بذرپاش: قیمت مناسب،کامیون‌های چینی را وارد بازار کرد

مژگان میرزایی- روز گذشته و با حضور علی سعیدلو، معاون اجرایی رییس جمهور، مهرداد بذرپاش، مدیرعامل شرکت سایپا و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تولید نسل جدید کامیون‌های FH۴۴۰ و FH۴۸۰ سوئدی و میدلام ۲×۶ فرانسوی در شرکت سایپادیزل آغاز شد. به گفته ملک، مدیرعامل شرکت سایپادیزل این شرکت در سال‌جاری تولید ۱۲ محصول جدید را در برنامه کاری خود قرار داده که با این حساب، سبد محصولات شرکت سایپا دیزل به ۳۶ محصول خواهد رسید.

تولید این مدل کامیون روز گذشته در حالی در شرکت سایپادیزل آغاز شد که سال گذشته و پس از بحران‌های سیاسی ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، دو کشور سوئد و آلمان که تامین‌کننده کامیون در ایران هستند از واگذاری و تامین کامیون‌های تولیدی و مونتاژی به کشورمان خودداری کردند که این امر کمبود کامیون در کشور را در پی داشت و موجب شد که قیمت کامیون در بازار به بیش از ۲۰میلیون تومان افزایش یابد. حال با آغاز تولید کامیون‌های سوئدی و فرانسوی در کشور این امید وجود دارد که قیمت کامیو‌ن در کشور کاهش و نیاز بازار به این طریق تامین شود. از سوی دیگرپیش از این به دلیل عدم تامین کامیون از سوی دو کشور سوئد و آلمان شرکت‌های خودروساز برای تامین نیاز بازار اقدام به واردات خودروهای چینی کردند که این کامیون‌ها نیز از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و پیش‌بینی می‌شود که در آینده مشکلات بسیاری را برای خریداران به وجود آورد.

سبد محصولات خود را گسترش می‌دهیم

ملک، مدیرعامل شرکت سایپا دیزل در مراسم افتتاح خط تولید سه کامیون جدید در این شرکت اظهار داشت: شرکت سایپا دیزل در سال جاری و به منظور ایجاد تنوع در سبد محصولات خود تولید ۱۲ محصول جدید را در برنامه کاری قرار داده که به منظور اجرایی کردن آن در ابتدای امر تولید سه کامیون جدید FH۴۸۰ و FH۴۴۰ سوئدی و میدلام فرانسوی را به مرحله اجرا درخواهد آورد و پس از آن تا پایان سال سایر محصولات جدید به مرور وارد بازار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سایپا دیزل در خصوص مشخصات کامیون‌های جدید این شرکت می‌گوید: کامیون‌های جدید دارای استاندارد یورو سه بوده و از ترمز ABS و ترمز اضطراری برخوردار است.

به گفته ملک، در‌حال‌حاضر شرکت سایپا دیزل محصولات خود را با ۳۰درصد ساخت داخل به تولید می‌رساند وسعی بر افزایش میزان ساخت داخلی محصولات خود دارد.

یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این مراسم تردد کامیون‌های با عمر بیش از ۲۵ سال در کشور بود. بر اساس طرح نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور که از سال ۸۱ به مرحله اجرا درآمد مقرر شد سالانه دوهزار کامیون فرسوده در کشور نوسازی شود که این طرح به دلیل عدم تامین کامیون و کشنده‌های مورد نیاز از سوی شرکت‌های خودروساز تاکنون با تاخیر بسیار به مرحله اجرا درآمده است.

مدیرعامل سایپا دیزل در ادامه این مراسم با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل باری در کشور اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۲۵هزار دستگاه کامیون فرسوده با عمر بالای ۲۵ سال در جاده‌های کشور تردد می‌کنند که به این تعداد باید چهارهزار کامیون بالای ۴۰ سال را نیز افزود که تردد این تعداد کامیون‌ فرسوده در جاده‌های کشور علاوه بر افزایش مصرف سوخت، کاهش امنیت جاده‌ای در کشور را نیز در پی داشته است.

گفته مدیرعامل شرکت سایپا دیزل در خصوص تردد ۲۵هزار کامیون با عمر بالای ۲۵ سال در حالی است که بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان راهداری کشور در حال حاضر بیش از ۱۸۰هزار کامیون با عمر بیش از ۲۵ سال در جاده‌های کشور در حال تردد است که این تعداد کامیون فرسوده بر اساس برنامه ستاد مدیریت حمل و نقل عمومی و مصرف سوخت باید از رده خارج و کامیون‌های جدید جایگزین آنها شوند.

به گفته ملک، مصرف سوخت ترکیبی هر کامیون فرسوده در ۱۰۰ کیلومتر ۶۵ تا ۷۰ لیتر است، در حالی که هر کامیون جدید به ۳۰ تا ۳۳ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر نیاز دارد که با توجه به متوسط پیمایش ۱۰۵هزار کیلومتر یک کامیون در سال، در صورت خروج سالانه ۲۵هزار کامیون فرسوده سالانه ۱۱تریلیون ریال، صرفه‌جویی اقتصادی ناشی از مصرف سوخت برای دولت در پی خواهد داشت.

ملک در خصوص میزان پیمایش کامیون‌ها در ایران نسبت به سایر کشورهای اروپایی نیز اظهار داشت: میزان پیمایش یک کامیون در اروپا ۲۵هزار کیلومتر است، اما در ایران پیمایش کامیون‌ها به ۱۰۵هزار کیلومتر نیز می‌رسد که می‌توان گفت کامیون‌های ایران چهار برابر کامیون‌های اروپایی تردد می‌کنند.

