گروه خودرو - ورود پژو 206 به خط تولید ایران‌خودرو را بسیاری از کارشناسان، نقطه عطفی در صنعت‌خودرو ایران می‌دانند. محصولی که هفت سال پیش دعوت بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه را پذیرفت و تولید آن طی آخرین سال حاکمیت منوچهری غروی بر ایران‌خودرو آغاز شد.

این در شرایطی است که با گذشت این هفت سال و با فاکتور گرفتن از خودروی تندر-۹۰، ۲۰۶، بالاترین ارزبری را در تمامی خودروهای تولید داخل این شرکت، دارد. به گفته مجتبی شیواپور قائم‌مقام ارشد ایران‌خودرو هم‌اکنون ارزبری ۲۰۶ به دو هزار یورو رسیده، که با توجه به رشد نسبی سطح کمی‌و‌کیفی قطعه‌سازان داخلی، این رقم به تدریج کاهش خواهد یافت. آن طور که کارشناسان امر می‌گویند این محصول در بدو ورودش به ایران‌ حدود هفت هزار و ۳۰۰یورو ارزبری داشت که با این حساب می‌توان روند تعدیل این ارزبری را نسبتا مثبت دانست. در حال حاضر ۷۰درصد قطعات پژو ۲۰۶ در داخل و ۳۰درصد باقیمانده نیز از خارج تامین می‌شود.
این در حالی است که موتور این محصول به صورت اورجینال از شرکت پژو فرانسه در اختیار ایران‌خودرو قرار می‌گیرد و یکی از دلایل ارزبری دو هزار یورویی آن را باید به همین موضوع ربط داد.
بالاترین ارز بری برای تندر-۹۰
این بار نه قصد داریم به تعهدات عقب‌ مانده تندر-90 بپردازیم و نه می‌خواهیم در باب افزایش قیمت و یا توقف احتمالی تولید این خودرو گزارش دهیم، بلکه موضوع به ارزبری این محصول مربوط است.
تندر-۹۰ برخلاف سایر خودروهای تولید داخل، از همان ابتدا درصد تولید قطعات داخلی‌و‌خارجی آن مشخص بود. بنا به قرارداد منعقد شده میان خودروسازان ایرانی و رنو فرانسه، استارت تولید این محصول با ۶۰درصد تولید داخل و ۴۰درصد تامین از خارج زده شد و بنا به گفته احمد نعمت‌بخش رییس انجمن خودروسازان هم‌اکنون این نسبت، ۶۰ به ۳۵ شده است به نحوی که تندر-۹۰ هم‌اکنون ارزبری حدود دو هزار و ۳۴۵یورو دارد. یعنی بالاترین ارزبری میان کل خودروهای تولید داخل؛ البته شرایط تندر با ۲۰۶ چندان قابل‌مقایسه نیست، چراکه پژو بعید است به این زودی اجازه تولید قطعات موتور ۲۰۶ را به ایران‌خودرو بدهد، در حالی که آینده در نظر گرفته شده برای تندر، حکایت از صد درصد ساخت داخل شدن آن دارد.
300 برای 405 و 400 برای پارس
پژو ۴۰۵ را به نوعی باید محصول صد درصد داخلی خواند. چراکه بنا به گفته کارشناسان ۹۵درصد قطعات این خودرو به تولید داخلی رسیده و ۱۰سال نیز از حضورش در ایران می‌گذرد. این در شرایطی است که همین ۵درصد تامین قطعه از خارج خودروی مذکور، ارزبری حدود ۳۰۰یورو دارد. به گفته برخی مسوولان ایران‌خودرو، این میزان ارزبری بیشتر به قطعات و تجهیزات الکتریکی ۴۰۵ مربوط است. این محصول قدیمی که پیوند‌دهنده ایران خودرو و پژو به حساب می‌آید در بدو تولید بیش از پنج‌هزار یورو ارزبری داشت.
پژو پارس نیز که ایران خودرویی‌ها بدنه‌اش را طراحی کرده و هشت سال پیش تولید آن را استارت زدند کمی بیش از این میزان ارزبر بود که ظاهرا هم اکنون ارزبری حدود 400یورو را دارا است. بنا به گفته شیواپور مدیرعامل پیشین ساپکو با توجه به رشد کمی و کیفی قطعه‌سازان داخلی و باز بودن دستشان برای تولید تمام قطعات پژو پارس و البته 405، در آینده‌ای نه چندان دور ارزبری این دو محصول به کمترین حد خواهد رسید. این در شرایطی است که شنیده‌ها از حذف 405 و پارس از خط تولید طی سال‌های آتی خبر می‌دهد. هر چند ارزبری پژو پارس نیز مانند 405، بیشتر با قطعات و تجهیزات الکتریکی آن ارتباط دارد، اما با نصب موتور پایه گاز EF7 (ملی) روی این دو، ارزبری 300 و 400یورویی آنها با سرعت بیشتری پایین خواهد آمد.
روآ ارزبری ندارد
پژو روآ علاوه بر آنکه مشتری و سود ندارد، از ارزبری هم محروم است! این محصول به جا مانده از میراث پیکان در حال حاضر تقریبا ساخت داخل به حساب می‌آید و به گفته برخی کارشناسان ارزبری‌اش در حد صفر است. رقیب روآ در بازار ایران یعنی پراید نیز وضعیتی مشابه را در ارزبری تجربه می‌کند. پراید تنها محصول کاملا تولید داخل سایپا محسوب می‌شود و زودتر از سایر خودروهای داخلی مسیر کاهش ارزبری را طی کرد که البته دلیلش به این موضوع برمی‌گردد که مسوولان شرکت مادر یعنی کیا کره‌‌جنوبی پلت‌فرم پراید را کاملا به سایپا فروختند.
سمند در یک قدمی ملی شدن
محصول ملی ایران خودرو راه چندانی تا رسیدن به ارزبری صفر و ملیت کامل ندارد. به گفته مسوولان ارشد این شرکت ارزبری سمند، هم اکنون 50 یورو است و تا اواخر پاییز امسال به صفر خواهد رسید. این محصول هفت سال پیش روی پلت‌فرم پژو 405 طراحی و تولید شد.