غربت دوگانه‌سوزها

گروه خودرو - سال گذشته همین روزها، برایشان سر و دست می‌شکستند، هرچند قیمت‌شان بالا رفته بود اما بین مشتریان داخلی، خواهان زیادی داشتند و بازارشان حسابی گرم به نظر می‌رسید. به هر حال بنزین سهمیه‌بندی شده بود و مردم از بیم خالی ماندن باک خودروهای خود، دوگانه‌سوزها را راهی مناسب و چاره‌ساز در این باب می‌دیدند. آن روزها هرچند مسوولان امر نیز بیش از پیش مردم را به استفاده از خودروهای دوگانه‌سوز تشویق و ترغیب می‌کردند اما امکانات و زیرساخت‌ها در این زمینه به هیچ‌وجه با این تشویق و ترغیب‌ها تناسب نداشت. خودروسازان محصولات دوگانه‌سوزشان را بدون مخزن به مشتریان تحویل می‌دادند و از طرف دیگر تعداد جایگاه‌های سوخت‌گیری گاز (CNG) بسیار اندک بود. خود این خودروها نیز به دلیل آنکه سیستم سوخت‌رسانی‌شان بر پایه بنزین قرار داشت هنگام استفاده از گاز دچار افت توان حدودا ۲۰درصدی شده و همچنین برخی قطعات موتور نیز به دلیل آنکه گاز سوختی خشک به حساب می‌آید پس از مدتی با خوردگی مواجه می‌شدند. با تمامی این مشکلات، مشتریان داخلی تا اوایل زمستان سال پیش، استقبال چشمگیری از دوگانه‌سوزها به عمل آوردند و این استقبال زیاد موجبات گران شدن خودروهای مذکور را فراهم کرد. به نحوی که اختلاف قیمتی نسبتا شدید بین محصولات بنزین‌سوز با نوع دوگانه‌سوزشان در بازار به وجود آمد و گاهی این شکاف تا یکی دو میلیون تومان نیز می‌رسید اما دوران عزت دوگانه سوزها به نوعی همزمان با اوج سرمای زمستان ۸۶ به تدریج پایان یافت و خاطره تلخی که قطعی گاز و تعطیلی جایگاه‌های CNG در ذهن مردم به جای گذاشت، سبب شد تا با آغاز سال جدید، دوگانه‌سوزها علاوه بر آن که از تب و تاب افتادند مشتریان داخلی نیز به آنها پشت کرده و این خودروها کم‌کم به انزوا رفتند.

به نحوی که هم‌اکنون با وجود فرارسیدن اوج سفرهای تابستانی نیز استقبال چندانی از دوگانه‌سوزها به عمل نمی‌آید و به گفته نمایشگاه‌داران بازار آنها سرد و راکد است.

این در حالی است که وزیر صنایع و معادن چندی پیش اعلام کرد در آینده فروش خودروهای دوگانه‌سوز فاقد موتور پایه گازسوز ممنوع می‌شود.

موتور پایه گازسوز (EF۷) توسط ایران‌خودرو و با مشارکت یک شرکت آلمانی طراحی و در تیراژی اندک به تولید رسیده است.

این موتور هم‌اکنون روی تعدادی از سمندهای تولیدی سوار شده و احتمالا مهر ماه امسال به مشتریان داخلی عرضه می‌شود.به گفته ایران‌خودرویی‌ها موتور EF۷ مشکلات فنی دوگانه‌سوزهای فعلی را از لحاظ افت توان و خوردگی قطعات‌ نخواهند داشت.

همچنین قرار است طبق وعده مسوولان امر تا پایان سال‌جاری تعداد جایگاه‌های CNG در کشور به دو هزار جایگاه برسد.

قیمت دوگانه‌سوزهادر بازار

در حال حاضر دیگر خبری از اختلاف یکی دو میلیونی بین دوگانه سوزها و مدل‌های بنزین‌سوزشان نیست و حتی در برخی موارد این اختلاف درحد صفر است. به‌عنوان مثال درحال حاضر پژو پارس معمولی در هر دو مدل دوگانه‌سوز و بنزین‌سوز با قیمت ۱۸ میلیون‌و‌۸۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در سایر محصولات نیز شکاف قیمتی، نسبتا پایین است. هم‌اکنون پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز، ۲۰۰ هزار تومان از مدل بنزین‌سوزش گران‌تر بوده و با قیمت ۱۵ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. سمند معمولی دوگانه‌سوز هم در‌حال‌حاضر قیمتی برابر ۱۴ میلیون‌و‌۲۰۰هزار تومان را دارا است درحالی که مدل بنزین‌سوز این خودرو با قیمت ۱۳میلیون‌و‌۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. همچنین مدل محبوب سمند یعنی LX در‌حال‌حاضر اختلاف قیمتی حدود ۳۰۰ هزار تومان را میان دو مدل دوگانه‌سوز و بنزین‌سوز خود تجربه می‌کند به‌نحوی که LX دوگانه‌سوز با قیمت ۱۶میلیون‌و‌۵۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد و نوع بنزین‌سوز آن نیز دارای قیمتی برابر با ۱۶میلیون‌و‌۲۰۰هزار تومان است.

پژو روآ هم که این روزها بازاری بسیار سرد را در مقابل خود می‌بیند و با عدم استقبال مشتریان داخلی روبه‌رو است در مدل بنزین‌سوز با قیمت ۸میلیون‌و‌۳۵۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود و نوع دوگانه‌سوزش نیز قیمتی برابر با ۸میلیون‌و‌۷۰۰هزار تومان را دارا است درحالی که پراید، رقیب قدرتمند روآ در مدل دوگانه‌سوز خود با قیمت ۸میلیون‌و‌۵۰۰هزار تومان به‌فروش می‌رسد و پراید بنزین‌سوز هم قیمتی برابر با ۸میلیون‌و‌۵۰۰هزار تومان را دارا است. البته به جز دوگانه‌سوز‌‌های فعلی موجود در بازار کشور، ایران‌خودرو دونوع دوگانه‌سوز دیگر را به نام‌های پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V۱ و V۱۰ طراحی و تولید کرده که هنوز اطلاعات چندانی از نحوه عرضه و قیمت آنها در بازار در دست نیست!