گروه خودرو - هر چند این روزها بازار خودروهای سواری در رکود به سر می‌برد و بازار با کاهش قیمت مواجه است اما برخلاف خودروهای سواری خودروهای تجاری روزهای پررونقی را تجربه می‌کند به طوری که طی چند ماه گذشته قیمت این خودروها افزایش ۱۰ الی ۱۵درصدی داشته که این امر با توجه به کاهش عرضه خودروهای تجاری در بازار نمود بیشتری پیدا کرده است.

اما این افزایش قیمت تنها مربوط به بازار داخلی نمی‌شود به طوری که براساس آمار اعلام‌شده از سوی شرکت‌های بزرگ خودروساز در سال ۲۰۰۸ میلادی خودروهای تجاری رشد قیمتی ۷ الی ۸درصدی را تجربه کرده‌اند که این رشد در سال ۲۰۰۹ به ۱۰ الی ۱۲درصد خواهد رسید. در همین حال علی ملک مدیرعامل شرکت سایپادیزل روز گذشته در حاشیه مراسم رونمایی کامیون (I-Shift)اFH۴۸۰ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درخصوص دلایل افزایش ۱۰ الی ۱۵درصدی قیمت خودروهای تجاری در کشور گفت: اوایل سال ۲۰۰۸ میلادی قیمت مواد اولیه افزایش چشمگیری یافت که این افزایش هم‌اکنون وارد خطوط تولید شده و خود را نشان داده است که سعی خواهد شد با کاهش سود شرکت، این افزایش قیمت کنترل تا بازار متعادل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه محصولاتی بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند نیز گفت: تمام محصولات قابلیت گران‌ شدن را دارند زیرا مواد اولیه خودروهایی که در حال حاضر وارد بازار می‌شوند گران خریداری شده‌اند که این گرانی افزایش قیمت محصولات را در پی داشته است.

از سوی دیگر و براساس پیش‌بینی کارشناسان صنعت خودرو، بحران جهانی سال آینده به خودروهای تجاری خواهد رسید و بازار این خودروها نیز همانند خودروهای سواری دستخوش تغییر خواهد شد و با توجه به آنکه اکثر خودروهای تجاری موجود در کشور وارداتی هستند این بحران بالاخره به کشور ما نیز خواهد رسید. ملک در پاسخ به این پرسش که برنامه شرکت سایپادیزل برای مقابله با این بحران چیست، افزود: در حال حاضر تحریم به کمک خودروسازان آمده تا بتوانند از بحران جهانی در امان باشند.