مونا مشهدی رجبی - باراک اوباما رییس‌جمهور کشور آمریکا در روزهای آغازین ماه آوریل سال ۲۰۰۹ میلادی اعلام کرد ورشکستگی بهترین گزینه ﭘیش روی شرکت‌های جنرال موتورز و کرایسلر آمریکا است. وی که بارها به این مساله اشاره کرده است، طی دو روز گذشته گفت: ورشکستگی توافقی فرصتی در اختیار جنرال موتورز قرار می‌دهد تا به اصلاح شرایط اقتصادی و بازسازی زیر‌ساخت‌های خود بپردازد و دوباره قدرت رقابت خود را در بازار بازیابد.

یکی از اعضای کنگره آمریکا که نخواست نامش فاش شود در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: دولت اوباما آمادگی خود را برای ورشکستگی شرکت خودروسازی کرایسلر نیز اعلام کرده است.

در صورتی که کرایسلر نتواند با شرکت فیات ایتالیا قرار داد همکاری امضا کند یا مجبور است از گزینه ورشکستگی برای اصلاح زیر‌ساخت‌های اقتصادی استفاده کند یا اینکه بخش‌های وابسته به شرکت را به تدریج به فروش رساند.

دولت آمریکا سی روز به کرایسلر فرصت داد تا در مورد انعقاد قرار داد با شرکت فیات ایتالیا تصمیم‌گیری کند. این مشارکت می‌تواند ضمن توسعه بازار محصولات کرایسلر هزینه تولید را تنزل دهد. جنرال موتورز آمریکا نیز شصت روز فرصت دارد تا در مورد طرح اصلاح زیر‌ساخت‌های اقتصادی تصمیم‌گیری کند و طرح تازه و البته کارآمدی را ارائه دهد. هر دو شرکت خودروسازی بودجه‌ای را برای این دوره دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر در ماه گذشته ریک واگونر مدیرعامل شرکت خودروسازی جنرال موتورز به دستور دولت آمریکا مجبور به استعفا شد و از کار خود کناره گرفت. این در شرایطی است که دولت اوباما طرحی را برای ارائه کمک مالی و حمایت از این شرکت گذاشته بود ولی به نظر می‌رسد بعد از این کناره گیری باز هم دولت ﭘرداخت کمک مالی را درست نمی‌داند.

با وجود گزارش‌های منتشر شده به نقل از باراک اوباما کاخ سفید در نامه‌ای رسمی به خبرگزاری بلومبرگ نوشت: مواضع دولت آمریکا و شخص رییس‌جمهوری این کشور در مقابل دو شرکت بزرگ خودروسازی تغییر نکرده است و اوباما همچنان خواستار باقی ماندن آنها در عرصه اقتصادی آمریکا است.

اوباما خواستار بازسازی زیر‌ساخت‌های اقتصادی و صنعتی این شرکت‌های خودروسازی بدون اعلام ورشکستگی است. البته در صورتی که امکان این کار وجود داشته باشد.

خبرگزاری رویترز هم در مقاله‌ای مجزا به نقل از مقامات دولتی آمریکا نوشت: گزارش‌های مالی ارائه شده توسط خودروسازان به دولت برای دریافت کمک مالی غیر‌شفاف است و به موجب آن امکان ارائه کمک مالی به آنها وجود ندارد.

جنرال موتورز و کرایسلر در یک سال گذشته با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو بودند و توانستند از کمک ۴/۱۷‌میلیارد دلاری دولت برخوردار شوند ولی این مبلغ نتوانست آنها را از ورشکستگی و مشکلات اقتصادی نجات دهد. جنرال موتورز بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی آمریکا و قدیمی ترین خودروساز جهان است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. این شرکت کاملا خصوصی در جریان مشکلات اقتصادی جهانی به خصوص معضلات آمریکا در مسیر دولتی‌سازی قرار گرفت.

هم اکنون مدیرعامل این شرکت به دستور دولت استعفا داده است و مدیر جدید با سیاست‌های تازه وارد این عرصه شده است . بسیاری از تحلیل گران اقتصادی معتقدند مدیر تازه جنرال موتورز فردی است که توسط دولت این کشور برگزیده شده است و ابزاری برای اجرای دستورات دولت در جنرال موتورز است. ولی نمی‌توان این نظریه را کاملا تایید کرد.

همچنین استعفای مدیرعامل جنرال موتورز اولین گام در راه دولتی شدن صنعت خودروسازی آمریکا بود. در این مدت اخباری مبنی‌بر استعفای دستوری مدیرعامل ﭘژو سیتروئن فرانسه نیز منتشر شد. فرانسه یکی از هم ﭘیمانان اروﭘایی آمریکا است و سیاست‌های این کشور دنباله‌رو سیاست‌های کشور آمریکا است.