ایسنا- در حالی که قرار بود طبق اعلام، توزیع گازوئیل از ابتدای خرداد فقط با کارت هوشمند سوخت مالکان خودرو انجام شود، ولی با گذشت دو روز همچنان خودروهای دیزلی در جایگاه‌های قدیمی همانند گذشته و بدون کارت، گازوئیل دریافت و در جایگاه‌های مجهز به سیستم کارت‌خوان دیزلی نیز با استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند. تعداد ناکافی کارت‌های سوخت صادر شده یکی از دلایلی است که از آن به عنوان عاملی برای عدم اجرای این طرح نام برده می‌شود.

در این باره مجری پروژه کارت هوشمند گازوئیل، عدم تعویض پلاک‌های قدیمی به پلاک ایران را عمده‌ترین دلیل می‌داند: «تاکنون از مجموع ۳۲۰هزار و ۷۶۷ نفری که اطلاعات خودروی دیزلی پلاک ایران خود را ثبت کرده‌اند، برای حدود ۳۰۳هزار نفر کارت صادر شده است، زیرا بر اساس مصوبات تبصره ۱۳ سابق فقط مجازیم برای خودروهای پلاک ایران کارت صادر کنیم، اما این در حالی است که هنوز کار تعویض کلیه‌ پلاک‌های قدیمی به پلاک ایران نهایی نشده است.»

عبدالرضا امینی با بیان این که در حال حاضر در جایگاه‌های مجهز به سیستم کارت‌خوان دیزلی که تعداد آنها به ۱۱۵ باب می‌رسد، به خودروهای گازوئیلی براساس کارت جایگاه‌دار سوخت داده می‌شود، می‌افزاید: از مدت‌ها پیش صدور کارت هوشمند سوخت گازوئیل آغاز شده و از نیمه دوم اردیبهشت نیز به صورت آزمایشی برای جایگاه‌هایی که تجهیزات در آنها نصب شده، آغاز شده است. به گفته مشاور مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران، در مجموع ۱۸۱۲ جایگاه در کشور داریم که تاکنون در ۳۰۰ جایگاه عملیات نصب انجام شده و از این تعداد ۱۱۵ جایگاه راه‌اندازی شده‌اند.

همچنین از میان کل جایگاه‌ها، ۳۲ جایگاه صرفا برای عرضه نفت گاز است و بقیه با بنزین مشترک هستند. وی با اشاره به اینکه کارتی کردن همه جایگاه‌ها برای خودروهای گازوئیلی باید با صدور کارت متناسب باشد، می‌گوید: تاکنون حدود ۴۷۴هزار نفر در سایت خود اظهاری ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود ۳۵۵هزار نفر دارای خودروی پلاک ایران و ۱۱۸هزار نفر نیز پلاک غیر ایران بوده‌اند. این در حالی است که دارندگان خودروهای دارای پلاک‌های قدیمی یا غیر ایرانی باید تا آخر خرداد ماه نسبت به تعویض پلاک خود اقدام کنند. بروز مشکل در سیستم رمزگذاری کارت‌های هوشمند سوخت گازوئیل نیز از دیگر مواردی بود که عامل تاخیر در اجرای این شرح ذکر شده بود.

در این باره امینی با تکذیب خبر فوق تصریح کرد که تاکنون در این زمینه هیچ گزارشی به ما ارسال نشده است. به گفته او در زمان ثبت‌نام متقاضیان، از آنها شماره ملی خواسته شد و ۴ رقم سمت راست شماره کارت آنها به عنوان رمز انتخاب شد تا در صورت مفقود شدن کارت این شماره رمز مانع سوء‌استفاده و موارد دیگر شود که البته این رمز مشابه کارت هوشمند سوخت بنزین بعدا قابل تغییر است. همچنین وی خبر مربوط به صادر نشدن کارت هوشمند سوخت گازوئیل برای ۳۰۰هزار دستگاه خودروی دیزلی را رد کرد. البته نوذری، وزیر نفت، در خصوص زمان اجرای طرح کارت هوشمند گازوئیل گفته بود که اواخر خرداد این کار انجام خواهد شد.