موتور تندر-90 هم داخلی ‌شد

مژگان میرزایی

تولید موتور تندر-۹۰ دوشنبه گذشته طی مراسمی خاص در حالی راه‌اندازی شد که هنوز بخش اعظمی از متقاضیان این خودرو به دلیل تاخیر دو شرکت سازنده موفق به دریافت تندر-۹۰ ثبت‌نامی خود نشده‌اند. هر چند تولید این خودرو را باید موفقیتی بزرگ برای دو شرکت تولیدکننده دانست اما ظاهرا برنامه‌ریزی و راه‌اندازی سریع موتور تندر-۹۰ با ادامه تولید خودروی مذکور همخوانی نداشته و به احتمال زیاد با این روند، مسیر صادراتی آن تسریع خواهد شد.

هم‌اکنون دست‌اندرکاران تندر-۹۰ تاخیر در تولید این خودرو را بدقولی شرکت رنو پارس و عدم تامین قطعات از سوی این شرکت و قطعه‌سازان داخلی می‌خوانند. این در حالی است که برای تولید موتور این خودرو نیز باید ضمانت‌های کافی در خصوص تامین به موقع قطعات وجود داشته باشد تا تولید این موتور به سرنوشت خودروی تندر-۹۰ دچار نشود.

اما برنامه تولید موتور تندر-۹۰ در سال ۸۳ و پس از عقد قرارداد تولید این خودرو در کشور مطرح و پس از ارزیابی شرکت رنو پارس از شرکت‌های سازنده قوای محرکه در کشور، شرکت مگاموتور به عنوان تولیدکننده موتور تندر-۹۰ انتخاب شد.

تولید موتور این خودرو با سرمایه‌گذاری مشترک میان دو شرکت خودروساز کشورمان و شرکت رنو پارس صورت گرفت و در ابتدا مقرر شد که این موتور با ۱۵درصد ساخت داخل در شرکت مگاموتور آغاز و پس از گذشت یک سال به ۸۰درصد ساخت داخل برسد و نیاز دو شرکت سازنده این خودرو از طریق این شرکت مرتفع شود. بنا به گفته دست‌اندرکاران تولید این موتور با توجه به استانداردهای پیش‌بینی شده موتور مذکور قابلیت صادرات به کشورهای منطقه از جمله روسیه و هند را دارد.

تولید ۶۰هزار موتور تا پایان سال

مراسم افتتاح خط تولید موتور تندر-۹۰ با حضور پرویز داوودی، معاون اول رییس‌جمهور، محرابیان وزیر صنایع و معادن، مدیران عامل شرکت‌های رنو پارس، سایپا، مگاموتور، برخی از نمایندگان مجلس و نمایندگان شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز در حالی برگزار شد که هیچ مسوولی از شرکت ایران‌خودرو که طرف دیگر قرارداد تولید موتور تندر-۹۰ است، حضور نداشت.

نجم‌الدین، مدیرعامل مگاموتور در افتتاحیه این مراسم اظهار داشت: پس از عقد قرارداد تندر-۹۰ شرکت رنو پارس، شرکت‌های مگاموتور، موتورسازی ایران‌خودرو، نیرومحرکه و چرخشگر را مورد ارزیابی قرار داد و از میان شرکت‌های مذکور مگاموتور برای ساخت موتور تندر-۹۰ انتخاب کرد.

به گفته نجم‌الدین سرمایه‌گذاری برای ساخت این موتور به صورت مشترک با شرکت رنو پارس بوده که در این میان مگاموتور ۱۲میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل مگاموتور تولید سالانه قوای محرکه در این شرکت را ۶۰۰هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: تا سال ۱۳۹۰ این رقم به ۹۰۰هزار دستگاه خواهد رسید.

به گفته نجم‌الدین راندمان خط تولید تندر-۹۰ حدود ۹۰درصد است و این موتورها قابلیت صادرات به کشورهای منطقه از جمله روسیه و هند را دارا است و مگاموتور می‌تواند پایگاهی برای صادرات شرکت رنو پارس باشد. مدیرعامل مگاموتور درخصوص تیراژ تولید این موتور در سال جاری اظهار داشت: در سال جاری ۶۰هزار دستگاه موتور تندر-۹۰ برای دو شرکت سازنده تندر-۹۰ تولید خواهد شد.

موتور پایه گازسوز نیمه دوم سال

مدیرعامل مگاموتور در ادامه این مراسم تولید موتور پایه گازسوز را یکی از اهداف مهم این شرکت دانست و اظهار داشت: به منظور استفاده بهینه از سوخت گاز طبیعی و ایجاد تنوع سوختی در سال جاری تولید انبوه موتور پایه گازسوز انجام و این موتور در ابتدا بر روی پراید نصب خواهد شد.

به گفته نجم‌الدین موتور پایه گازسوز سوخت کاهش ۱۵درصدی مصرف گاز و کاهش ۴درصدی مصرف بنزین را دربردارد که این امر موجب می‌شود میزان مصرف سوخت به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

مدیرعامل مگاموتور زمان تولید موتور پایه گازسوز را مرداد ماه اعلام کرد و اظهار داشت: این موتور در مرداد ماه تولید و در نیمه دوم سال به تولید انبوه خواهد رسید.

