صنعت خودرو  ژاپن در گرداب بحران مالی جهان

مونا مشهدی رجبی

با افزایش بحران در بازار خودروی جهان و کاهش تقاضا برای خودروهای تولیدی در کشورهای مختلف، سه شرکت بزرگ خودروسازی ژاپن اقدام به کاهش تولید خود کردند. در این میان شرکت تویوتا که برای اولین بار بعد از هفتاد و یک سال با زیان مالی مواجه شد ،بیشتر از دیگر شرکت‌ها تولید خود را تعدیل کرد.

مطالعات نشان می‌دهد در ماه نوامبر سال جاری میلادی تولید شرکت تویوتا ۲۷‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و به ۵۸۹‌هزار و ۵۰۵ دستگاه خودرو رسید. در این ماه تولید در کارخانه های تویوتا در اتحادیه اروپا ۵۵‌درصد تنزل یافت که دلیل اصلی آن رکود اقتصادی اتحادیه اروپا و بحران اعتباری در این مناطق بود.

سخنگوی شرکت تویوتا در مورد کاهش تولید این شرکت در ماه نوامبر سال جاری گفت: «نرخ کاهش تولید در ماه نوامبر سال جاری بیشترین نرخ کاهش ماهانه طی دو دهه اخیر بوده است و برای شرکت‌های بزرگی مثل تویوتا زنگ خطری محسوب می‌شود. شرکت تویوتا دومین شرکت خودروسازی در جهان پیش‌بینی کرد در سال مالی جاری برای اولین بار طی ۷۱ سال اخیر با زیان مالی مواجه شده است.

این شرکت آخرین بار در سال ۱۹۳۸ میلادی زیان مالی را تجربه کرده بود و هم اکنون با برآوردهای کنونی نه تنها در سال مالی جاری بلکه در سال مالی آینده نیز زیان‌های کلانی را تجربه خواهد کرد.

شرکت تویوتا پیش‌بینی کرد در سال مالی جاری که روز ۳۱ مارس سال ۲۰۰۹ میلادی به پایان می‌رسد، زیانی برابر با ۱۵۰‌میلیارد ین معادل ۷/۱میلیارد دلار آمریکا را تجربه می‌کند. این در حالی است که در برآوردهای قبلی پیش‌بینی شده بود تویوتا سودی معادل ۶۰۰‌میلیارد ین به دست آورد.

سود اجرایی شرکت تویوتا در سال مالی گذشته برابر با ۲۷/۲هزار‌میلیارد ین و سود خالص آن برابر با ۷/۱‌هزار‌میلیارد ین بود.

در ماه نوامبر سال جاری میلادی هوندا دومین شرکت خودروسازی کشور ژاپن تولید خود را ۱۰‌درصد کاهش داد.

این شرکت در ماه مذکور ۳۲۶‌هزار و ۱۷۶ دستگاه خودرو در سراسر جهان تولید کرد. نیسان نیز با کاهش ۳۴‌درصدی تولید در ماه نوامبر ۲۲۲‌هزار و ۲۱۲ دستگاه خودرو روانه بازار مصرف کرد.

رییس اتحادیه خودروسازی ژاپن در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ در مورد دلیل کاهش تولید گفت: «در ماه‌های اخیر سودآوری شرکت‌های خودروسازی و درآمد آنها تنزل پیدا کرده است. رکود اقتصاد جهانی و ناتوانی مردم در خرید خودروها سبب شد تا اغلب شرکت‌های خودروسازی جهان اقدام به کاهش تولید کنند و شرکت‌های ژاپنی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

جونیچی یاماکی یکی از تحلیل گران بازار خودرو در کشور ژاپن در این مورد می‌گوید: «از ماه اکتبر سال جاری تا کنون بازار خودروی تمامی کشورهای صنعتی جهان راکد بوده است و با توجه به وضعیت بازارهای مالی و نتیجه بخش نبودن مداخلات پی در پی دولتها در اقتصاد انتظار می‌رود این رکود تا انتهای سال ۲۰۰۹ میلادی نیز ادامه داشته باشد. بنابراین خودروسازها باید خود را برای موقعیت تازه ای آماده کنند.»

همچنین فروش تویوتا در بازار آمریکا در ماه نوامبر سال جاری ۳۴‌درصد و در اتحادیه اروپا ۳۵‌درصد کاهش یافت.

در ماه نوامبر سال جاری فروش تولیدات هوندا نیز در بازار آمریکا ۳۲‌درصد تنزل یافت که بیشترین نرخ کاهش ماهانه از سال ۱۹۸۱ میلادی تا کنون بود.

فروش تولیدات این شرکت در اروپا با کاهش ۳۴‌درصدی مواجه است. هوندا پیش‌بینی می‌کند تا انتهای سال مالی جاری ۶۵/۳میلیون دستگاه خودرو در جهان به فروش برساند در حالی که در برآوردهای گذشته انتظار می‌رفت ۱۵/۴میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان فروخته شود.

شرکت هوندا انتظار دارد در سال مالی جاری ۵۹/۱‌میلیون دستگاه خودرو در آمریکای شمالی بفروشد در حالی که در برآوردهای قبلی میزان فروش در آمریکای شمالی برابر با ۷۳۵/۱ دستگاه خودرو بوده است.

شرکت هوندا اعلام کرده است در سال مالی جاری تولید خود را ۳۱۴‌هزار دستگاه و شمار شاغلان خود را ۱۲۱۰ نفر کاهش داده است. هوندا اعلام کرد در ماه نوامبر سال جاری تولید این شرکت در بازار ژاپن ۹/۳درصد تنزل پیدا کرد. در این ماه هوندا در ژاپن ۱۱۴‌هزار و ۵۶۵ دستگاه کاهش پیدا کرد. تولید این شرکت در خارج از ژاپن با ۱۳‌درصد کاهش به ۲۱۱‌هزار و ۶۱۱ دستگاه رسید.

نیسان سومین شرکت خودروسازی ژاپن در ماه نوامبر تولید خود را در آمریکا ۶۰‌درصد و در انگلیس ۳۴‌درصد کاهش داد.

این شرکت اعلام کرد از اول ژانویه تا انتهای مارس که سال تولیدی و مالی به پایان می‌رسد تولید خود را در بازار داخل ۷۸‌هزار دستگاه کمتر می‌کند.

مجموع کاهش تولید نیسان در سال مالی جاری برابر با ۲۲۵‌هزار دستگاه خواهد بود. تولید در شرکت مزدا موتور پنجمین شرکت بزرگ خودروسازی کشور ژاپن در ماه نوامبر سال جاری ۱۸‌درصد کاهش یافت.

این شرکت در ماه مذکور ۱۰۰‌هزار و ۶۵۸ دستگاه خودرو تولید کرد. هوندا در نیمه دوم سال مالی جاری تولید خود را ۱۷۳‌هزار دستگاه کمتر کرد. سوزوکی موتور دومین شرکت بزرگ تولید کننده خودروهای کوچک در جهان در این ماه تولید خود را ۳ / ۱۰درصد کمتر کرد. مجموع تولید سوزوکی در این ماه برابر با ۲۰۸‌هزار و ۵۷ دستگاه بود. تولید این شرکت در ژاپن با ۳/۷‌درصد کاهش یافت و به ۹۹‌هزارو ۸۵۹ دستگاه رسید.