خبرگزاری موج- جدول جدید سن فرسودگی سواری‌های شخصی و خودروهای عمومی و تجاری کشور اعلام شد.

در این جدول که در تصویب نامه کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی گنجانده شده، سن فرسودگی سواری‌های شخصی، وانت، تاکسی، مینی بوس، میدی بوس، اتوبوس شهری و برون شهری،کامیون، کشنده و موتور سیکلت تا سال ۱۳۹۰ اعلام شده است. براساس این جدول از ۱۰ اردیبهشت ماه تا اول اسفند سال جاری، سن فرسودگی سواری‌های شخصی و وانت ۴۰سال، تاکسی ۱۳ سال، مینی بوس و میدی بوس، اتوبوس شهری و برون شهری، کامیون و کشنده ۳۵ سال و موتورسیکلت نیز ۲۰سال در نظر گرفته شده است. اعتبار این ارقام حدود یک‌سال است و از اول بهمن ماه امسال سن فرسودگی خودروهای مذکور باز هم کاهش خواهد یافت به نحوی که از این تاریخ به مدت یک سال سن فرسودگی سواری‌های شخصی ۳۵ سال، وانت و مینی بوس ۳۰ سال، تاکسی ۱۰ سال، میدی‌بوس ۱۵سال، اتوبوس شهری ۲۰ سال، اتوبوس برون شهری ۲۵ سال و کامیون و کشنده نیز ۳۳ سال خواهد بود.

سن فرسودگی موتور سیکلت تا اول بهمن ماه سال آینده همان ۲۰ سال به حساب می‌آید. اما طبق جدول اعلام شده از اول بهمن ماه سال آینده به مدت یک سال سن فرسودگی سواری‌های شخصی ۳۰ سال، وانت و مینی بوس ۲۵ سال، اتوبوس شهری ۱۵ سال اتوبوس برون شهری ۲۰ سال، کامیون و کشنده ۲۸ سال و موتور سیکلت نیز ۱۵ سال در نظر گرفته شده است. سن فرسودگی تاکسی و میدی بوس در این بازه زمانی همان ۱۰ و ۱۵ سال مرحله قبل خواهد بود.

اما موضوع کاهش سن فرسودگی خودروها، بدین جا ختم نشده و از اول بهمن ماه ۱۳۹۰ باز هم دستخوش تغییر و تحول می‌شود به نحوی که از این تاریخ به بعد سواری‌های شخصی، کامیون وکشنده‌ها ۲۵ ساله، مینی بوس و اتوبوس برون شهری ۱۵ ساله، اتوبوس شهری و موتور سیکلت‌های ۱۰ ساله و همچنین وانت‌های ۲۰ ساله، فرسوده به حساب می‌آید.

براساس این گزارش، سن فرسودگی تاکسی و مینی بوس نیز همان ۱۰ و ۱۵سال باقی خواهد ماند. جدول جدید سن فرسودگی خودروها در کشور در شرایطی اعلام شده که طبق قانون خودروهایی که به این سن برسند حق تردد در جاده‌های کشور را نخواهند داشت و مالکان آنها باید نسبت به اسقاط این خودروها اقدام کنند. طبق تصویب نامه کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی، تسهیلات بانکی یا کمک بلاعوض برای اسقاط وسایل نقلیه فرسوده، متناسب با ارزش آن، حداکثر تا پایان سال ۹۰ پرداخت، اما هرچه به پایان زمان مذکور برسیم میزان این تسهیلات کاهش می‌یابد و در نهایت برابر با ارزش قطعات تشکیل دهنده وسیله نقلیه فرسوده خواهد بود. از سوی دیگر نیروی انتظامی علاوه بر اینکه موظف است از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری به عمل بیاورد باید حداکثر ظرف مدت پنج روز کاری گواهی اسقاط خودروهای از رده خارج شده را صادر کند.