خطوط تولید GM به چین منتقل می‌شود

مونا مشهدی رجبی

با وجود اینکه بحران در بازار خودروی آمریکا موج می‌زند و شرکت جنرال موتورز با بیشترین رکورد بدهی در صدر جدول شرکت‌های بحران زده دنیا قرار دارد ولی هنوز تلاش‌ دست‌اندرکاران جنرال موتورز برای باقی ماندن در بازار و توسعه فعالیت‌های این شرکت

ادامه دارد. در روز چهارشنبه سیزدهم ماه می‌سال ۲۰۰۹ میلادی شرکت جنرال موتورز اعلام کرد در صدد وارد کردن خودروهای چینی به بازار آمریکا است. روزنامه نیویورک تایمز در این مورد نوشت: «جنرال موتورز در صدد ارائه طرح‌هایی برای بازسازی شرکت است و این طرح‌ها از روز اول ژوئن سال جاری رسما اعلام می‌شود.

یکی از این طرح‌ها مشارکت با تولیدکنندگان چینی برای وارد کردن خودروهای تولید شده توسط آنها به بازار آمریکا است که از سال ۲۰۱۱ میلادی اغاز می‌شود. سال ۲۰۱۱ میلادی همان سالی است که خودروی شورولت اولین خودروی تمام الکتریکی جنرال موتورز به طور انبوه وارد بازار مصرف می‌شود.

از طرف دیگر قرار بر این است برخی از کارخانه‌های تولیدی جنرال موتورز نیز به چین منتقل شود و برخی از برندهای این شرکت نیز از چین وارد بازار آمریکا شود.

طرح بیشتر شدن رابطه اقتصادی جنرال موتورز با خودروسازان کشور چین از سال ۲۰۰۴ میلادی مطرح شد و هم‌اکنون نیز با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود. زیرا بازار چین یکی از بازارهای پر رونق جهان است و در طی سال‌های گذشته بازار این کشور با سرعت بسیار زیادی رشد کرده است.

ارتباط جنرال موتورز با بازار چین عاملی برای رشد فروش تولیدات این شرکت در دنیا در کنار کاهش هزینه‌های تولید این خودروساز بحران زده است.

جنرال موتورز نیز تولیدکننده پرفروش‌ترین برند خارجی در بازار چین است. بیوک تولید شده توسط جنرال موتورز طی هشت سال گذشته پرفروش‌ترین خودروی خارجی در بازار چین بود و انتظار می‌رود این روند تا انتهای دهه حاضر ادامه داشته باشد.

استقبال زیاد مردم چین از بیوک‌های تولید شده توسط جنرال موتورز سبب شد تا این شرکت طراحی جدید بیوک lacrosse را در شانگهای و با توجه به سلیقه مصرف‌کنندگان چینی انجام دهد.

هم‌اکنون کارخانه تولیدی این برند در شانگهای واقع شده است و برای بیشتر از ۳هزار نفر در این کشور فرصت شغلی ایجاد کرده است. هزینه تولید جنرال موتورز در چین یک‌سوم هزینه تولیدات در ایالات متحده آمریکا است.

طبق گزارش منتشر شده توسط جنرال موتورز این شرکت در سال ۲۰۱۱ میلادی در مجموع ۱۸هزار خودروی چینی در آمریکا به فروش خواهد رسانید و با ادامه این روند تا سال ۲۰۱۴ میلادی مجموع فروش خودروهای چینی در آمریکا از مرز ۵۰هزار دستگاه می‌گذرد. در آمارهای ارائه شده خودروهای برند جنرال موتورز که در کارخانه‌های چین تولید می‌شوند نیز لحاظ شده‌اند.

جنرال موتورز در سال‌های گذشته شماری از کارخانه‌های تولیدی خود را از آمریکا خارج کرد تا از نیروهای ارزان‌تر آسیایی برای تولید خود استفاده کند.

به موجب این طرح هم‌اکنون خودروهای شورولت Aveo و خودروهای پونتیاک G۳ در کره‌جنوبی تولید و از این کشور وارد بازار آمریکا می‌شود و مدل‌های دیگری نیز از کارخانه‌های کانادا و مکزیک و اروپا به بازار مصرف آمریکا عرضه می‌شود.

خروج کارخانه‌ها از آمریکا با اعتراض اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا روبه‌رو، ولی بحران اقتصادی و تنزل چشمگیر هزینه تولید سبب شد تا این طرح مورد تایید مقامات اقتصادی و صنعتی قرار گیرد. ولی دست‌اندرکاران اتحادیه کارگران خودروساز آمریکا ادامه اجرای این طرح را برای اقتصاد کشور مخرب می‌دانند زیرا موجب بیشتر شدن نرخ بیکاری در کشور می‌شود و مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی را به همراه خواهد آورد.

فریتز هندرسون مدیرعامل شرکت جنرال موتورز با تایید مطالب چاپ شده در مورد احتمال خروج برخی دیگر از کارخانه‌های تولیدی از آمریکا تاکید کرد: «کمتر از سه هفته تا ضرب‌الاجل تعیین شده توسط دولت برای جنرال موتورز باقی مانده است و انتظار می‌رود ما نیز همچون شرکت کرایسلر مجبور به اعلام ورشکستگی با استفاده از منشور یازده شویم.

اعلام ورشکستگی در اولین نگاه می‌تواند بازار فروش را تحت تاثیر قرار دهد ولی با توجه به میزان بدهی چاره دیگری برای ما وجود ندارد.»

وی با ابراز امیدواری در مورد اینکه جنرال موتورز بتواند بدون حمایت مالی دادگاه از این بحران رها شود گفت: «ما تمام تلاشمان را می‌کنیم ولی انتظار نمی رود تا سه هفته آینده موفقیت چشمگیری به دست آید، زیرا مشکلات ما بسیار بزرگ است و در این زمان کم قابل حل نیست.» جنرال موتورز ۴/۱۵میلیارد دلار وام از دولت دریافت کرده است و با این مبلغ مجموع بدهی‌های این شرکت به ۲۷میلیارد دلار آمریکا رسیده است.

این شرکت پیش از روز اول ژوئن سال جاری موظف است سهامداران خود را متقاعد کند در ازای واگذاری سهام شرکت به دولت این بدهی را باز پرداخت کنند، ولی هنوز سهامداران با حضور دولت در این شرکت موافقت نکرده‌اند.

ورشکستگی با استفاده از منشور یازده به شرکت اجازه می‌دهد تا تحت حمایت دادگاه کار کند و با استفاده از حمایت‌های مالی دولت در فاصله زمانی مشخص بدهی‌های خود را باز پرداخت نماید و بدون دغدغه مالی اقدام به بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی کند. انتظار می‌رود با استفاده از این قانون جنرال موتورز بتواند با قدرت بیشتری به بازار باز گردد.