مولفه‌های تاثیرگذار در انتخاب خودرو

گروه خودرو- اگر چه این روزها بهای نفت و به تبع آن افزایش قیمت بنزین موجب شده همه نگاه‌ها متوجه هزینه سوخت خودروها شود اما واقعیت این است که هزینه‌های واقعی یک خودرو را نه تنها بهای سوخت مصرفی آن بلکه هزینه‌های نگهداری، بیمه و مالیات‌های متعلقه تعیین می‌کند.

موج نوظهور گرایش به خرید خودروهای کوچک و ارزان موجب شده بیشتر مردم به خرید این خودروها رغبت نشان دهند اما واقعیت این است که هزینه‌های یک خودروی کوچک همیشه کمتر از هزینه‌های خودرویی از کلاس بالاتر نیست.

به عبارت ساده‌تر وقتی به صرفه‌جویی اقتصادی استفاده از خودرو می‌پردازیم ابعاد خودرو همیشه مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار است. بخش اعظم هزینه‌های استفاده از خودرو معمولا آنهایی است که اصلا به چشم نمی‌آید و به بخش پنهان کوه یخ می‌‌ماند.

اتحادیه مالکان خودرویی در ایالات‌متحده (AAA) اخیرا اقدام به انتشار گزارشی در مورد نحوه تصمیم‌گیری خریداران خودرو کرد که در نوع خود جالب توجه بود. آنچنان که کریستی هاید سخنگوی این نهاد می‌گوید یافتن مناسب‌ترین خودرو برای هر فرد مستلزم دسته‌بندی نیازها و انتظارات او است.

بهترین شیوه برای یافت خودروی مناسب دسته‌بندی نیاز و انتظارات است. بعضی‌ها فقط به پایین بودن قیمت خودرو می‌اندیشند، گروهی کاهش هزینه‌های نگهداری و استفاده از خودرو را مدنظر دارند و برخی به استحکام و قابل اعتماد بودن خودرویی که سوار می‌شوند، اهمیت می‌دهند.

براساس بررسی‌های انجام‌شده اگر قرار باشد خریداری صرفا به خاطر پایین بودن سوخت خودرویی را در بازار جهانی خریداری کند یکی از بهترین گزینه‌ها تویوتا یاریس است که قیمتی در حدود یازده هزار و پانصد دلار دارد. با وجود آن که مصرف یاریس در هر صد کیلومتر از ۵/۶لیتر فراتر نمی‌رود و از این بابت خرید آن صرفه جدید اقتصادی قابل‌توجه به ارمغان می‌آورد اما افت قیمت شدید این محصول به ازای هر سال کارکرد این مزیت را بی‌اثر می‌کند.

اگرچه این آمار و ارقام لااقل در ایران کاربردی ندارد چون خریداران خودرو اولا با گزینه‌های زیادی برای خرید مواجه نیستند و علاوه‌بر آن معمولا محاسبه در خریدهای ما نقش چندانی ندارد اما می‌تواند پنجره‌ای به وضعیت بازار جهانی خودرو بگشاید. موسسه‌ای در ایالات‌متحده موسوم به وین‌نستریک هر ساله اقدام به تهیه فهرستی از پرهزینه‌ترین خودروها که در واقع گران‌ترین خودروها برای مصرف‌کننده هستند، می‌کند.

برای تهیه این فهرست به مولفه‌هایی چون بهای خودرو، میزان سوخت مصرفی آن در یک سال برمبنای کارکرد سالانه ۲۰هزار کیلومتر، افت قیمت خودرو طی دوره پنج سال، بیمه و سایر هزینه‌های نگهداری توجه می‌شود.

خودروهایی که در چارچوب رتبه‌بندی به عنوان ارزان‌ترین خودروها معرفی می‌شوند الزاما قیمت‌های پایینی ندارند و ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار تلقی نمی‌شوند.

به عنوان مثال اگرچه کادیلاک DTS با قیمت ۴۳هزار دلاری‌اش خودرویی ارزان تلقی نمی‌شود اما با توجه به اینکه افت قیمت این خودرو پس از ۵ سال کارکرد در حدود ۳۸درصد است و هزینه بیمه آن در این مدت از ۱۰درصد کل قیمت خودرو فراتر نمی‌رود، خودرویی ارزان و قابل توجه است.

در ایالات‌متحده و کشورهای غربی نرخ بیمه خودروها با ابعاد خودرو و نمره‌ای که در آزمون‌های تصادف کسب می‌کند و عمر خودرو رابطه‌ای مستقیم دارد. بیمه‌گرها برای خودروهایی که نمره خوبی در آزمون تصادفات گرفته‌اند و ابعاد بزرگ‌تری دارند به دلیل آنکه احتمال آسیب دیدن سرنشینان با این خودروها در حوادث جاده‌ای کمتر است نرخ بیمه کمتری را طلب می‌کنند در حالی که بین نرخ بیمه‌نامه و عمر خودرو رابطه‌ای مستقیم وجود دارد و با بالا رفتن عمر خودرو هزینه بیمه آن نیز افزایش می‌یابد.

این بدان معنا است که اگرچه خودروهای کوچک و ارزان هزینه کمتری را از بابت مصرف بنزین به مالک تحمیل می‌کنند اما هزینه استفاده از آنها در درازمدت بیشتر از خودروهای بزرگ و گران‌قیمت‌تر است.

درست است که بخش اعظم این محاسبات در خریدهای ما جایی ندارد و با توجه به تعرفه بازار واردات خودروهای خارجی بازار خودرو تحت سیطره معدود محصولات خودروسازهای داخلی قرار گرفته و از سوی دیگر وضعیت افت قیمت خودرو به دلیل کارکرد و نرخ بیمه‌نامه‌ها در ایران به هیچ کجای دیگر دنیا شباهت ندارد اما با توجه به تاثیر ناچیز میزان مصرف بنزین بر هزینه‌های کلی استفاده از خودرو، از این به بعد با فراغ خاطر هر خودرویی را که دوست دارید، خریداری کنید.