سبقت پارس و ریو، ترمز زانتیا و روآ

عکس: حمید جانی‌پور

حمیدرضا بهداد- خودروسازان داخلی با تولید ۸۴۴هزار و ۲۰۵دستگاه خودرو سواری طی ۱۰ماه امسال، رشد ۱۲درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند. این درصد رشد که با توجه به آمار رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دست آمده متعلق به آمار تولید ۲خودروساز بزرگ و نیمه دولتی کشور یعنی ایران خودرو و گروه سایپا است و میزان تولید خودروسازان بخش خصوصی نقشی در آن ندارد. این در حالی است که در آمار اعلام شده، ایران خودرو با تولید ۳۸۸هزار و ۳۰۳دستگاه خودرو، رشد ۶درصدی، سایپا با تولید ۲۵۹هزار و ۵۱۸دستگاه خودرو، رشدی ۱۱درصدی و پارس خودرو زیر مجموعه سایپا با تولید ۱۹۶هزار و ۳۸۴دستگاه خودرو، رشدی ۲۵درصدی را طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به دست آوردند. بیشترین تیراژ تولید در این آمار به پراید محصول تولیدی گروه خودروسازی سایپا مربوط بوده و لقب کم‌تیراژترین خودرو سواری نیز به مرسدس بنز مونتاژی ایران خودرو اختصاص یافته است. بیشترین کاهش تولید نیز در حالی به پژو روآ اختصاص دارد که اگر از مگان، تندر، سوزوکی و مرسدس بنز به عنوان خودروهایی که طی

۱۰ ماه سال ۸۶ وضعیت تولید نامناسبی داشتند فاکتور بگیریم، بیشترین رشد تولید را طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ریو در اختیار دارد.

پراید رکوددار

هر چند باید سایپا را در زمینه تحقق حدودا صد در صدی برنامه امسال تولید پراید موفق دانست، اما وقتی نگاهی به کیفیت نازل این محصول بیندازیم متوجه خواهیم شد رشد تولید پراید از این جنبه موجبات نگرانی را برای صنعت خودرو کشور پدید می‌آورد. این در حالی است که گروه سایپا در مجموع طی ۱۰ماه امسال ۴۰۳هزار و ۱۵۳دستگاه پراید را به تولید رسانده و این آمار از افزایش ۱۱درصدی تولید این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. تولید این میزان پراید تا پایان دی ماه در حالی رخ داده که کل برنامه تولید این خودرو تا انتهای سال حدود ۴۰۶هزار دستگاه در نظر گرفته شده است. پراید همواره در جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای تولید داخل، رده‌های انتهایی را در اختیار دارد.

بیشترین کاهش تولید برای روآ

ایران خودرویی‌ها حق دارند با توجه به بازار سرد و راکد پژو روآ، رغبتی به رشد تولید آن طی سال جاری نداشته باشند. روآ در حالی کاهش تولیدی ۲۰درصدی را طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده که از این حیث میان کل خودروهای سواری تولیدی در مقطع زمانی مذکور رکورددار محسوب می‌شود. پس از روآ نیز سمند دیگر محصول ایران خودرو با کاهش تولید ۷درصدی نسبت به ۱۰ماه سال گذشته بیشترین کاهش تولید را تجربه کرده است. طبق برنامه باید بیش از ۱۰۰هزار دستگاه سمند تا پایان سال به تولید برسد.

رشد تولید پارس پرمصرف

در حالی که این روزها، مشتریان ایرانی به دنبال خودروهای کم‌مصرف بوده و سال آینده نیز با توجه به افزایش قیمت بنزین، تقاضا برای این نوع محصولات بالا می‌رود، بیشترین رشد تولید ایران‌خودرو به پژو پارس پرمصرف اختصاص یافته و پژو ۲۰۶ کم‌مصرف کاهش تولیدی حدودا نیم‌‌درصدی را طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. پژو پارس نیز در بازه زمانی مذکور ۲۵درصد رشد تولید را به دست آورده و طبق برنامه باید تا پایان سال، بیش از ۸۸هزار دستگاه از این محصول به تولید برسد. از حدود ۶۱هزار دستگاه پارس تولیدی تا پایان دی‌ماه، ۱۰هزار و ۳۱ دستگاه آن به ایران‌خودرو خراسان مربوط می‌شود.