مدیرعامل شرکت سایپا دیزل در ادامه این مراسم در خصوص اجرای طرح خروج کامیون‌های فرسوده در سال‌جاری نیز اظهار داشت: طبق تفاهمی که با ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت صورت گرفته، قرار شد در سال‌جاری ۱۰هزار کامیون توسط شرکت سایپا دیزل نوسازی شود که ۶هزار کامیون از محل طرح‌های زودبازده و ۴هزار کامیون دیگر نیز از محل طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده تامین خواهد شد.

به گفته ملک‌، شرکت سایپا دیزل برای اجرای هر چه سریع‌تر طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده در مجموع ۳۰میلیون ریال تخفیف برای کامیون‌های خود در نظر گرفته است.

صادرات ۲۰درصدی تا سال ۱۳۹۰

مهرداد بذرپاش، مدیرعامل شرکت سایپا نیز در این مراسم اظهار داشت: در ابتدای سال‌جاری وعده اجرای ۳۰ طرح را در مجموعه شرکت سایپا داده بودیم که در حال حاضر شاهد اجرای دوازدهمین طرح در سال‌جاری هستیم. مدیرعامل شرکت سایپا در ادامه با اشاره به برنامه سمت ۹۰ این شرکت گفت: براساس برنامه سمت ۹۰ شرکت سایپا سعی دارد سهم صادرات مجموعه خود را تا ۲۰درصد افزایش دهد.به گفته بذرپاش، مجموعه شرکت سایپا در سال ۱۳۹۰ تولید یک میلیون دستگاه انواع خودرو را در برنامه کاری خود قرار داده که قرار است ۲۰درصد این حجم از تولیدات صادر و مابقی وارد بازار داخلی شود.

به گفته مدیرعامل شرکت سایپا، سهم سایپا دیزل در بازار سال گذشته در حدود ۲۱درصد بود که این سهم در سه ماه ابتدای سال جاری به ۴۵درصد رسید که این امر نشان از تحقق برنامه‌های این شرکت در سال جاری است.

۲۰هزار کامیون را نوسازی می‌کنیم

مدیرعامل شرکت سایپا در ادامه این مراسم در خصوص اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز اظهار داشت: شرکت سایپا پیشنهاد داده که به منظور نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی دولت بودجه‌ای را در اختیار خودروسازان قرار دهد تا اجرای طرح نوسازی ناوگان به سرعت به مرحله اجرا درآید.

به گفته بذرپاش، در صورت قبول طرح پیشنهادی از سوی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت شرکت سایپا دیزل، از توان تامین نوسازی ۲۰هزار کامیون فرسوده در سال برخوردار است.

عدم اجرای تعهدات از سوی شرکت‌های خودروساز در سال‌های گذشته برای اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی موجب شد که اجرای این طرح با تاخیر بسیار به مرحله اجرا درآید؛ به طوری که به گفته حسین زندی، رییس حمل‌ونقل کالای شهر تهران از زمان اجرای این طرح تاکنون تنها ۱۰درصد نوسازی کامیون‌های فرسوده محقق شده است.

مدیرعامل شرکت سایپا در این خصوص می‌گوید: مشکل این است که می‌گویند خودروسازان تجاری نمی‌‌توانند تعهدات خود را برای نوسازی ناوگان به مرحله اجرا درآورند؛ به همین منظور برای اجرای این طرح در مدت زمان کوتاه مکانیزم واردات کامیون را به مرحله اجرا درآورده‌اند؛ اما در سال جاری شرکت سایپادیزل متعهد شد که توان نوسازی ۲۰هزار دستگاه کامیون را دارد و به آن نیز عمل خواهد کرد.

از سوی دیگر بحث ورود کامیون‌های چینی نیز که از کیفیت لازم برخوردار نیستند در ناوگان حمل و نقل عمومی با اعتراض سازمان حمل و نقل و کالای شهری مواجه بود، به طوری که زندی در این خصوص معتقد است نوسازهای ناوگان حمل و نقل باری کشور با کامیون‌های بی‌کیفیت چینی تنها موجب هدر رفتن سرمایه ملی کشور منجر می‌شود و دولت باید برای بهبود این ناوگان واردات کامیون‌های باکیفیت را در دستور کار خود قرار دهد. بذرپاش در این خصوص می‌گوید: ورود کامیون‌های چینی به لحاظ قیمت آنها صورت گرفته و سعی ما نیز افزایش کیفیت این کامیون‌ها بوده به طوری که طی سال‌جاری و براساس آمار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران کامیون‌های چینی در سال‌جاری با رشد ۲۵درصدی مواجه بوده‌اند.

سعیدلو نیز در حاشیه این مراسم در مورد سیاست‌های دولت جهت کاهش عمر ناوگان سنگین کشور گفت: این مساله جزو سیاست‌های اصلی دولت است و امیدواریم طی پنج سال آینده ۱۰۰‌هزار دستگاه خودروی سنگین جایگزین خودروهای سنگین فرسوده کشور شود که البته تحقق این امر نیازمند پشتیبانی مالی دولت است. وی افزود: در صورت عملی شدن این طرح حدود‌ هزار و ۱۰۰میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت کشور صورت خواهد گرفت.

معاون اجرایی رییس‌جمهور همچنین با اشاره به سالروز ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی، در مورد میزان موفقیت اجرای اهداف این اصل در کشور گفت: دستیابی به این اهداف نیازمند اصلاح ساختار اقتصادی کشور است که مقدمات این مساله تهیه و ابلاغ شده است.