سهم  بالای سیاهپوستان  در خودروسازی آمریکا

مونا مشهدی رجبی

بحران مالی جهانی بیشتر از هر صنعتی به صنعت خودروسازی آمریکا آسیب وارد کرد و در میان مردم ساکن در این کشور هم سیاهپوستان و یا آمریکایی‌های آفریقایی تبار بیشترین زیان اقتصادی و فشار مالی را متحمل شدند‌. زیرا سهم سیاه پوستان در صنعت خودروسازی آمریکا بسیار زیاد است‌. طبق گزارش‌های موجود، سپاهپوستان در تمامی سطوح شرکت‌های خودروسازی فعال هستند‌. سهم سیاهپوستان در برخی شرکت‌های قطعه سازی آمریکایی بیشتر از ۷۰‌درصد است و برخی از شرکت‌ها کاملا با نیروهای سیاه کار می‌کنند‌. بنابراین کاهش تقاضا برای خودرو در آمریکا و تضعیف صنعت خودروسازی سبب می‌شود تا زندگی سیاهپوستان این کشور با مشکلات مالی زیادی مواجه شود‌. برخی بر این باورند که بالا بودن سهم سیاهپوستان در این صنعت یکی از مهمترین عوامل حمایت باراک اوباما، رییس‌جمهوری جدید آمریکا از این صنعت است‌.

از سال ۱۹۷۹ میلادی تا سال ۲۰۰۷ میلادی سهم کارگران سیاهپوست در کارخانه‌های خودروسازی کاهش پیدا کرد‌. گفته می‌شود در سال ۱۹۷۹ میلادی از هر ۵۰ کارگر یکی سیاهپوست بود ولی در سال ۲۰۰۷ میلادی از هر ۱۰۰ کارگر یک نفر سیاهپوست بوده است‌. از طرفی در اثر تعدیل نیرو شمار زیادی از این افراد اخراج شدند. گفته می‌شود در انتهای سال ۲۰۰۷ میلادی ۱۴۰‌هزار کارگر سیاهپوست در صنعت خودروسازی مشغول به کار بود در حالی که در انتهای سال ۲۰۰۸ میلادی سهم آنها به ۱۱۰‌هزار نفر رسید‌. موسسه مطالعات اقتصادی آمریکا اعلام کرد، نرخ اشتغال سیاهپوستان در صنعت خودروسازی آمریکا برابر با ۲/۱۴‌درصد است در حالی که صنعت خودروسازی تنها برای ۲/۱۱درصد از مردم فرصت شغلی ایجاد کرده است و همین مساله یکی از عوامل تاثیر گذار در بیشتر بودن شمار سیاهپوستانی است که در جریان این بحران کار خود را از دست دادند‌.

بر همین اساس سهم بالای سیاهپوستان در صنعت خودروسازی سبب شد تا این صنعت یکی از بزرگترین طرفداران اوباما در مبارزات انتخاباتی باشد و از طرف دیگر زمینه ساز بیشتر شدن تمایل اوباما در حمایت از این صنعت نیز شد، زیرا ادامه وضعیت کنونی موجب می‌شود که هر روز بر شمار بیکاران سیا هپوست در آمریکا اضافه شود و مشکلات اجتماعی مختلفی نیز ایجاد شود که برای رییس‌جمهوری سیاهپوست آمریکا مطلوب نیست.

کمک مالی به خودروسازان آمریکا در اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی سبب شد تا شرکت‌های این کشور به طور موقتی از بحران خارج شوند و بتوانند ماه‌های باقی مانده تا انتهای دوره ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش را بدون ورشکسته شدن پشت سر بگذارند‌. اما از همان آغاز مشخص بود که این مبلغ نمی‌تواند اقتصاد خودروسازان آمریکایی را اصلاح کند و باعث خروج کامل آنها از بحران شود‌. از طرف دیگر از آنجا که خودروسازان بزرگترین طرفدار اوباما بودند و از آنجا که سهم سیاهپوستان در صنعت خودروسازی آمریکا بسیار زیاد است‌، انتظار می‌رود بعد از روی کار آمدن وی و آغاز کارش در کاخ سفید صنعت خودروسازی این کشور روزهای خوش‌تری را تجربه کند و کمک‌های مالی دولت به آنها بیشتر و بیشتر شود‌.

خودروسازان آمریکا در اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی توانستند ۴/۱۷‌میلیارد دلار از دولت وام بگیرند در حالیکه آنها تقاضای دریافت ۳۴‌میلیارد دلار را کرده بودند. قرار بر این است در ماه فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی هم خودروسازان گزارشی مفصل در اختیار وزیر خزانه داری آمریکا قرار دهند و تقاضای خود را برای دریافت کمک مالی به این مرجع اعلام کنند و با توجه به روی کار آمدن باراک اوباما و حمایت وی از صنعت خودروسازی

پیش بینی می‌شود وام دیگری به خودروسازان آمریکایی داده شود‌. مطالعات نشان می‌دهد شرکت جنرال موتورز که قدیمی‌ترین شرکت آمریکایی است و در سال گذشته با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه بوده است وام کم بهره ۲۷ ساله‌ای از دولت دریافت کرده است که به کمک آن می‌تواند سهم بزرگی از مشکلاتش را پشت سر بگذارد. اما این طرح‌های حمایتی که بعد از آمریکا در برخی از کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه و برخی از کشورهای آسیایی از جمله چین اجرا شد از نظر صنعتگران کشور آلمان و کارشناسان اقتصادی کمیسیون اروپا نادرست است. مبلغ کمک مالی فرانسه به خودروسازان در مقایسه با حمایت‌های آمریکا از این صنعت بسیار ناچیز است‌. دست‌اندرکاران اقتصادی اتحادیه اروپا معتقدند ادامه این روند در ایالات متحده آمریکا سبب تضعیف صنعت خودروسازی اروپا می‌شود و یک انحصار یک جانبه در بازار ایجاد خواهد کرد. آنگلا مرکل نخست وزیر کشور آلمان در سخنرانی اخیر خود در حضور خودروسازان این کشور از طرح حمایت آمریکا از خودروسازان انتقاد کرد و گفت: «مداخله دولت در صنعت خودروسازی و حمایت مالی از آنها سبب برهم خوردن فضای رقابتی بازار می‌شود. از طرف دیگر ارائه کمک‌های مالی به خودرسازان راه حلی موقتی است و در دراز مدت نمی توان آن را اجرا کرد‌.» از نظر مرکل خودروسازان باید به فکر پیدا کردن راه حلی دراز مدت باشند زیرا طرح‌های اجرا شده در آمریکا همچون سر پوشی است که فقط مشکلات را برای مدتی پنهان می‌کند و بعد ازعمیق‌تر شدن دوباره نمایان می‌شود.»

وی ادامه داد: «من با بقای صنعت خودروسازی آمریکا مخالفتی ندارم ولی مساله این جاست که این بقا نباید زمینه ساز نابودی دیگر شرکت‌های خودروسازی دنیا شود‌. باید قوانین سازمان تجارت جهانی در این کشور کاملا اجرا شود‌.» به هر حال دولتمردان اروپایی هفته گذشته اعلام کردند طرح‌هایی برای حمایت از خودروسازان اجرا خواهند کرد ولی در این جلسه تاکید شد که این طرح‌ها باید به صورت هماهنگ اجرا شود و در مبلغ کمک به خودروسازان رقابت ایجاد نشود.