گازسوز کردن خودروها در مراکز مجاز ممنوع شد

حمیدرضا بهداد

مدیرعامل گاز خودرو یکشنبه گذشته در حالی خبر از پایان یافتن کش و قوس‌ مالی میان این شرکت و ایران‌خودرو داد که معاون مهندسی فرآیند تولید ایران‌خودرو این موضوع را مورد تشکیک قرار داده و حل نشده عنوان کرد.

ریشه مشکلات ایجاد شده میان گاز خودرو و ایران‌خودرو به دوره‌ای برمی‌گردد که تمام اختیارات سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در مسائل مربوط به گازسوز کردن خودروها بر عهده گاز خودرو قرار گرفت و بنا شد این شرکت که زیرمجموعه‌ وزارت نفت به حساب می‌آید، تمامی بدهی‌های ایران‌خودرو در زمینه گازسوز شدن محصولات این شرکت و همچنین وام در نظر گرفته شده بابت حذف پیکان از خط تولید را بپردازد این در حالی است که برخی مسوولان ایران‌خودرو بارها نسبت به عملی نشدن این تعهدات اعتراض و حتی بخشی از مشکلات و کمبودهای خود را از ناحیه همین طلب‌ها می‌دانند.

آن طور که کیانوش پورمجیب معاون فرآیند مهندسی تولید ایران‌خودرو چند ماه پیش در جلسه‌ای با حضور رسانه‌های خبری عنوان کرد، این شرکت، ۳۰میلیارد تومان بابت یارانه اختصاص یافته به تولید خودروهای دوگانه‌سوز و ۲۹میلیارد تومان دیگر نیز از ناحیه گازسوز کردن ۵۰هزار تاکسی، از وزارت نفت طلبکار است. همچنین وزارت مذکور طبق مصوبه‌ای باید ۲۲۰میلیون دلار نیز به ازای توقف تولید پیکان به ایران‌خودرو پرداخت می‌کرد. این گفته‌های پورمجیب در حالی بود که بنابر گفته عباس کاظمی مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت تمامی اختیارات و وظایف این سازمان در زمینه گازسوز کردن خودروها و همچنین پرداخت پول حذف پیکان، بر عهده گاز خودرو گذاشته شده و این شرکت از آذرماه سال گذشته، طرف حساب خودروسازها محسوب می‌شود. این جابه‌جایی در شرایطی صورت گرفت که مسوولان ایران‌خودرو ظاهرا تا اوایل تابستان اطلاعی نسبت به بیرون رفتن سازمان بهینه‌سازی از معادله مجهول طلب‌های این خودروساز، نداشتند.

از سوی دیگر مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی نیز در گفت‌وگویی عنوان کرد که ایران خودرویی‌‌ها در انجام اقدامات لازم برای وصول طلب‌های خود، کوتاهی کرده‌اند و این سازمان تعهدات خود را به طور کامل انجام داده و شرکت گاز خودرو نیز به عنوان متولی جدید، منتظر ارائه مدارک ایران خودرو برای پرداخت طلب‌های این خودروساز است. این در شرایطی است که مصطفی علوی مدیرعامل گاز خودرو یکشنبه گذشته در نشست خبری خود، مسائل مربوط میان این شرکت و ایران خودرو را حل شده عنوان کرد و گفت: طبق ۳ قراردادی که وزارت نفت با ایران خودرو به انعقاد رسانده، ما باید یارانه‌هایی را بابت تولید خودروهای شخصی دوگانه‌سوز، تاکسی‌های دوگانه‌سوز و تولید موتور پایه‌گازسوز EF۷ به این شرکت پرداخت کنیم.

علوی با بیان این که طی جلسه‌ای با حضور مدیرعامل ایران خودرو، تمامی این موارد مورد بررسی قرار گرفته و حل شده، تاکید کرد: ایران خودرو برخی محصولات دوگانه‌سوز خود را بدون مخزن تحویل مشتریان داده بود که با فراخوان صورت گرفته از سوی این شرکت، خودروهای ناقص، تکمیل شد و هم اکنون با برطرف شدن موانع، طلب میلیاردی ایران خودرو از یارانه در نظر گرفته شده، پرداخت خواهد شد. مدیرعامل گاز خودرو همچنین درباره طلب ایران خودرو از بابت دوگانه‌سوز کردن تاکسی‌ها نیز گفت: در این زمینه نیز مبلغی را به ایران خودرو بدهکاریم که آن را نیز پرداخت خواهیم کرد.

