گروه خودرو - فضای حاکم بر بازار خودرو کشور، طی هفته جاری در حالی از ثبات نسبی و توقف روند کاهش قیمت‌ها حکایت دارد که فعالان بازار اندکی نسبت به بازگشت رونق و افزایش تقاضا برای خرید خودرو امیدوار شده‌اند.

هرچند که به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت بعید است تجربه شب عیدهای پررونق آنچنانی که در سال‌های گذشته رخ داده در واپسین روزهای امسال نیز تکرار شود، اما با توجه به روند فعلی حداقل این امیدواری در بازار به وجود آمده که مشتریان اندکی از لاک انتظار خارج شده و به تحریم بازار خودرو پایان دهند، چراکه بیشتر کارشناسان معتقدند انتظار بیش از این مشتریان ایرانی بابت کاهش قیمت خودرو، بیهوده بوده و چون سال آینده با توجه به اتفاقات احتمالی، سروکله گرانی در بازار پیدا خواهد شد، هر متقاضی در شرایط فعلی خودرو بخرد، پشیمان نمی‌شود. این در حالی است که اوضاع فعلی بازار خودرو نیز که به ثبات نسبی رسیده، به نوعی بر این گفته کارشناسان مهر تایید می‌زند. طی هفته جاری اگر از ریو و البته پژو ۲۰۶ فاکتور بگیریم، منحنی قیمت سایر خودروها تغییر خاصی نکرده و ثابت مانده است و حتی نرخ زانتیا به واسطه شگرد سایپا اندکی نیز در بازار صعود کرد.

سقوط آزاد ریو

ارزانی ۳۰۰هزار تومانی ریو را باید مهم‌ترین اتفاق هفته جاری در بازار خودرو دانست. محصول مونتاژی سایپا که در کنار پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ با توجه به تیراژ نسبتا پایین خود، بازار مناسبی را طی یکی دو سال اخیر دست‌وپا کرد، این روزها، در سراشیبی افتاده و منحنی قیمت آن هفته به هفته رو به نزول می‌رود. این کره‌ای مونتاژی که هم‌اکنون با قیمت ۱۳میلیون و ۱۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد، جزو معدود خودروهای داخلی بازار کشور به حساب می‌آید، که تفاوت فاحشی میان نرخ کارخانه‌ای و بازار آن وجود دارد. ریو در نمایندگی‌های سایپا با قیمت ۱۲میلیون و ۵۶۰هزار تومان عرضه می‌شود که این موضوع از تفاوت حدودا ۶۰۰هزار تومانی نرخ کارخانه‌ای ریو در مقایسه با قیمت بازار حکایت می‌کند.

۲۰۶ زیر قیمت کارخانه

پژو ۲۰۶، تیپ ۲، طی هفته جاری ۱۰۰هزار تومان دیگر ارزان شد و بدین‌ترتیب قیمت آن به زیر نرخ کارخانه‌ در بازار رسید. این خودرو هرچند جزو محبوب‌های بازار کشور به حساب ‌آید اما مدتی است که از رونق افتاده و منحنی قیمت آن نیز رو به نزول می‌رود به نحوی که اگر نرخ فعلی ۲۰۶ را در بازار با تابستان امسال مقایسه کنیم به کاهش قیمت یک میلیون و ۳۰۰هزار تومانی این محصول پی می‌بریم. ۲۰۶ هم‌اکنون قیمتی برابر با ۱۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان (۱۰۰هزار تومان پایین‌تر از نرخ کارخانه) دارد، این در حالی است که سایر مدل‌های این محصول تغییر قیمتی خاصی در مقایسه با هفته‌های گذشته نکرده است. به نحوی که هم‌اکنون ۲۰۶ تیپ ۶ با قیمت ۱۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و ۹ V مدل صندوق‌دار ۲۰۶ نیز قیمتی برابر ۱۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان را در بازار دارا است. ۲۰۶ تیپ ۸ V هم با نرخ ۱۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود. به گفته فعالان بازار تیراژ نسبتا پایین این ۳ مدل، موجبات ثبات قیمت و عدم‌ارزانی آنها را فراهم آورده است.

تحریم دنباله‌دار ماکسیما

آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند کاهش قیمت کارخانه‌ای ماکسیما نیز به خروج این محصول از رکود، کمکی نکرده و نماینده مونتاژی نیسان هنوز هم در تحریم مشتریان قرار دارد، این در حالی است که ماکسیما خودرویی کم‌تیراژ به حساب آمده و روزگاری جزو معدود لوکس‌های بازار ایران محسوب می‌شد. اما جریمه‌هایی که ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت به جرم حجم موتور بالا و مصرف زیاد بنزین، برای این خودرو در نظر گرفت، بازار این چشم‌بادامی‌‌ مونتاژی را به کما برد. هرچند در حال حاضر ماکسیما با قیمت ۳۹میلیون و ۳۵۰هزار تومان در مدل اتومات و ۳۵میلیون و ۵۰۰هزار تومان در نوع دنده‌ای به فروش می‌رسد اما مشتریان باید بابت خرید آن ۵/۴میلیون تومان نیز به عنوان جریمه به ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت بپردازند.

افزایش قیمت زانتیا

شگرد سایپا در جلوگیری از ورود زانتیاهای ثبت‌نامی به بازار، کارساز شد و قیمت این خودرو نه تنها به زیر نرخ کارخانه نرسید، بلکه افزایش نیز یافت به نحوی که اخبار رسیده از گرانی ۱۰۰هزار تومانی زانتیا حکایت می‌کند. این محصول فرانسوی‌الاصل که تنها یک سال و نیم دیگر میهمان سایپا است هم‌اکنون با قیمت ۲۷میلیون و ۱۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، این محصول در مقایسه با اوایل امسال حدود ۵ میلیون تومان ارزان شده است.