوصی نقشی در آن ندارد. هر چند باید این رشد 3/33درصدی را به فال نیک گرفت اما آنچه از شنیده‌ها برمی‌آید خودروسازان طی فروردین امسال تنها 40درصد از برنامه تولید این ماه خود را محقق کرده‌اند، که تایید این موضوع به طور حتم نگران‌کننده خواهد بود. از جمله نکات بارز آمار تولید فروردین‌ماه خودروسازان می‌توان به عدم تولید مرسدس بنز و مگان اشاره کرد.
همچنین تندر -۹۰ نیز در آمار مذکور کاهش تولیدی ۹۰درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه و ماکسیما نیز متحمل افت تولید ۷۹درصدی در بازه زمانی مذکور شده است. رکورد تولید نیز همچنان در اختیار پراید بوده و زانتیا نیز ظاهرا از همین ابتدای سال خود را مهیای وداع با سایپا کرده است. هرچند معمولا تولید در اولین‌ ماه بهار به لحاظ تعطیلات نوروز، شرایط خاص خود را داشته و چندان با برنامه تدوین شده تناسب ندارد اما اگر شنیده‌ها مبنی بر عقب‌افتادگی ۶۰درصدی تولید خودروسازان در فروردین صحت داشته باشد، نمی‌توان از این موضوع به راحتی عبور کرد. چراکه به هر حال وقتی خودروسازان برای اولین ماه سال برنامه تولیدی را در نظر می‌گیرند قطعا آن را با توجه به شرایط خاص همین ماه لحاظ کرده و اگر این برنامه محقق نشده، پس جایی از کار به مشکل برخورده است.
بازهم شایعه اجانب؟
اگر از مگان و مرسدس‌بنز به عنوان دو خودرویی که حتی یک دستگاه از آنها طی فروردین امسال تولید نشده، فاکتور بگیریم بیشترین کاهش تولید نصیب تندر-۹۰ خواهد شد. این محصول پرحاشیه فرانسوی که طی دوران تولید خود در ایران همواره با کش و قوس‌های فراوانی روبه‌رو بوده طی اولین ماه بهار امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت تولید ۹۰ درصدی را در ایران‌خودرو و ۷۲درصدی را در پارس‌‌خودرو تجربه کرد. خودروسازان داخلی در حالی فروردین امسال تنها ۳۹۵دستگاه تندر-۹۰ را به تولید رساندند که هنوز هم برخی ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو در انتظار تحویل آن به سر برده و آن طور که شنیده می‌شود، تولید تندر طی اردیبهشت ماه نیز اوضاع مناسبی نداشته و حتی گاهی خط تولید متوقف نیز شده است.
محمدرضا معتمد، معاون تندر-90 ایران‌خودرو چندی پیش توقف خط تولید تندر را شایعه اجانب خواند. این در حالی است که تولید تنها 117 دستگاه تندر طی اولین ماه بهار، خود گویای اوضاع نابسامان این فرانسوی است. از سویی، اگر توقف خط تولید تندر شایعه اجانب به حساب می‌آید پس چرا فروش این محصول در نمایندگی‌های ایران‌خودرو متوقف و تندری برای خرید و فروش موجود نیست؟
اما اوضاع نامناسب تولید تندر را می‌توان به هموطن لوکس آن یعنی مگان نیز تعمیم داد. خودرویی که سال گذشته پس از کش‌و‌قوس‌هایی مونتاژ آن در پارس‌خودرو آغاز، اما این شرکت طی فروردین امسال حتی یک دستگاه مگان را نیز مونتاژ نکرده است. پارس‌خودرویی‌ها سال گذشته نیز قصد داشتند ۸هزار دستگاه مگان را مونتاژ کنند اما این برنامه محقق نشد و به نظر می‌رسد امسال نیز مونتاژ مگان با توجه به استارت ضعیف آن، طبق برنامه پیش نرود. مگان جزو خودروهای روز و ایمن اروپا به حساب می‌آید و پارس‌خودرو می‌خواهد مجوز داخلی‌سازی بدون واسطه‌ تمام قطعات آن را از رنو فرانسه بگیرد. این در حالی است که رنوپارس نماینده رسمی رنو در ایران و تامین‌کننده قطعات تندر-۹۰ در کشور نسبت به این موضوع معترض است.
زانتیا، آماده وداع
گویا سایپایی‌ها از همین ابتدای سال، خود را آماده وداع با فرانسوی محبوب خود، زانتیا کرده‌اند چرا که طبق آمار سازمان گسترش، این محصول طی فروردین امسال، افت تولیدی ۵۶درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد. سایپا طی اولین ماه بهار امسال، تنها ۲۴۵ دستگاه از این مونتاژی فرانسوی را به تولید رساند. آن طور که مسوولان این شرکت اظهار داشته‌اند، زانتیا حدود یک سال دیگر میهمان کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص است و احتمالا یک فرانسوی دیگر با پلتفرم سیتروئن C۴ جایگزین آن خواهد شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که تاخیر در ارسال قطعات زانتیا موجبات افت تولید ۵۶درصدی آن را فراهم آورده و بعید نیست این اوضاع طی ماه‌های آینده نیز ادامه یابد.
اما یکی دیگر از مونتاژی‌های محبوب جاده مخصوص یعنی ماکسیما نیز اوضاع تولید نامناسبی را در فروردین ماه امسال تجربه و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با افت تولید 79درصدی مواجه شد.