علوی در ارتباط با پرداخت یارانه به طراحی موتورEF۷ را نیز حل شده عنوان کرد و از پرداخت آن در آینده نزدیک خبر داد. وی همچنین بروز تاخیر در پرداخت این طلب‌ها را از ناحیه ایران خودرو دانست و تاکید کرد: مقصر اصلی در مسائل به وجود آمده، ایران خودرویی‌ها هستند.

گاز خودرو کند عمل می‌کند

اظهارات علوی در شرایطی است که معاون مهندسی فرآیند تولید ایران‌خودرو ضمن کند ارزیابی کردن اقدامات گاز خودرو در زمینه پرداخت طلب‌های این شرکت، در گفت‌وگو با خبرنگار ما تاکید کرد: طبق توافقات صورت گرفته، گاز خودرو قرار است در سه زمینه گازسوز شدن تاکسی‌ها، تبدیل خودروهای مسافربر و همچنین یارانه مربوط به تکمیل خودروهای گاز سوز ناقص، مبالغی را به ما بپردازد که تاکنون معاون اول رییس جمهور ابلاغیه مربوط به دو بند اصل را ارسال کرده است. پورمجیب با بیان اینکه منع قانونی تامین اعتبار برای تکمیل خودروهای دوگانه سوز بدون مخزن، رفع شده، گفت: البته تامین این اعتبار نیازمند بوروکراسی زیادی بود و وزارت نفت باید برای پرداخت آن درخواست متمم بودجه بدهد.

وی مبلغ مذکور را ۷۰میلیارد تومان عنوان کردو افزود: گاز خودرو در مجموع برای دوگانه سوز کردن خودروها، باید ۱۱۴میلیارد تومان (۷۲میلیارد برای خودروهای شخصی و ۴۲میلیارد برای تاکسی‌ها) به ما پرداخت کند. معاون مهندسی فرآیند تولید ایران‌خودرو همچنین در زمینه پول حذف پیکان گفت: از این ناحیه نیز ۳۱۰میلیون دلار طلبکاریم که تاکنون ۹۰میلیون دلار آن پرداخت شده، اما سرنوشت ۲۲۰میلیون دلار باقیمانده هنوز مشخص نیست.

ممنوعیت گازسوز کردن خودروهای شخصی

اما در حالی که سرمایه‌گذاری زیادی روی گازسوز شدن خودروهای شخصی طی سال‌های اخیر صورت گرفته و همواره مسوولان امر در این زمینه تاکید کرده‌اند، مدیرعامل گاز خودرو خبر از ممنوعیت گازسوز کردن خودروهای شخصی در مراکز مجاز داد. علوی گفت: با تصویب دولت، امسال گازسوز کردن خودروهای حمل‌ونقل عمومی و دولتی در اولویت قرار گرفته و براین اساس گازسوز کردن خودروهای شخصی در مراکز مجاز ممنوع است. این گفته علوی در حالی است که به‌رغم تبلیغات فراوان بر استفاده از خودروهای دوگانه‌سوز طی سال‌های اخیر، مشتریان داخلی چندان علاقه‌ای به این موضوع نشان نداده و خودروساز‌ها نیز انگیزه خود را برای تولید دوگانه‌سوزها از دست دادند.

به نحوی که الزام وزارت صنایع مبنی بر تولید ۶۰۰هزار خودرو دوگانه‌سوز طی سال‌جاری، تعدیل و این رقم به حدود ۴۰۰هزار دستگاه کاهش یافت.

از سوی دیگر هر چند قرار بود تا پایان امسال تعداد جایگاه‌های سوخت‌ گاز (CNG) در کشور به دوهزار برسد اما به گفته علوی تاکنون تنها ۷۳۱ جایگاه به بهره‌برداری رسیده است. این در حالی است که یکی از دلایل اصلی عدم استقبال مشتریان از خودروهای دوگانه‌سوز کمبود جایگاه‌های CNG به شمار می‌رود.