پارس‌خودرو، رشدیابنده‌ترین شرکت خودروساز در سال 86

عکس: حمید جانی‌پور

خبرگزاری فارس- مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در تشریح عملکرد مدیریتی سال گذشته خود در پارس‌خودرو گفت: پارس‌خودرو، رشد یابنده‌ترین شرکت خودروساز در سال ۸۶ بوده است.

مهرداد بذرپاش گفت: رشد ۴/۹درصدی تولید، افزایش ۸۵‌درصدی علاقه مشتریان به محصولات پارس‌خودرو، ارتقای جایگاه برند، افزایش ۱۱‌درصدی کیفیت محصولات، کمترین میزان آلایندگی محصولات در بین ۵۷ خودرو تولید داخل، کسب عنوان رشدیابنده‌ترین شرکت خودروساز و افزایش ۶۷‌درصدی سرمایه شرکت از جمله دستاوردهای پارس‌خودرو در سال ۸۶ است. مدیرعامل سایپا اضافه کرد: اردیبهشت، شهریور، آذر و بهمن، ماه‌هایی بودند که در آن رکورد تولید شرکت شکسته شد که این امر باعث افزایش تولید سالانه از ۱۸۵‌هزار و ۱۸۵ در سال ۸۵ به تولید ۲۰۲‌هزار و ۶۰۵ دستگاه انواع خودرو در سال ۸۶ شد که معادل رشد ۴/۹‌درصدی است. وی ادامه داد: تولید تندر-۹۰ و مگان، ساخت نمونه‌های آزمایشی خودروی مخصوص معلولان و افزوده شدن خودروی مورانو به سبد محصولات پارس‌خودرو از جمله فعالیت‌های شرکت در سال ۸۶ است.

پایان تعهدات E۰ و E۱

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به این که شرکت پارس‌خودرو با رعایت استانداردهای کیفی، تولید تندر-۹۰ را براساس تعهدات قبلی از ابتدای سال ۸۶ در این شرکت آغاز کرده، خبر داد: در حال حاضر تمامی‌تعهدات این شرکت در خصوص مدل‌های E۰ و E۱ به پایان رسیده است. وی با بیان این که تولید خودرو تندر-۹۰ در پارس‌خودرو روند رو به رشدی داشته است، تصریح کرد: سالن تندر-۹۰ این شرکت یکی از مجهزترین سالن‌های تولید این خودرو است که به صورت رباتیک و سیستماتیک عمل می‌کند.

به گفته وی، کیفیت تندر-۹۰ تولیدی شرکت پارس‌خودرو نسبت به ایران‌‌خودرو برتر بوده و کاهش نمره منفی آن تاییدکننده این امر است.

راه‌اندازی خط مونتاژ مگان

وی در رابطه با مونتاژ خودرو مگان در شرکت پارس‌خودرو افزود: پارس‌خودرو با توجه به پیش‌بینی بازار خودرو و روند رو به رشد تقاضا در کشور و تنوع خودروهای تولیدی اقدام به راه‌اندازی خط مونتاژ مگان در این شرکت کرد.

بذرپاش تاکید کرد: مگان در ابتدا در شرکت پارس‌خودرو به صورت CBU به بازار عرضه شد که با راه‌اندازی خط مونتاژ آن و کسب مجوز و تاییدیه‌های لازم این خودرو با چهار آپشن در مرحله تولید انبوه است.

نظارت مستمر بر کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش وی درباره نظارت و کنترل کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش این شرکت گفت: به طور مستمر بر کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش این شرکت نظارت شده و در سال ۸۶ کیفیت محصولات به میزان ۱۱‌درصد بهبود یافته است. این در حالی است که بیشترین بهبود کیفی مربوط به خودروی تندر-۹۰ با ۴۳‌درصد افزایش کیفیت بوده است.