وی یکی دیگر از برنامه‌های مگاموتور را تولید موتور دیزلی برای خودروی پراید دانست و عنوان کرد: در حال حاضر ۵۰ تا ۷۰درصد خودروهای سواری سایر کشورها را خودروهای دیزلی تشکیل می‌دهد اما در ایران تولید خودروهای دیزلی به دلیل موانع سیاسی و نبود گازوئیل استاندارد تاکنون متوقف بوده اما در حال حاضر و با لغو ممنوعیت امیدواریم که تولید این نوع خودروها در کشور سرعت بیشتری بگیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر در مگاموتور تولید خودروی نیسان با موتوردیزلی آغاز شده و ما در در انتظار رفع قوانین و توزیع گازوئیل استاندار هستیم که بتوانیم این خودرو را هر چه سریع‌تر وارد بازار کنیم.

موتور تندر۹۰ با ۱۵درصد ساخت داخل

مدیرعامل مگاموتور در حاشیه این مراسم درخصوص میزان ساخت داخل موتور تندر-۹۰ نیز اظهار داشت: ساخت داخل این موتور آغاز شده اما به دلیل عدم وجود خط مونتاژ این روند نمی‌توانست ادامه پیدا کند حال از امروز و با راه‌اندازی خط مونتاژ ساخت داخل سرعت می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر این موتور با ۱۵درصد ساخت داخل تولید می‌شود و تا پایان سال آینده این درصد به ۶۰ تا ۸۰درصد خواهد رسید.

به گفته نجم‌الدین در حال حاضر این موتور به صورت CKD و در دو مدل بنزین‌سوز و گازسوز تولید می‌شود و براساس نیاز شرکت‌های خودروساز نوع آن تغییر می‌کند.

افزایش قیمت نداشتیم

علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن نیز در این مراسم تحولات صورت گرفته در صنعت خودرو در طول دو سال گذشته را بی‌نظیر دانست و اظهار داشت: در دو سال گذشته و براساس وظایفی که دولت برعهده من گذاشت ارتباط بسیاری با خودروسازان داشتم و می‌توان گفت تحولات صورت گرفته در این مدت در صنعت خودروسازی بی‌سابقه بوده است.

محرابیان در ادامه عنوان کرد: تیراژ تولید خودروسازان و تنوع تولید محصولات آنها طی این مدت افزایش چشمگیری یافته است که این امر نشاندهنده رشد در صنعت خودروسازی است.

این گفته محرابیان در حالی است که براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنایع و معادن در سال‌جاری خودروسازان به دلیل کمبود قطعه با کاهش چشمگیر تیراژ تولید مواجه بودند به صورتی که شرکت‌های خودروساز وعده جبران کمبود تولید فروردین را به اردیبهشت ماه موکول کرده بودند که این امر نیز با پایان اردیبهشت ماه هنوز محقق نشده است و در این ماه نیز کاهش تولید خودروسازان همچنان ادامه داشته است.

وزیر صنایع و معادن در این مراسم همچنین از خودروسازان خواست که با تکمیل زیرساخت‌ها تولید خودروی تندر-۹۰ را افزایش داده و سعی کنند که داخلی سازی را در این خودرو افزایش دهند به صورتی که تمامی قطعات آن را ساخت داخل کنند.

محرابیان در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر افزایش قیمت خودرو در بازار داخلی اظهار داشت: در سال‌جاری هیچ افزایش قیمتی از سوی شرکت‌های خودروساز به‌رغم افزایش نرخ مواد اولیه صورت نگرفته و خودروسازها سعی کردند که با بهره‌وری بیشتر اختلاف قیمت را پوشش دهند.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر برخی خودروها اختلاف قیمت معنی‌داری با بازار پیدا کردند اما این امر در خصوص خودروهای پرتیراژ چندان محسوس نبوده و این اختلاف اندک هم به دلیل پرداخت وجه خودرو تا زمان تحویل بوده که این

امر یک افزایش نسبی قیمت خودرو را در پی داشت.

این گفته وزیر صنایع و معادن در حالی است که در حال حاضر برخی خودروهای کم تیراژ مانند زانتیا با اختلاف قیمتی در حدود چهار میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود و خودروی پرتیراژی مانند پراید نیز با حداقل ۵۰۰هزار تومان اختلاف قیمت با کارخانه در بازار خرید و فروش می‌شود که این امر نشاندهنده آن است که این اختلاف قیمت گریبان خودروهای پرتیراژ و کم‌تیراژ را گرفته است.

