نصب ترمز ضد قفل و کیسه هوا اجباری شد

مژگان میرزایی

کمیسیون امور زیربنایی صنعت و محیط‌زیست که در غیاب برگزاری جلسات شورای عالی استاندارد در مورد طرح‌های ارائه شده به این شورا تصمیم‌گیری می‌کند، روز گذشته به الزام نصب ترمز ضدقفل (ABS) و کیسه هوا (ایربگ)، روی خودروهای داخلی رای داد تا شاید از این پس خودروسازان ملزم به نصب این تجهیزات روی خودروهای داخلی باشند. طرح تجهیز خودروهای داخلی به ترمز ABS و ایربگ از سال ۸۵ توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی مطرح و پیگیرهای لازم نیز از سوی این موسسه برای اجرایی شدن این طرح صورت گرفت اما اجرای طرح مذکور منوط به تشکیل شورای عالی استاندارد بود که این شورا طی سه‌سال گذشته تشکیل جلسه نداد به همین دلیل طرح مذکور با وجود تصویب آن از سوی کمیسیون زیربنایی دولت تا روز گذشته مسکوت مانده بود، اما با تشکیل جلسه نهایی کمیسیون امور زیربنایی صنعت و محیط زیست طرح اجبارسازی در نصب ترمز ABS و ایربگ به تصویب رسید و پس از ابلاغ این مصوبه از سوی دفتر ریاست‌جمهوری، خودروسازان ملزم به اجرای این مصوبه خواهند شد.

طرح نصب ترمز ABS و ایربگ در حالی روز گذشته به تصویب رسید که خودروسازان چندی پیش همزمان با اعلام سردار رویانیان مبنی بر ممانعت از شماره‌گذاری خودروهای فاقد امکانات مذکور جدول زمان‌بندی را برای اجرای این طرح به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ارائه کردند و این سازمان نیز پیشنهاد مذکور را به وزارت صنایع ارسال کرد تا از سوی این وزارتخانه در کمیسیون دولت مطرح شود، اما با وجود گذشت بیش از یک هفته از ارائه این جدول هنوز تصمیم‌گیری در این خصوص صورت نگرفته است.

از سوی دیگر بر اساس اعلام انجمن خودروسازان نصب سیستم ترمز ABS و ایربگ روی خودروهای وانت، پیکان، روآ، وانت مزدا و نیسان به دلیل آنکه از تکنولوژی قدیمی برخوردار هستند فعلا قابلیت اجرایی ندارد؛ چراکه اجرای این طرح در مدت زمان کوتاه برای خودروسازان مقدور نمی‌باشد و باید به خودروسازان زمان کافی برای این کار داده شود.

علاوه بر قدیمی بودن سیستم برخی خودروهای داخلی، خودروسازها معتقدند که نصب این تجهیزات افزایش هزینه و در نهایت گران شدن خودروهای داخلی را در پی خواهد شد که این افزایش به مذاق مشتریان داخلی خوش نیامده به همین دلیل اجرای طرح مذکور خودروسازان را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد.

برزگری رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی در خصوص تصویب طرح مذکور به خبرنگار ما گفت: طرح نصب ترمز (ABS) و کیسه هوا (ایربگ) روز گذشته به تصویب کمیسیون امور زیربنایی صنعت و محیط‌زیست رسید و ابلاغ آن به عهده دفتر ریاست‌جمهوری است که بلافاصله پس از ابلاغ خودروسازان ملزم به اجرای این مصوبه خواهند شد.

به گفته برزگری، کمیسیون امور زیربنایی صنعت و محیط‌زیست با حضور تمامی وزرا، معاون رییس‌جمهور، رییس پلیس راهور ناجا، سازمان محیط‌زیست و موسسه استاندارد تشکیل جلسه می‌دهد و با توجه به آنکه طی چند سال گذشته شورای عالی استاندارد تشکیل جلسه نداده تصویب طرح‌های مطرح در این مدت به عهده این کمیسیون خواهد بود و ابلاغ آن توسط دفتر ریاست‌جمهوری صورت خواهد گرفت.

برزگری در پاسخ به این پرسش که این مصوبه از چه زمانی به خودروسازان ابلاغ خواهد شد افزود: حداکثر تا دو یا سه روز آینده این مصوبه به خودروسازان ابلاغ خواهد شد.

به گفته برزگری، پس از ابلاغ این مصوبه خودروسازان ملزم هستند تا خودروهایی که طراحی آنها پس از سال ۲۰۰۰میلادی صورت گرفته را بلافاصله با تجهیزات ترمز ABS و ایربگ به بازار عرضه کنند و خودروهایی که به قبل از سال ۲۰۰۰میلادی مربوط می‌شود نیز برای تغییرات در دستور کار قرار دهند.

برزگری در خصوص زمان اجرای طرح برای خودروهای قدیمی نیز می‌گوید: خودروهای که تولید آنها به قبل از سال ۲۰۰۰میلادی برمی‌گردد نیز باید از ابتدای برنامه پنجم توسعه که از یک سال آینده آغاز خواهد شد تجهیز شوند.

گفته برزگری مبنی بر الزام به تجهیز خودروهای تولیدی به ترمز ABS و ایربگ در حالی است که خودروسازان به دلیل عدم صرفه اقتصادی خودروهای تولیدی جدید را نیز، بدون تجهیزات ایمنی ABS و ایربگ تولید می‌کنند و در مجموع می‌توان گفت این تجهیزات اولین قربانی کاهش هزینه‌های خودروسازان هستند و با توجه به این مساله معلوم نیست که آیا نصب این تجهیزات بلافاصله پس از ابلاغ برای خودروسازان امکان‌پذیر باشد یا خیر؟

از سوی دیگر به گفته خودروسازان برای نصب ترمز ABS روی خودروهایی با پلت‌فرم قدیمی حداقل به یکسال زمان نیاز است تا بتوان تغییراتی در این خودروها ایجاد کرد. همچنین پس از تغییرات صورت گرفته باید مدت زمانی نیز جهت گذراندن مراحل تست ایمنی صرف کرد که به این طریق تجهیز خودروهای با پلت‌فرم قدیمی به مدت زمانی بیش از یکسال نیاز دارد. اما با وجود اظهار نظر خودروسازان مبنی بر کافی نبودن زمان داده شده برای تجهیز خودروهای قدیم مسوولان کشور خبر از توقف شماره‌گذاری خودورهای فاقد این تجهیزات می‌دهند.

بزرگری در خصوص ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای فاقد ترمز ABS و ایربگ می‌گوید: در حال حاضر ۳۲ خودرو سواری در کشور تولید یا مونتاژ می‌شوند که باید ترمز ABS و ایربگ روی آنها آغاز شود و در صورت عدم اجرای این مصوبه از شماره‌گذاری خودروهای فاقد این تجهیزات از زمان ابلاغ مصوبه جلوگیری خواهد شد.

علاوه بر موسسه استاندارد راهور ناجا نیز اواسط فروردین ماه خبر از توقف شماره‌گذاری خودروهای فاقد ترمز ABS از ابتدای اردیبهشت ماه داده بود که این امر با توجه به عدم تصویب نهایی موقتا به تعویق افتاد، اما ظاهرا با ابلاغ مصوبه، راهور ناجا به طور جدی طی روزهای آینده طرح ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای فاقد ترمز ABS و ایربگ تولیدی سال ۲۰۰۰ به بعد را به مرحله اجرا خواهد گذاشت.