رشد ۲۰ درصدی تولید ۴۰۵

پژو ۴۰۵ که اتفاقا به همراه پراید جزو خودروهای ناامن از دید رییس‌پلیس راهور ناجا خوانده شده، علاوه‌بر اینکه بیشترین برنامه تولید ایران‌‌خودرو طی سال‌جاری پس از پراید را در اختیار دارد، طی ۱۰ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد تولیدی ۲۰درصدی را نیز تجربه کرد. ۴۰۵ جزو محصولات پرفروش ایران‌خودرو به حساب می‌آید و قرار است تا پایان سال بیش از ۱۲۴هزار دستگاه از این محصول به تولید برسد. از حدود ۹۳هزار پژو ۴۰۵ تولیدی تا انتهای دی‌ماه سال جاری، حدود ۸هزار و ۳۰۰ دستگاه آن در سایت خراسان ایران‌خودرو به تولید رسیده است.

شتاب گرند ویتارا

ایران‌خودرو خراسان در حالی تولید ۶‌هزار و ۱۱۵ دستگاه گرند ویتارا را برای برنامه امسال خود در نظر گرفته که تا پایان دی‌ماه کمتر از نصف این برنامه را محقق کرده است. البته میزان تولید این محصول شاسی‌بلند که تحت‌ برند سوزوکی ژاپن به مونتاژ می‌رسد در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته تقریبا ۳ برابر شده است.

از سوی دیگر مرسدس‌بنز که کم‌تیراژترین خودرو تولیدی کشور به حساب می‌آید و قرار است طبق برنامه ۵۵۰ دستگاه از آن تا انتهای سال مونتاژ شود، طی ۱۰ ماه امسال ۶۰ دستگاه بیشتر از مدت مشابه سال گذشته تولید داشته است.

حذف زانتیا، اندک‌اندک

سایپایی‌ها از حالا که حدود یک‌و‌نیم سال دیگر تا وداع با میهمان فرانسوی خود، زانتیا فرصت دارند، مقدمات حذف آن را فراهم آورده و دیگر تمایلی به رشد تولید این محصول محبوب در سایپا دیده نمی‌شود.

به نحوی که زانتیا طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید ۵/۴درصدی را تجربه کرده است. این در شرایطی است که باید طبق برنامه سایپا تا پایان سال ۱۲هزار دستگاه از این فرانسوی را به تولید برساند.

از سوی دیگر،‌ ماکسیما محصول مونتاژی پارس‌خودرو که این یکی نیز زمزمه‌های وداع آن به گوش می‌رسد، طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید ۵/۴درصدی را تجربه کرده است.

ماکسیما طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۳درصد رشد تولید را تجربه کرده است.

پارس‌خودرو قصد دارد تا پایان سال ۲هزار و ۲۰۰ دستگاه از مونتاژی ژاپنی خود را به تولید برساند.

رشد ۴۰ درصدی تولید ریو

ریو محصول مونتاژی سایپا هر چند این روزها با کاهش تقاضا در بازار روبه‌رو شده و نرخ آن هفته‌به‌هفته رو به ارزانی می‌رود، اما رشد قابل‌توجه ۴۰درصدی را در تولید، طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است،‌ این خودرو کره‌ای که در محدوده قیمتها ۱۳ تا ۱۵میلیون تومان بازار خودرو کشور با رقیبانی همچون پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ رقابت می‌‌کند، برنامه تولیدی را ۱۶هزار دستگاهی را تا پایان امسال دارد.

توهم تندری

هرچند آمار تولید تندر-۹۰ طی ۱۰ ماه امسال از رشد فزاینده‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار است، اما قطعا برنامه‌ای را که خودروسازان کشور برای تولید این محصول طی سال جاری در نظر گرفته‌اند، به هیچ وجه محقق نخواهد شد.

چراکه ایران‌خودرو تا پایان دی‌ماه تنها ۶۲درصد از برنامه تولید ۴۲هزار دستگاهی تندر را محقق کرده و پارس‌خودرو نیز در برنامه‌ای بلند پروازانه تولید ۸۵هزار دستگاه تندر را برای امسال در نظر گرفته تا پایان دی‌ماه تنها ۲۵درصد از برنامه مذکور را جامه‌عمل پوشانده است.