پارس خودرو در اولین ماه بهار تنها ۲۴ دستگاه از این مونتاژی ژاپنی را به تولید رساند، ماکسیما نیز مانند زانتیا حدود یک سال دیگر میهمان ایران بوده و قرار است هموطنش یعنی نیسان تینا جای آن را در خط مونتاژ قدیمی‌ترین خودروساز کشور پرکند. ماکسیما تا اواخر بهار سال گذشته بازار مناسب و پررونقی را با توجه به تیراژ تولید محدود خود داشت اما جریمه‌هایی که ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت به دلیل حجم موتور بالا و مصرف سوخت زیاد این محصول برای آن در نظر گرفت موجبات رکود بازار ماکسیما را فراهم آورد و قیمت آن را به مرز نرخ کارخانه رساند.
کاهش تولید ویتارا
هر چند گرند ویتارا خودرو پرتیراژی برای ایران خودرو به حساب نمی‌آید اما این شاسی بلند مونتاژی نیز طی فروردین ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افت تولیدی ۵درصدی را تجربه کرد. گرند ویتارا که در سایت خراسان ایران‌خودرو و تحت برند سوزوکی ژاپن به مونتاژ می‌رسد طی اولین ماه بهار، آمار تولیدی ۱۲۰دستگاه را از خود به جا گذاشت. این شاسی بلند به‌رغم موتور ۲هزار سی‌سی خود، چون مونتاژ داخل به حساب می‌آید همچنان کارت سوختش شارژ می‌شود.
کم کیفیت رکورددار
تولید ۲۶هزار و ۹۹۵دستگاه پراید طی فروردین ماه امسال نشان از عزم جدی گروه خودروسازی سایپا در ادامه تولید این محصول قدیمی و کم‌کیفیت دارد. این در شرایطی است که پراید باید سال ۹۰ از رده تولید خارج و همنشین پیکان در موزه شود.
از مجموع پراید‌های تولید شده طی فروردین امسال، 14هزار و 705دستگاه آن در سایپا به تولید رسیده و 12هزار و 830 دستگاه آن جزو تولیدات پارس‌خودرو (زیرمجموعه سایپا) به حساب می‌آید. در آمار سازمان‌ گسترش اشاره‌ای به برنامه تولید این کره‌ای قدیمی، طی سال‌جاری نشده و مشخص نیست امسال چند صد هزار دستگاه از این خودرو کم کیفیت به تولید خواهد رسید. پراید پرتیراژترین خودرو تولید داخل به حساب می‌آید.
بالاترین رشد تولید برای پژو۴۰۵
پژو 405 را با فاصله بسیار زیاد نسبت به پراید باید دومین خودرو پرتیراژ داخلی دانست. بزرگترین خودروساز خاورمیانه طی اولین ماه بهار امسال 7هزار و 761دستگاه از این فرانسوی قدیمی را به تولید رسانده که این آمار نشان از رشد تولید 130درصدی 405در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. پژو 405 را می‌توان پرفروش‌ترین محصول ایران‌خودرو نیز لقب داد. با فاکتور گرفتن از دو دیفرانسیل‌های پارس‌خودرو، این محصول بالاترین درصد رشد را طی فروردین امسال میان کل خودروهای تولید داخل به خود اختصاص داده است. این در شرایطی است که هم خانواده آن یعنی 206طی فروردین امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی 46درصدی را در تولید تجربه کرد. آن‌طور که به گوش می‌رسد، ایران خودرو در حال حاضر از میان مدل‌های هاچ‌بک 206، تنها تیپ 2 آن را به تولید می‌رساند و باقی تولیدات این خودرو به مدل‌های صندوق‌دار آن اختصاص دارد. همچنین پژو پارس یکی از محبوب‌ترین محصولات ایران خودرو نیز فروردین امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد تولیدی 71درصدی را به دست آورد. این محصول در دو مدل معمولی و ELX به تولید می‌رسد و به‌رغم مصرف سوخت بالا، بازار مناسبی دارد.
اما نگاهی به سمند هم بیندازیم. محصولی که لقب اولین خودرو ملی کشور را یدک می‌کشد و ایران‌خودرو طی فروردین امسال ۴هزار و ۵۳۱دستگاه از آن را به تولید رساند. این رقم نشان‌دهنده رشد ۷۸درصدی تولید سمند طی اولین ماه بهار امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.
روآ هم رشد کرد!
ظاهرا ایران‌خودرویی‌ها چندان از اوضاع بازار و گوشه‌نشینی پژو روآ خود خبر ندارند که طی فروردین امسال تولید این محصول کم اقبال را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۱درصد رشد داده‌اند.
روآ قرار بود جای پیکان را در سبد خودروهای زیر 10میلیون تومان کشور پر کرده و رونق فروش در این سبد قیمتی را به ایران‌خودرو بازگرداند، اما به قول برخی ایران‌خودرویی‌ها، مردم با این یادگار پیکان، خوب برخورد نکردند و روآ با استقبال چندانی از سوی مشتریان روبه‌رو نشد. این محصول را تقریبا باید تنها خودرو داخلی دانست که قیمت بازار آن از نرخ کارخانه‌ای‌اش پایین‌تر است. هم‌اکنون روآ بنزینی با نرخ 8میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد اما نرخ کارخانه‌ای آن 9میلیون و 200هزار تومان است. مشخص نیست بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه چه برنامه تولیدی را برای روآ کم اقبال طی سال جاری در نظر گرفته است.