اعلام ورشکستگی کرایسلر

باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است که شرکت خودروسازی کرایسلر تحت‌قانون موسوم به منشور ۱۱ اعلام ورشکستگی خواهد کرد و با شرکت فیات شریک خواهد شد.

منشور ۱۱، شرکت‌ها را در برابر طلبکاران محافظت می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد ضمن سامان دادن امور مالی خود همچنان به مبادله سهام خود در بازار بپردازند.کاخ سفید گفت که این حرکت پس از شکست گفت‌وگوها با وام‌دهندگان کرایسلر صورت می‌گیرد.بر اساس توافق انجام گرفته شرکت خودروسازی کرایسلر آمریکا طی روزهای آینده فرم درخواست ورشکستگی را پرخواهد کرد. کاخ سفید این حرکت را یک اعلام ورشکستگی اضطراری توصیف کرد که باید ظرف ۳۰ تا ۶۰ روز پایان یابد.با اعلام ورشکستگی، دولت آمریکا طی دو مرحله ۸‌میلیارد دلار در اختیار این شرکت قرار می‌دهد. همچنین در پی اعلام ورشکستگی کرایسلر رابرت ناردلی رییس این شرکت به درخواست دولت از مقام خود کنار خواهد رفت و هیات‌مدیره آن نیز استعفا خواهد داد. ناردلی در مورد هیات‌مدیره جدید گفت این هیات ۹ عضو خواهد داشت که ۶ نفر از آنها توسط دولت و ۳ نفر توسط شرکت فیات انتخاب می‌شود.

وی افزود که امیدوار است کرایسلر پس از شراکت با شرکت فیات «قوی‌تر و با قدرت رقابت بیشتر» ظاهر شود.وی گفت: «این شراکتی است که به کرایسلر فرصت می‌دهد نه تنها بقا یابد، بلکه در صنعت جهانی خودروسازی رشد و نمو کند.»درخواست حفاظت براساس منشور ۱۱ به ایجاد یک موسسه جدید منجر خواهد شد.

براساس توافقی که با دولت آمریکا صورت گرفت، فیات ۲۰‌درصد در کرایسلر سهم خواهد گرفت که احتمال افزایش آن به ۳۵‌درصد وجود دارد.وزارت خزانه‌داری هشت درصد سهم این شرکت را در اختیار می‌گیرد، یک صندوق امانات به نام VEBA که توسط یک اتحادیه کارگری اداره می‌شود ۵۵‌درصد در کرایسلر سهم می‌گیرد و دولت‌های کانادا و آنتاریو نیز در مجموع دو‌درصد سهم خواهند گرفت.سهامدار اصلی کرایسلر به نام «سربروس» مجبور است ۱/۸۰ درصد از سهام خود را واگذار کند. و شرکت دایملر نیز ۱۹/۹‌درصد سهام خود در کرایسلر را واگذار خواهد کرد.شرکت مدیریت سرمایه‌‌گذاری سربروس این میزان سهم را در سال ۲۰۰۷ به مبلغ ۷‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون یورو از شرکت آلمانی دایملر خریده بود. شراکت با فیات به ایجاد ششمین شرکت خودروسازی دنیا منجر خواهد شد.این شرکت ایتالیایی مجبور نیست چیزی بابت سهم خود بپردازد و به علاوه درهای بازار آمریکای شمالی به رویش گشوده خواهد شد. در مقابل کرایسلر خواهد توانست از تخصص فیات در ساخت اتومبیل‌های کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر در کارخانه‌هایش در آمریکا بهره گیرد. کرایسلر که پس از جی ام و فورد جزو سه شرکت عمده خودروسازی آمریکا است، در ابتدای سال ۴‌میلیارد دلار از دولت فدرال وام گرفته بود و از آن زمان تاکنون ۵۰۰‌میلیون دلار دیگر نیز قرض کرده است.