وی درخصوص برنامه‌های وزارت صنایع برای کنترل قیمت خودرو در بازار نیز اظهار داشت: در حال حاضر برنامه‌ای را در شورای سیاست‌گذاری خودرو پیگیری می‌کنیم که با افزایش تولید بتوانیم پاسخ‌گوی تقاضای بازار باشیم که در این خصوص در برخی خودروها موفق بودیم و با افزایش تیراژ توانسته‌ایم تولید بازار را کنترل کنیم، اما درخصوص برخی خودروها این امر مستلزم تزریق بیشتر مواد اولیه است که این امر زمان‌بر بوده اما امیدواریم که در آینده نزدیک محقق شود.

تولید ۷۰۰هزار خودرو در سال جاری

مهرداد بذرپاش مدیرعامل سایپا نیز در این مراسم ضمن بیان این مطلب که افتتاح خط تولید موتور تندر-۹۰ هشتمین پروژه از ۳۰ پروژه‌ای بود که امسال وعده افتتاح آنها را داده بودیم اظهار داشت: شرکت سایپا در دو ماه اخیر دارای رشد ۱۰درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده و توانسته ۵۷درصد از سهم بازار خودرو را در اختیار بگیرد.

بذرپاش درخصوص حجم فروش الکترونیکی که در اوایل اردیبهشت ماه در شرکت سایپا به بهره‌برداری رسید نیز عنوان کرد: با وجود آنکه تجارت الکترونیکی سالانه کشور حدود یک‌میلیارد تومان است اما با افتتاح پروژه فروش اینترنتی شرکت سایپا این رقم به دومیلیارد تومان رسیده است.

بذرپاش همچنین برنامه تولید امسال سایپا را ۷۰۰هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: در این میان حدود ۱۵درصد نیز سودآوری برای شرکت سایپا هدف‌گذاری شده است.

ناچاریم تا حدودی افزایش قیمت‌ها را تحمل کنیم

معاون اول رییس جمهوری نیز در این مراسم با اشاره به افزایش جهانی هزینه‌های تولید گفت: تحت این شرایط یا باید صنعتمان را تبدیل به یک صنعت زیان‌ده کنیم که به صلاح نیست، یا تا حدودی افزایش قیمت‌ها را تحمل کنیم. پرویز داوودی در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید موتور تندر-۹۰ در شرکت مگاموتور سایپا اظهار داشت: تولید موتور تندر-۹۰ صحنه‌ای از توانایی، قابلیت، خلاقیت و ابتکار جوانان ما است. طراحی و تولید بخش قابل توجهی از قطعات موتور دوگانه سوز تولید شده در مگاموتور با اتکا به توانایی داخل انجام شده و قطعاتی نیز که در داخل تولید نمی‌شوند نه به دلیل عدم توانایی بلکه به دلیل اقتصادی نبودن تولید آنها در داخل و فراوانی این قطعات در بازارهای دنیا است.

وی طراحی موتور و تولید اجزای آن در داخل کشور را با توجه به قرار داشتن در سال شکوفایی و نوآوری از نکات مثبت ارزیابی کرد و افزود: با توجه به طرح‌هایی که صنعت خودرو در دست اجرا دارد، می‌تواند توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را تا دهه فجر در عرصه تولید خودروهای دیگر نیز نشان دهد.

داوودی تصریح کرد: موتوری که در مگا موتور برای تولید تندر-۹۰ تولید شده است، موتوری است که نوعا برای خودروهای ارزان قیمت ما کاربرد دارد و طبقات پایین می‌توانند صاحب خودرو شوند. معاون رییس اضافه کرد: بخش زیادی از جمعیت ما را جوانانی تشکیل می‌دهند که به تازگی وارد صحنه اشتغال و کسب و کار شده‌اند و نیاز دارند خودرویی را خریداری کنند که به اندازه کافی ارزان‌ قیمت بوده و بتوانند اموراتشان را بگذرانند.

داووی با بیان اینکه خودروی تندر-۹۰ جوابگوی نیازهای این قشر است، گفت: دولت برای کمک به صنعت خودرو که عمدتا در ایران در دو شرکت ایران خودرو و سایپا متمرکز است، اهتمام لازم را دارد و در صدد است در جهت افزایش تولید و ارتقا کیفیت آنها کمک کند و خودروسازان تولیداتی برای اقشار دارای درآمد پایین داشته باشند.

وی گفت: موتور تندر-۹۰ تولید شده در مگاموتور دارای استاندارد اروپایی و از با کیفیت‌ترین موتورهای تولید شده در منطقه است و مجموعه سرمایه‌گذاری نیز که به ۱۲میلیون یورو بالغ می‌شود و با مشارکت طرف خارجی است، سرمایه‌گذاری مناسبی بوده و سبب می‌شود هم از توان داخل و هم از توان خارجی استفاده شود.

داوودی تاکید کرد: ما به عنوان دولت روی قیمت کالا حساسیت لازم را داریم و تا جایی که مقدور است تلاش می‌کنیم قیمت‌ها را متناسب با درآمد طبقات متوسط و متوسط به پایین عرضه کنیم. منتها گاهی در معذوراتی قرار می‌گیریم و اقتصادمان در جهت اقتصادهای آزاد قرار گرفته و به آن سمت حرکت می‌کند و ناگزیر از تبعیت قیمت‌های جهانی هستیم.