فارس - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور حکم قطعی ۴ پرونده بورس از جمله حکم دستکاری در بازار خبر داد و آیین‌نامه انضباطی و ۴۴ ماده ای ناشران را تشریح کرد.

علی صالح‌آبادی از قطعی شدن ۴ حکم مربوط به بورس خبر داد و اظهار داشت: پرونده‌های مختلفی از تخلفات مربوط به بازار سرمایه در مراحل گوناگون رسیدگی قرار دارد که اخیرا چهار پرونده مربوط به فصل ۶ قانون بازار اوراق بهادار از دادگاه حکم قطعی و لازم الاجرا را گرفته‌اند.

وی ادامه داد: این چهار پرونده مراحل رای بدوی و تجدید نظر را طی کرده و در مرحله اجرای احکام قرار دارند که یک مورد مهم آن مربوط به دستکاری در بازار است.

فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار مربوط به جرایم و تخلفات بوده و دارای ۷ماده ( از ماده ۴۶ تا ۵۲) و تبصره است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تصویب و ابلاغ دستورالعمل ۴۴ماده‌ای نظارت بر ناشران اوراق بهادار تصریح کرد: این دستورالعمل مکمل دستور‌‌العمل افشای اطلاعات بوده و تا جایی که قانون اجازه داده نظارت بر ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس اعمال شده تا این گروه نسبت به مسائل موجود شرکت‌های خود پاسخگو باشند وحقوق سهامداران حفظ شود.

صالح‌آبادی ادامه داد: باتکیه بر این دستورالعمل می‌توان صلاحیت مدیران مختلف را سلب کرد اما عزل این گروه به عهده سهامداران خواهد بود.

به گفته وی تاکنون صلاحیت مدیری سلب نشده است.

عضو شواری عالی بورس خاطرنشان کرد: از سوی دیگر براساس این دستور‌‌العمل پرونده مدیران شرکت‌های ثبت شده در بورس برای انتصاب‌‌های جدید در شرکت‌ها بررسی می‌‌‌شود و در صورت بروز تخلف، اعلان عمومی‌‌‌شده ودر فهرست سیاه سازمان بورس قرار می‌گیرند.

صالح‌آبادی تصریح کرد: از دیگر موارد آیین ‌نامه نظارت بر ناشران لغو پذیرش شرکت‌های متخلف و ‌در نظر گرفتن عدم حضور مدیران متخلف در ترکیب هیات مدیره به هنگام پذیرش‌های جدید است.

وی گفت: در این دستورالعمل آمده رسیدگی انضباطی مانع از بررسی پرونده قضایی نخواهد بود به طوری که مثلا عدم ارائه اطلاعات هم تخلف و هم جرم محسوب خواهد شد که جرم مربوط به دادگاه و تخلف نیز به سازمان بورس و آئین‌نامه انضباطی مربوط است.

رییس سازمان بورس ادامه داد: اگر مدیر شرکتی از آیین‌نامه‌های مصوب دولت‌‌، شورای عالی بورس و سازمان بورس عدول کند، تخلف کرده و این مورد مربوط به همه ارکان بازار سرمایه (شامل کارگزاران، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بورس و ثبت شده نزد سازمان بورس) است.

صالح‌آبادی تصریح کرد: هر آنچه در فصل ۶ قانون بازار اوراق بهادارقید شده جرم محسوب می‌شود و آنچه نیامده جرم تلقی نخواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان بورس به تخلفات ناشران ثبت شده نزد سازمان به طور کامل و در اسرع وقت رسیدگی می‌‌‌کند، خاطرنشان کرد: در رسیدگی به تخلفات فعالان بازار سرمایه جریمه و حبس و غیره وجود ندارد اما هر آنچه از سازمان بورس مانند مجوز، صلاحیت‌‌، پذیرش و غیره به ناشران داد شده باطل می‌شود.

صالح‌آبادی در برابر این پرسش که آیا این آیین‌نامه مشمول شرکت‌هایی که به دلیل عدم ارائه اطلاعات با توقف طولانی مدت وحتی ۳۵ماهه نماد معاملاتی در بورس مواجه‌اند خواهند شد؟ تصریح کرد: بله. بر اساس دستورالعمل نظارت بر ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس،‌ هر شرکت از جمله شرکت‌هایی که با دوران توقف نماد معاملاتی مواجه‌اند، بررسی خواهند شد و طبق قانون عدم ارائه اطلاعات جرم بوده و در دادگاه مطرح خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این آیین نامه، حفظ منافع همه سهامداران کامل‌تر و نقدشوندگی سهام از طریق بازگشایی نمادهای متوقف طولانی، افزایش یابد.