خودروسازان در حال  بررسی  گزینه ورشکستگی هستند

مونا مشهدی رجبی

شرکت‌های خودروسازی جنرال موتورز و کرایسلر هفدهم فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی طرح تازه و در خواست جدید خود را به دولت آمریکا اعلام کردند. بر طبق این طرح جنرال موتورز بزرگترین خودروساز آمریکا که از ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی تا کنون ۴/۱۳میلیارد دلار وام از دولت دریافت کرده است تقاضای خود را برای دریافت ۶/۱۶میلیارد دلار کمک مالی از طرف دولت اعلام کرده است. سخنگوی شرکت جنرال موتورز با اشاره به مشکلات زیادی که این شرکت با آن مواجه است گفت: «ما مذاکراتی با دولت‌های دیگر انجام دادیم و بر طبق این مذاکرات مبالغی را به عنوان کمک مالی از آنها دریافت می‌کنیم ولی این مبالغ نمی‌تواند برای شرکتی به قدمت و بزرگی جنرال موتورز کافی باشد. بر طبق توافق های انجام شده جنرال موتورز تا سال ۲۰۱۰ میلادی مبلغ ۶میلیارد دلار از دولت‌های کانادا، انگلیس، سوئد، تایلند و المان دریافت می‌کند. از طرف دیگر قرار است جنرال موتورز باز پرداخت وام‌های دریافت شده از دولت را از انتهای سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز کند.

خودروسازان انتظار دارند در این سال بازار خودرو اصلاح شود و فروش در بخشهای مختلف دنیا افزایش یافته باشد. خودروسازان معتقدند حمایت مالی دولت از این شرکت که نمادی از صنعت خودروسازی آمریکا است یک ضرورت غیر قابل اجتناب است.» وی ادامه داد: «فروش خودرو در ماه‌های اخیر کاهش زیادی پیدا کرده است. از طرف دیگر مشکلات اقتصادی جهان حل نشده و انتظار می‌رود این وضعیت بحرانی تا ماه‌های آینده همچنان ادامه داشته باشد. در این شرایط عدم ارائه کمک مالی توسط دولت زمینه‌ساز ورشکستگی و ناتوانی ما از ادامه کار می‌شود.»

ریک واگونر مدیر عامل جنرال موتورز در این مورد می‌گوید: «ما باید صنعت را بازسازی کنیم تا بتوانیم در سطح کنونی فروش که البته پایین‌تر از سطح استاندارد و مورد انتظار ما است به فعالیت خود ادامه دهیم». وی با اشاره به این مطلب که بدون کمک مالی دولت نه تنها جنرال‌موتورز بلکه صنعت خودروسازی آمریکا ورشکسته خواهد شد، گفت: «بدون شک مبلغی که ما به عنوان کمک از دولت در خواست کردیم بسیار کمتر از هزینه‌ای است که دولت در صورت ورشکسته شدن ما باید بپردازد. بنابراین ارائه این کمک مالی به خودروسازان به نفع کل اقتصاد و جامعه است.» از طرف دیگر کاهش تقاضای خودرو در جهان خودروسازان آمریکا را به جهتی دیگر هم هدایت کرده است.

جنرال موتورز در نظر دارد تا انتهای سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۴ کارخانه خودروسازی خود در سراسر جهان را تعطیل کند در حالی که پیش از این قرار بود تنها ۹ کارخانه تعطیل شود. این شرکت در سال جاری میلادی ۴۷ هزار نفر از کارگران ساعتی یا روز مزد را اخراج و برند تولید کامیون‌های هامر را نیز تعطیل می‌کند. البته جنرال موتورز تمایل زیادی به فروش این برند دارد ولی در صورتی که متقاضی خوبی برای آن پیدا نشود واحد تولید این برند کاملا تعطیل می‌شود. برند ساتورن نیز تا انتهای سال ۲۰۱۱ میلادی به طور کامل تعطیل می‌شود. گرگ لمونس یکی از تحلیلگران بازار خودرو در مرکز مطالعاتی استاندارد چارتر می‌گوید: «حتی اگر این طرح‌های پیشنهادی خودروسازان به تصویب کنگره و خزانه داری برسد و کمک مالی مورد تقاضای آنها به ایشان ارائه شود ولی بازهم احتمال ورشکستگی وجود دارد، زیرا این مبلغ نمی‌تواند خودروسازها را تا انتهای بحران بکشاند. این مبلغ می‌تواند تا چند ماه دیگر آنها را در بازار حفظ کند و در آن زمان یا باید کمکی دیگر به خودروسازان داده شود یا اینکه شاهد ورشکستگی آنها بود.» شرکت خودروسازی کرایسلر هم در این طرح درخواست خود برای دریافت ۷ میلیارد دلار کمک مالی را اعلام کرده است. با احتساب تقاضای مطرح شده از طرف کرایسلر مجموع کمک مالی مورد تقاضای خودروسازها از دولت برابر با ۶/۲۱میلیارد دلار آمریکا می‌شود. اما این تنها یک بخش مساله است.

دو خودروساز بزرگ آمریکا در جلسه‌ای که بعد از ارائه طرح به خزانه‌داری آمریکا برگزار شده بود اعلام کردند که در حال بررسی گزینه اعلام ورشکستگی هستند با وجود اینکه می‌دانند این کار می‌تواند به بازار آنها در سال‌های آینده لطمه وارد کند. آنها با اشاره به اینکه ورشکستگی برای دولت آمریکا هزینه زیادی در بر دارد، گفتند: «حداقل هزینه‌ای که اعلام ورشکستگی جنرال موتورز برای اقتصاد در بر دارد ۱۰۰ میلیارد دلار و حداقل هزینه اعلام ورشکستگی کرایسلر ۲۵ میلیارد دلار است.»

فریتس هندرسون مدیر ارشد اجرایی جنرال موتورز در این مورد گفت: «ما در حال بررسی ریسک‌ها و فرصت‌هایی هستیم که ورشکستگی را برای شرکت‌های خودروسازی و جامعه در بر دارد و در صورتی که به نتیجه برسیم اعلام ورشکستگی فرصت‌های بیشتری در اختیار ما قرار می‌دهد حتما این کار را انجام می‌دهیم. هر چند که ورشکستگی ما هزینه اقتصادی زیادی برای

دولت دارد.» جنرال موتورز که طی چهار سال گذشته با مشکلات مالی مواجه بود و در حال باز سازی یا اصلاح ساختار اقتصادی خود است تاکید کرد، ادامه کار این شرکت بدون حمایت مالی دولت آمریکا امکان‌پذیر نیست. این شرکت بعد از مشاهده کاهش چشمگیر فروش خودرو در ماه‌های اول سال ۲۰۰۹ میلادی پیش‌بینی خود را در مورد مجموع خودروی فروخته شده در آمریکا به ۵/۱۰میلیون دستگاه تنزل داد.

پیش از این انتظار می‌رفت در سال ۲۰۰۹ میلادی بین ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون دستگاه خودرو در آمریکا فروخته شود. فروش خودرو پیش از این بحران در آمریکا سالانه بیشتر از ۱۶ میلیون دستگاه بوده است. کرایسلر شمار خودروهای فروخته شده در آمریکا را ۱/۱۰میلیون دستگاه برآورد کرده است و انتظار می‌رود این بازار تا انتهای سال ۲۰۱۲ میلادی اصلاح نشود.