ایسنا- در حال حاضر موضوع تیونینگ خودرو در کشور با حرف و حدیث‌های زیادی مواجه شده است. جهت‌گیری‌ها نیز به سمتی است که انگار قرار است خودروها با انجام تغییراتی غیر ایمن شوند؛ این در حالی است که تیونینگ یعنی ارتقای فنی، رفاهی و ایمنی.

احمد کلهر ـ کارشناس لوازم جانبی و آپشن خودرو ضمن اظهار این مطلب خاطرنشان کرد: خودروهای سفارشی قدمتی ۹۰ ساله را تجربه می‌کنند که از رنگ گرفته تا افزودن قطعات جانبی طبقه‌بندی شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که اقلیم تهران برای خودروهای کروکی مناسب است، افزود: در کشور و در صنعت آپشن (افزودن امکانات جانبی) فقط ایران خودرو و تا حدودی گروه بهمن و آن هم به صورت محدود دست به فعالیت‌هایی زده‌اند، ولی متاسفانه سایپا عملکردی در این زمینه نداشته و این در حالی است که چنین نیازی برای خودروهای آپشن در کشور به شدت وجود دارد.

به گفته وی بحث بعدی که تیونینگ در صنعت خودرو دنبال می‌کند، افزایش ایمنی است. وقتی ارتقاع خودرویی با سطح جاده منطقی می‌شود، خودرو می‌تواند در پیچ‌ها مانور و سرعت عمل بیشتری داشته باشد که با تنظیم کمک فنرهای ویژه این کار قابل انجام است؛ این در حالی است که خودروسازان به دلیل ویژگی‌های خاص جاده‌ها، خودرو را با ارتفاع بالا عرضه می‌کنند.

وی در خصوص دلیل از دست رفتن تیونینگ در جاده‌های ناهموار توضیح داد: این کاردر بخش خدمات گارانتی به نفع خودروسازان است، ولی باید توجه داشت که به دلیل وجود دست‌اندازهای ناهموار در جاده‌ها این عملکرد تیونینگ به نوعی کارایی خود را از دست می‌دهد، ولی در مقابل مزیت دیگری به خصوص در پایداری خودرو در جاده دارد. بسیار می‌شنویم که علت تصادفات، عدم مهارت راننده در کنترل خودرو اعلام می‌شود. حال چطور می‌توان یک خودروی نافرمان را کنترل کرد؟

او خاطرنشان کرد: شاید جوانان علت بسیاری از تصادفات باشند، اما آپشن و لوازم جانبی نمی‌توانند مقصر باشند، زیرا به عنوان مثال یکی از دلایلی که پلیس بزرگراه از زانتیا استفاده می‌کند، بدون شک امکان استفاده از سیستم تغییر ارتفاع خودروست.

وی در ادامه به برخورد پلیس با کسانی که از خودروهای تیونینگ شده استفاده می‌کنند، اشاره کرد و یاد آور شد: پلیس اگر می‌خواهد با دارنده خودروهای تیونینگ شده برخورد کند، باید قانونی تعریف شده در این زمینه داشته باشد. به عنوان مثال تاکنون مشخص نشده که ارتفاع مجاز خودرو از سطح جاده باید چقدر باشد و از سوی دیگر ارتفاع مجاز سرعت گیرها نیز باید تعیین شود. متاسفانه با این‌که هیچ قانون مشخصی وجود ندارد، اما برخوردهای بی‌ضابطه و سلیقه‌ای بسیاری نیز در این زمینه صورت می‌گیرد.

کلهر افزود: در بحث تیونینگ اگر خودرویی با تغییراتی بسیار در شکل‌ خاص به حدی تغییر یابد که نام و مارک خودرو قابل شناسایی نباشد، این کار جرم محسوب می‌شود و به نظر من پلیس باید در اینجا وارد عمل شود؛ نه این‌که تنها به دلیل تغییرات در شکل ظاهر همانند تغییر شکل جلو پنجره یا اضافه شدن یک فلاپ، از حرکت آن ممانعت به عمل آورد.

وی در ادامه لوازم جانبی صنعت آپشن را مورد اشاره قرار داد و با عنوان این که در حال حاضر استفاده از فرمان خلبانی ممنوع است و این نوع فرمان در مواقع اضطراری خطرناک است، تصریح کرد: فرمان‌های اسپرت خوبی با چسبندگی خوب و وزن سبک وجود دارد که ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد و با ۸ پیچ با محل مورد نظر خود اتصال می‌یابد که تمام این ویژگی‌ها به معنی ایمنی بیشتر است، ولی جلوی نصب آن گرفته می‌شود، با این تصور که کمپانی سازنده خودرو چون بر روی محصولش نصب نکرده غیر استاندارد است. بله البته اگر بنا بود سایپا روی پراید فرمان اسپرت، رینگ ممتاز، لاستیک مرغوب، سیستم صوتی با تفکیک خوب صدا و چرم داخل و سان روف و امثال آن اضافه کند، این خودرو حداقل باید ۱۷ میلیون تومان فروخته شود.

او ادامه داد: در مورد صندلی اسپرت که علاقه‌مندان به صنعت تیونینگ استفاده می‌کنند، باید گفت که این صندلی دارای اسکلت کاملا فلزی است که تا بالای سر راننده را محافظت می‌کند. از چهار نقطه به کف خودرو پیچ می‌شود و دارای کمربند خاص و بسیار ایمن است و نسبت به صندلی معمولی خودرو سبک‌تر بوده که این مساله باز هم افزایش ایمنی برای سرنشین را به همراه دارد.

وی در این باره با ذکر مثالی توضیح داد: استفاده از رینگ با آلیاژهای خاص و لاستیک‌های مرغوب و حرفه‌ای موجب پایداری و کنترل دقیق‌تر خودرو در پیچ‌ها و مخاطرات می‌شود. یک تایر در عرض ـ فاو و نوع گرید برای خودرو منطقی دارد که جوانان آگاهانه و برای افزایش قابلیت خودرو دست به تغییر لاستیک خودرو می‌زنند.

این فعال صنعتی در پاسخ به این که با توجه به تفاسیر یاد شده آیا نظارتی روی کار فعالان تیونینگ کار از سوی موسسه استاندارد با توجه به حساسیت کاری آنها صورت می‌گیرد؟ اظهار کرد: اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی هیچ استاندارد یا قانونی درباره لوازم جانبی خودرو ندارد. در مورد ترجمه قوانین در این زمینه نیز صنف فعالی در کشور وجود ندارد. در کل باید گفت که برای لوازم رفاهی ایمنی و آپشن هیچ محدودیت و قانونی نبوده و نظارتی هم صورت نمی‌گیرد.