بذرپاش درباره خدمات پس از فروش شرکت پارس‌خودرو گفت: شرکت گسترش خدمات پس از فروش پارس‌خودرو مقام اول را در میان شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان در بخش سواری در سال ۸۶ کسب کرد.

ارتقای علاقه مشتریان به محصولات پارس‌خودرو

مدیرعامل سابق پارس‌خودرو در مورد میزان علاقه‌مندی مردم به محصولات این شرکت، گفت: طبق نظرسنجی‌های انجام شده، علاقه مشتریان به محصولات شرکت طی سال گذشته، ۸۵ درصد رشد کرده است.

۵/ ۴۱‌درصد سهم کل سواری پارس‌خودرو در سایپا

بذرپاش در مورد سهم بازار پارس‌خودرو گفت: سهم بازار خودرو سواری پارس‌خودرو ۴/۲۰‌درصد است، پراید ۱/۱۸‌درصد و محصولات دیگر ۳/۲‌درصد از این سهم را دارا هستند همچنین سهم کل سواری این شرکت در گروه سایپا ۵/۴۱‌درصد و سرانه کل تولید آن ۶/۳۴ دستگاه است.

افزایش ۱۱‌درصدی کیفیت محصولات

مدیرعامل گروه خودرو‌سازی سایپا در مورد کیفیت محصولات پارس‌خودرو اظهار داشت: نظارت و کنترل بر کیفیت محصولات در پارس‌خودرو به طور مستمر و با هدف جلب رضایت مشتریان صورت می‌پذیرد که ارزیابی کیفیت محصولات شرکت توسط دو سیستم I.S.Q.I و VES انجام می‌شود. وی افزود: در سال ۸۶ به طور میانگین کیفیت محصولات پارس‌خودرو به میزان ۱۱‌درصد بهبود یافته که باعث کاهش نمره منفی تمامی‌محصولات شده است.

آلایندگی کم محصولات

بذرپاش در ادامه در مورد میزان آلایندگی محصولات پارس‌خودرو بیان داشت: مطابق گزارش شرکت بازرسی و استاندارد ایران، خودروهای تولیدی شرکت پارس‌خودرو (مگان و تندر-۹۰) کمترین میزان آلایندگی منواکسیدکربن و ماکسیما به‌عنوان پاک‌ترین خودرو در بین ۵۷ خودرو تولید داخل شناخته شده است. وی تصریح کرد: از نظر تولید اکسیدهای ازت و هیدروکربن نیز محصولات پارس‌خودرو نسبت به سایر خودروهای تولید داخل، آلایندگی کمتری دارند.

پارس‌خودرو رشد یابنده‌ترین شرکت

مدیرعامل سابق پارس‌خودرو همچنین در مورد تعالی سازمانی پارس‌خودرو بر اساس الگوی EFQM گفت: افزایش نمره تعالی از ۲۱۷ در سال ۸۵ به ۳۲۴ در سال ۸۶ که معادل ۵۰‌درصد افزایش است، باعث کسب عنوان رشد یافته‌ترین شرکت در بین شرکت‌های بزرگ گروه سایپا شد. وی تاکید کرد استقرار سیستم‌های آموزشی بر مبنای استاندارد ۱۰۰۱۵ ISO، تمدید گواهی نامه‌های ۱۴۰۰۱ ISO و OHSAS ۱۸۰۰۱ و همچنین لوح تقدیر در زمینه مصرف بهینه انرژی الکتریکی، جزو عوامل اصلی کسب این لوح بوده است. بذرپاش همچنین گفت: پارس‌خودرو با تولید ۲۰۲‌هزار و ۶۰۵ دستگاه در سال ۸۶ و فروش ۵‌هزار و ۹۱۵میلیارد ریال، ۲۳‌درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته رشد داشته است که باعث افزایش سرمایه شرکت در سال ۸۶ از مبلغ ۱۲۰۰میلیارد ریال به ۲۰۰۰میلیارد ریال شد که معادل ۶۷‌درصد افزایش سرمایه است.