رونمایی فیس‌لیفت تندر ایران‌خودرو ، یک سال دیگر

گروه خودرو- یکی از بندهای مهم و قابل توجه قرارداد پلت‌فرم مشترک بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و کمپانی رنو- نیسان ساخت فیس لیفت خودروی ال-۹۰ پس از تولید انبوه و سودآور شدن این خودرو در ایران است. بندی که شرکت رنو آن را در تمامی قراردادهای خارجی خود، برای عرضه پلت‌فرم مشترک اعمال کرده است. در‌حال‌حاضر شرکت داچیا در رومانی که قراردادی شبیه ایران در ساخت تندر-۹۰ دارد، پس از تولید و فروش مستمر ال-۹۰، مجوز فیس لیفت این خودرو را از رنو اخذ و تولید آن را آغاز کرده است.

به گفته مقامات رنو، فیس لیفت ال-۹۰ داچیا پس از تولید انبوه، به بازار عرضه شده است؛ روالی که بسیاری از خودروسازها آن را رعایت می‌کنند، یعنی عرضه فیس لیفت یک خودرو پس از سه تا پنج سال تولید مستمر. این در حالی است که دو شرکت داخلی متولی خودرو تندر - ۹۰ با توجه به تقاضای بالا برای این خودرو و همچنین تولید تنها ۶۰هزار ال-۹۰ تولید فیس لیفت آن را آغاز کرده‌اند؛ فیس لیفتی که شرکت پارس عجله‌ای در رونمایی از آن داشت.

این شرکت سه‌شنبه گذشته طی مراسمی، از فیس لیفت تندر-۹۰ در شرایطی رونمایی کرد که تاریخ دقیقی از عرضه آن به بازار اعلام نکرد. فیس لیفت این شرکت بسیار سطحی بوده و به اعتقاد برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو، رونمایی شتابزده آن جای سوال داشت، چرا که بلافاصله پس از رونمایی فیس لیفت این خودرو فرانسوی، شرکت رنو پارس اعلام کرد که پارس خودرو، مجوزی مبنی بر طراحی فیس لیفت تندر- ۹۰ از شرکت رنو اخذ نکرده است.

اما همزمان با رونمایی فیس لیفت تندر ۹۰ پارس خودرو، شرکت ایران‌خودرو نیز اعلام کرد که ساخت فیس لیفت این شرکت در دستور کار قراردارد اما زمان تولید و عرضه آن نامشخص است. منوچهر منطقی یکشنبه گذشته به این نکته اشاره کرد که «فیس لیفت تندر- ۹۰ این شرکت را زمانی رونمایی می‌کند که فاصله پرده‌برداری و عرضه آن کمتر از ۶ ماه باشد، ولی اگر قرار باشد ۱۸ ماه دیگر عرضه شود، رونمایی آن کار حرفه‌ای نخواهد بود.» بنابراین هرچند دو شرکت در یک قرارداد واحد ذینفع بوده و اشتراکات بسیاری در تولید خودرو تندر- ۹۰ دارند اما برخی تکروی‌ها که منجر به ارتقای کیفیت یک خودروی تولیدی نسبت به دیگری شده و یا ساخت فیس‌لیفت‌های جداگانه، از ناهماهنگی تولید این خودرو در ایران خبر می‌دهد. به‌طوری‌که فیس‌لیفت پارس‌خودرو که فیس‌لیفتی کاملا سطحی می‌باشد، با فیس‌لیفت ایران‌خودرو که متعلق به داچیای رومانی است و تغییرات گسترده‌تری را نیز در بر می‌گیرد، بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. با این مقدمه به مقایسه فیس‌لیفت تندر- ۹۰ در دو شرکت تولیدکننده داخلی می‌پردازیم.

فیس‌لیفت تندر ایران‌‌‌خودرو

به گفته یکی از مسوولان تندر- ۹۰ ایران‌خودرو، فیس لیفتی که این شرکت قرار است سال آینده وارد بازار کشور کند دقیقا همانی است که در شرکت داچیا به تولید می‌رسد. این در شرایطی است که مقایسه آن با تندر فیس‌لیفت شده پارس‌خودرو به جز یکی دو مورد از تفاوت‌های آشکار این دو حکایت دارد. تندر مدنظر ایران‌خودرو در بخش‌هایی مانند صندوق عقب و درها، آینه‌های بغل، داشبورد، سپرها و ... تغییر کرده که در مقایسه با تندر پارس‌خودرو، نسبتا اساسی‌تر به نظر می‌رسد.

در این محصول ارتفاع صندوق عقب که مورد اعتراض مشتریان ایرانی قرار دارد، کمتر شده و ظاهر زیباتری نسبت به تندر فعلی پیدا کرده است. البته این به معنای کم حجم‌تر شدن فضای داخلی صندوق نیست. همچنین برای راحتی راننده، یک عدد شاسی روی بدنه صندوق عقب نصب، که با فشردنش درب باز می‌شود. در این تندر به سبب ایجاد هارمونی بیشتر تغییراتی در آینه‌های بغل و درهای خودرو ایجاد و رودری داخلی درها نیز تغییر پیدا کرده است. از سوی دیگر دستگیره‌ای نیز از داخل برای درهای تندر تعبیه شده که راحتی بیشتر سرنشینان را در باز و بسته کردن آن به دنبال دارد. از دیگر تغییرات تندر فیس‌لیفت ایران‌خودرو باید به فضای داخلی آن اشاره کرد که با توجه به تغییرات داشبورد و کیلومتر شمارش، شبیه ساندرو (محصولی دیگر بر پایه پلت‌فرم X۹۰) شده است. همچنین مه‌شکنی روی سپر عقب تندر قرار گرفته که از عوض شدن جای آن در مقایسه با تندر فعلی حکایت می‌کند. این در حالی است که چراغ‌های جلوی این محصول نیز حالتی براق و در نتیجه زیباتر پیدا کرده‌اند. همچنین فاصله میان دو چرخ جلو نیز تغییر پیدا کرده و ۲ سانت زیادتر شده که البته این تغییر بین دو چرخ عقب نیز قابل مشاهده است. از دیگر نکات قابل توجه در فیس لیفت تندر ایران خودرو نیز باید به افزایش چهار سانتی طول آن اشاره کرد به نحوی که با کمی دقت می‌توان به آن پی برد. این فیس لیفت همچنین در بحث ایمنی نیز تغییراتی داشته که طی آن چسبندگی‌اش به جاده بیشتر شده و از طرفی با اضافه شدن سیستم توزیع الکتریکی به این محصول، فرمان‌پذیری‌اش در حالت استفاده از ترمز ضد قفل (ABS) بیشتر شده است. ظاهرا قرار است تندر فیس‌لیفت شده ایران‌‌خودرو یک سال دیگر رونمایی شود.